Monday 9 March 2015 By: Naemah

TIDAK MAHU MENJADI SINGA



Video di atas menceritakan situasi sebenar yang dihadapi seorang ibu. Aku pasti semua ibu berhadapan dengan situasi ini hampir setiap hari kan... ya, memang begitulah lagaknya anak kecil. Apa perasaan dan tindakan anda ya, jika berada dalam situasi sebegini?? sudahlah berpenat kita melakukan semua kerja, tapi kerja tak sudah2 jugak. kita kemaskan di sini, dia sepahkan di sana. kita sibuk di sini, dia sibuk di sana. betul2 menguji hati si ibu..

Hampir setiap hari berhadapan dengan situasi yang sama. Rutin kita setiap hari pun, lebih kurang sama juga, melakukan kerja2 yang tak pernah sudah. Aku kagum dengan mereka yang pandai dan cekap menguruskan urusan rumahtangga. Segalanya dapat dilakukannya dengan sempurna. aku pasti wujud insan hebat itu, tapi yang pasti bukan aku :) aku insan yang masih mencuba untuk membuat yang terbaik untuk keluargaku. Tapi situasi2 seperti di atas amat mencabar dan menguji kesabaran...

Dalam mahu bersabar dengan karenah anak2, ada masa terlepas marah dan geram juga. Tapi apalah maknanya, memarahi si anak kecil. Akhirnya, diri sendiri yang menyesal dan rasa bersalah. Sering mengingatkan diri agar tingkatkan kesabaran. jangan marah, jangan tinggikan suara... adakala, tak jalan juga. pendek kata, hati sering teruji dengan ragam anak-anak. seharian penat melakukan kerja rumah, ditambah pula dengan geram dengan karenah mereka, maka singa jadianlah jadinya.

Hakikatnya, tak siapapun yang mahu menjadi 'singa' tersebut. watak ibu yang sepatutnya lemah lembut dan penuh kasih sayang, tak sepatutnya bertukar menjadi singa yang garang. tak sepatutnya. namun bukan sedikit yang aku lihat bertukar watak sebegitu. aku juga ada ketikanya... ya, aku juga percaya banyak faktor yang mengubah watak baik seseorang ibu itu. barangkali marahkan sikap suami, anak menjadi mangsa. stress dengan orang-orang sekeliling, atau mungkin diasak dengan tekanan hidup, dan berbagai faktor lagi. Akhirnya, marah dilepaskan kepada yang tidak berdosa. Astaghfirullahala'ziim...

Aku sering dinasihati suami agar tidak marah pada anak-anak. pesannya, jangan marah, jangan bermasam muka dan banyakkan bersabar... apa yang boleh aku ungkapkan: terima kasih suami kerana sering mengingatkan, walau ia tetap juga terjadi. kesian anak2 ku.. lepas marah, tak pernah tak menyesal.. rasa berdosa pada anak2...berdosa pada suami... tidakkan anda juga merasakan begitu. sesungguhnya aku sangat kagum pada ibu-ibu hebat yang tak pernah meninggikan suara pada anak anak mereka. anda terbaik!! pun begitu aku juga percaya, tidak marah bukan bererti terus membiarkan anak2 melakukan kesalahan. yang salah tetap perlu diperbetulkan, tapi mesti dengan cara yang lebih bijaksana.. tentang tindakan yang bijaksana itu, harus perlu banyak membaca buku2 dan mencari ilmu2 parenting yang sangat banyak dan mudah ditemui di zaman sekarang ni... tinggal sejauh mana kita mencuba untuk menjadi yang bijaksana itu...

Aku tinggalkan kuncinya: SABAR
 aku, dan anda semua wahai ibu-ibu... masih perlu meningkatkan nilai sabar di dalam diri. jangan katakan sudah lama bersabar, atau sudah cukup bersabar...tapi teruskanlah bersabar..ya,  tidak semudah ungkapan, perlu lebih kuat untuk melawan dan bertahan...
pesanan buat diriku dan semua..istighfar...istighfar sebanyaknya... sungguh, rasa terlalu  berdosa melihat wajah2 tenang anak syurga itu.mereka tidak wajar menjadi mangsa kemarahan... mereka sangat bersih, mereka sangat suci...sedang kita, adalah sebaliknya...

Anas dan Mussaab...maafkan ummi yang tak sempurna dalam mendidikmu..

0 comments:

Post a Comment