Thursday 9 April 2015 By: Naemah

MEMIKIRKAN DOSA



Sedang duduk termenung berfikir, hati disapa tentang dosa. Ya..dosa yang terlalu banyak. Dosa sendiri, bukan dosa orang lain. Dosa yang sangat diharapkan keampunan...dosa yang diharapkan tidak diulang kembali. Dosa pada Allah, dosa pada insan insan lain, jauh dan dekat. Sungguh, setiap anak Adam itu tak lepas dari melakukan dosa... Ada yang terus hanyut bersama dosa itu, ada yang berpeluang untuk sedar dan bertaubat....

Sahabat dan saudara... Bagaimana rasamu saat dibayangi dosa. Apa rasamu... Apa tindakanmu... Perasaan berdosa yang menghambat... Sakit untuk ditanggung. Pedih di seluruh pelusuk jiwa.. Hati bagai dihiris, pilu.....

Tiada siapa yang tidak melakukan dosa, kerana kita tak seperti Rasul yang maksum. Allah tak suka orang yang melakukan dosa, tapi Allah suka andai kita bertaubat dari segala dosa. Allah sentiasa bersedia untuk memberi keampunan, asal saja kita ikhlas dan sungguh sungguh bertaubat...tak kira dosa besar, tak kira dosa kecil...sentiasa ada ruang untuk bertaubat dan kembali kepadaNya...

Bagaimana pula dosa sesama manusia?? Dosa kita kepada seseorang, tak mungkin dapat Allah ampuni, melainkan insan itu sendiri yang bersedia untuk memaafkan.... Allah..jangan sampai ada dosaku terhadap insan lain yang terpendam di hatinya tanpa dimaafkan...aku takut, kerana aku sememangnya manusia berdosa....

Setiap hari mendengarkan kematian, kecelakaan, kehilangan, dan segala berita sedih dan memilukan... Yang mampu aku ungkapkan adalah ALHAMDULILLAH... Kerana ia tak terjadi padaku.. Kerana Allah masih menjagaku dan keluargaku...TETAPI... Jiwa pendosa ini tetap diragut rasa pilu dan sedih.... Bagaimana sekiranya aku di tempat itu...mati dengan dosa yang tak terpikul di bahu.. Bagaimana kematianku...insan sepertiku layakkah untuk mati mulia :'(:'(:'( 
Allahu...berat untuk aku fikir kan... Bagaimana pula saat menerima kematian insan insan kesayanganku... Yang dekat dengan ku,yang banyak dan sering pula aku sakiti...tak tertanggung aku untuk menanggung rasa berdosa yang berpanjangan....

Tidak tahu untuk meluahkan apa lagi... Untuk berkata apa lagi.... Benar Benar mengharapkan segala dosa akan diampunkan...Dari Allah yang Maha Pengampun, juga dari semua insan yang pernah aku sakiti, dalam sedar atau pun tidak...jangan lah sehingga dosa dosa ini terus kupikul sehingga saat bertemu Tuhan...aku terlalu takut dan gementar...

Hingga saat dan ketika ini aku sedar, Allah masih memberi aku peluang.... Untuk bertaubat, untuk menjadi Hamba yang lebih baik, untuk berbakti kepada yang memerlukan, untuk membahagiakan insan insan di sekelilingku, untuk memberi sesuatu untuk Agama..

Ya Allah...terlalu baiknya Allah...buat si pendosa ini....tak tahu bagaimana nak diluahkan rasa ini...hati ini... Hanya Allah dapat membacanya....

Bertaubatlah wahai semua yang berdosa......
Bertaubatlah dengan sesungguhnya.......
Bertaubatlah dan usah mengulangi dosa itu......
Allah dekat dan sangat Penyayang.......
Keampunan Allah luas...kasih sayang Allah tiada bertepi...

😭😭😭😭

0 comments:

Post a Comment