Tuesday 14 April 2015 By: Naemah

IBU: SEKOLAH PERTAMA ANAK-ANAK

Assalamualaikum pembuka bicara malam ini. Semoga kita semua di dalam rahmat dan berkat Allah sentiasa...insya Allah.

Lihat pada tajuk di atas, adakah anda faham maksud yang ingin disampaikan? Alhamdulillah, pasti ramai yang dapat mengagaknya. Tak susah pun untuk faham kan :):):)

Ya, pasti ramai yang bersetuju dengan kenyataan bahawa ibu adalah madrasah/sekolah pertama anak anak. Sudah pastinya ibu, kerana ibu yang melahirkan dan menjadi insan pertama yang mendakap dan membelai si anak. Ibu melahirkan, menyusukan, menjaga hampir setiap hari dari usia si anak masih bayi hingga menjadi kanak kanak, remaja dan seterusnya dewasa...benarkan?? Maka sudah tentu anak anak banyak belajar sesuatu dari ibunya... Baik yang ibu ajar dan tunjukkan, maka baik yang anak dapat..begitu juga sebaliknya.



Aku sendiri sebagai seorang suri rumahtangga sepenuh masa, banyak masa dihabiskan dengan anak anak setiap hari. Boleh dikatakan aku tak pernah berpisah dengan anak dalam tempoh yang lama. Setiap hari anak anak ada bersama. Mereka dalam jagaanku setiap masa. Aku memasak dan menyuapkan mereka makan. Memandikan mereka, menidurkan mereka, bermain bersama mereka dan menjadi guru yang mengajar mereka juga. Mengajar mereka tentang banyak perkara....

Kerana banyaknya masa anak anak bersama si ibu, berbanding dengan ayah, maka sudah tentu anak anak banyak belajar dari ibu. kata kata ibu, tingkahlaku ibu, cara ibu bercakap, bahasa yang ibu gunakan, tingkat kesabaran ibu, sejauh mana kelembutan ibu, cara ibu bertindak dalam menghadapi sesuatu situasi, cara ibu melayan orang, dan sebagainya... Menjadi perhatian si anak dan menjadi contoh buat mereka. Kalau cara dan tindakan ibu itu baik, maka tak mustahil anak anak terbentuk dengan acuan yang baik itu juga...insya Allah.

Aku menyedari hakikat ini, namun seringkali juga dikecewakan diri sendiri yang gagal menunjukkan akhlak yang baik dan terpuji pada anak anak. Mulut sering berpesan agar anak menjadi baik dan berakhlak mulia..anak perlu begitu dan begini...tapi yang kita pesan pada anak itu, kita sendiri gagal melakukannya..jadi bagaimana nak mengharapkan anak anak menjadi yang baik itu jika contoh di depan mata menunjukkan yang sebaliknya..

Hakikatnya, anak anak lebih terpengaruh dengan apa yang dilihatnya, berbanding yang kita ungkapkan padanya. Seandainya nasihat tersebut diiringi pula dengan contoh yang baik di depan mata, itu adalah yang terbaik dan lebih cepat mempengaruhi si anak. 

Seringkali, melihat tingkah si anak yang kurang menyenangkan, hati jadi marah dan geram... Dimarah, ditengking... Kononnya ingin membetulkan sikap si anak... Hakikatnya kita tidak sedar, sikap anak itu adalah reflects kepada sikap kita sendiri. Sebelum marah si anak, ada baiknya kita renung sejenak, mengapa anak bersikap demikian...mungkin salah kita.. Mungkin ada silapnya kita dalam mendidik mereka.

Aku ingin mengajak semua orang berfikir dan merenung diri sendiri... Apakah kita sebagai ibu, insan yang paling dekat dan rapat dengan si anak, sudah berusaha sebaik mungkin untuk menjadi contoh dan model yang terbaik untuk anak anak. Aku sendiri, sejujurnya mengakui masih gagal.. Masih belum menjadi yang terbaik, meski pun sering mencuba untuk berubah menjadi yang lebih baik. Dan sejujurnya, masih perlu belajar banyak lagi.... Segala kekurangan dan kegagalan ini amat amat aku kesali. Tak kurang rasa berdosa pada Allah, suami dan anak anak itu sendiri...kerana gagal menjadi seorang ibu yang boleh dibanggakan..sangat sedih :'(

Ibu...madrasah dan sekolah pertama anak anak. Tempat mereka belajar akhlak, dan membentuk peribadi diri...bukan sekadar untuk mengenal huruf dan belajar membaca dan mengira...

Aku dan kalian harus sedar akan hakikat ini... Sama sama kita bertekad dan berusaha untuk berubah dan menjadi yang lebih baik demi untuk anak anak...insya Allah.

0 comments:

Post a Comment