Tuesday 31 March 2015 By: Naemah

PENGALAMAN TERINDAHKU: SAAT MELAHIRKAN ZURIATKU


Terkenang pengalaman melahirkan kedua anakku. Pengalaman yang tak mungkin dilupakan, pengalaman manis bagi setiap insan bergelar ibu... Sebenarnya ini adalah catatan tahun lepas, di blog yang lama.. Aku bawa ke sini untuk dikongsi bersama..semoga bermanfaat :):):)

Alhamdulillah dan syukur hanya kepada Allah....

Setelah 4tahun lebih di alam perkahwinan, kini sudah mempunyai 2 orang anak lelaki. Anas Zaydan dan Abdullah Mussaab nama diberi buat kedua2 hero kami. Anas Zaydan sudah menghampiri usia 3tahun 3bulan dan Abdullah Mussaab pula ,menghampiri usia 1tahun 3bulan. hati ibu mana tidak bahagia, dikurniakan anak yg comel dan sihat...Alhamdulillah..segala pujian hanya layak buatMu Allah...

Aku bersyukur kerana kelahiran kedua2 anak disambut suami tercinta. terima kasih buat suamiku yang setia menemani sepanjang sakit bersalinku. dia menyaksikan sendiri kelahiran kedua2 anaknya. bukan semua suami berpeluang untuk mendapat kesempatan ini, malah ada juga suami yang 'takut' untuk berhadapan dengan situasi genting ini. Alhamdulillah suamiku diberi peluang oleh Allah untuk berada di sampingku d saat itu, dan diberi kekuatan oleh Allah untuk menyaksikan sendiri kelahiran anaknya. Alhamdulillah...

12 January 2012 dan 19 January 2014 pastinya tarikh yang tak akan kami lupakan di mana hari tersebut anak2 kami selamat dilahirkan dengan izin Allah. Sakit bersalin itu memang tak mampu untuk digambarkan dengan kata2.. hanya yang pernah merasainya saja yang tahu keperitannya. namun hati tetap redha, kerana ia pengalaman terindah dalam hidup setiap isteri dan ibu. 

terima kasih buat suamiku... sentiasa di sampingku memberi semangat dan kekuatan di saat sakitku bertarung nyawa melahirkan zuriat buatmu. aku percaya setiap isteri mahukan suaminya berada di sisi di saat2 begitu. tiada yang dapat menggantikan tempat seorang suami ketika itu. dalam masa yang sama, suami juga perlu tahu apa peranannya ketika dan saat itu. aku bersyukur, suamiku tetap the best di hatiku... ungkapan semangatnya membuatkan aku terasa kuat di dalam lemah. aku tak lupakan bisikannnya yang penuh dengan keikhlasan dan kasih sayang. dengan kata2nya aku membina kekuatan... 

suamiku...kerana apa aku dambakan dirimu di sisi di saat itu??? untuk melihat kelahiran dan kesakitan itu, bukanlah yang utama... yang paling penting buat isterimu ini adalah untuk mencari kekuatan dengan bahasa cinta mu di saat diri lemah dan tak bermaya ketika itu. sakit pastinya sakit...tapi ungkapan dari bibirmu itu sangat aku hargai dan kenang sampai bila2. dari situ aku membina kekuatan diri sayang...pengalaman yang memeritkan ini akan terus menjadi kenangan indah buatku...

terima kasih meminjamkan lengan untuk ditarik2 dicubit2 tanpa sedarku saat menahan kesakitan itu. terima kasih atas selingan cerita, untuk aku tidak tumpukan pada kesakitan, tak lupa terima kasih masih sempat berlawak untuk menghibrkan hatiku wlaupun saat tu rasa macam nak marahh je...buat lawak pulak...tapi aku tahu itu mungkin usahamu untuk relekskan aku kan sayang...terima kasih ingatkan aku tentang teknik pernafasan yang betul, walau aku tahu sebenarnya sayang pun xtahu bagaimana sbenarnya kan....yang paling utama terima kasih atas kata2 semangatmu, dan doamu, dan keampunanmu dan redha buat isterimu...aku yakin ia sangat membantu dalam meudahkan kelahiran anak2 ini..dengan izin yang Maha Esa...

Aaku juga dapat menduga hatimu di saat dan ketika itu... pastinya syg juga dalam keresahan dan kebimbangan dalam pertarungan antara hidup dan mati ini.. aku tahu suamiku berusaha menyembunyikan riak keresahan itu, tapi pastinya terlihat juga... terima kasih juga untuk itu..

padaku, kesakitan bersalin sangat gerun untuk diingat kembali..namun tak terfikir untuk tidak mengandung lagi. kesakitan terus dilupakan melihatkan anak2 yang membesar di depan mata dari hari ke hari... masih teringin untuk punya anak lagi...masih ingin menghadiahkan zuriat buat samiku lagi..insyaAllah...

terima kasih sayangku...  aku mengharapkan ibu2 yang lain dapat merasakan pengalaman bersalin yang indah juga.. ya, perit sekali tetapi sangat manis dan indah... pelikkan... Subhanallah.. semuaNya perancangan Allah yang tak terjangkau dek fikiran manusia kerdil sepertiku ini....

semoga Allah kurniakan aku, suami dan anak2 kesihatan dan kekuatan untuk menjalani hidup di bumi Allah ini... menjadi hamba yang benar2 taat pada perintah Allah...semoga tak sia2 kehidupan yang Allah kurniakan ini....

terima kasih sayang... love u kerana Allah..

0 comments:

Post a Comment