Friday 26 April 2024 By: Naemah

RAYA.RAYA.RAYA (2024)

Masih lagi di bulan Syawal. Sebagaimana setiap tahun diadakan jamuan hari raya di sekolah-sekolah, tahun ini juga tak terkecuali. Semua sekolah anak-anak mengadakan jamuan hari raya pada tarikh yang telah ditetapkan.


Bermula dengan tadika Suri-Little Diamond Kindergarten, ia diadakan pada 20/4/2024 (hari Sabtu). Ahli keluarga turut dijemput untuk meraikan. Hari ni ummi datang bersama Suri, Mussaab, Miqdad, dan Nuha. Anas stay kat rumah je. Abi pula berada di laut. Alhamdulillah, menikmati hidangan dengan aneka juadah raya yang sedap-sedap. Siap dapat duit raya lagi semua :)


Pada 24/4/2024 (hari Rabu) pula diadakan jamuan raya di SK Kampung Rinching (sekolah Mussaab). Para pelajar membawa makanan dari rumah masing-masing sebagaimana yang tertulis dalam senarai group telegram (potluck). Mussaab bawa nugget tempura ayam hari ni. Cepat dan mudah untuk ummi sediakan. Kat sekolah, beraneka juadah yang ada untuk Mussaab nikmati bersama guru dan kawan-kawan. Seronoklah, dapat berhari raya sekali lagi.


Pada 26/4/2024 (hari Jumaat), giliran Anas dan Miqdad pula berhari raya di sekolah-SRAI Pekan Beranang. Juga perlu membawa makanan dari rumah sebagaimana yang telah ditetapkan dalam list. Anas (tahun 6 Bestari) perlu bawa air mineral. Miqdad pula (tahun 2 Pintar) perlu bawa bebola daging/ayam atau kentang goreng. Pun mudah juga nak sediakan. Alhamdulillah Anas dan Miqdad juga seronok meraikan majlis hari raya bersama guru dan kawan-kawan di sekolah. 


Yang terakhir ialah SRI Permata Nusaybah (sekolah agama Mussaab), majlis hari raya diadakan pada 27/4/2024 (hari Sabtu). Ibubapa turut dijemput hadir untuk meraikan bersama. Sekali lagi Mussaab berhari raya dengan kawan-kawan. Hari ni semua ikut (kecuali abi yang berada di laut lagi weekend ni). Alhamdulillah walaupun ramai orang, terus dapat tempat duduk dan dapat menikmati aneka juadah hingga kekenyangan. Paling seronok, dapat beratur ambik aiskrim :) Alhamdulillah.


Masih lagi di bulan Syawal. Masih ada jamuan rumah terbuka di sana sini. Tak lama lagi taman dan surau pun insya Allah akan adakan jamuan raya juga. 


Alhamdulillah atas nikmat rezeki dan kurniaNya. Alhamdulillah atas keamanan dan kesejahteraan di tanah air tercinta ini, hingga masih dapat menikmati hari raya yang meriah dan penuh warna warni. 


Bersyukur seadanya kita. Semoga tahun depan masih bertemu Ramadan dan Syawal yang penuh kenikmatan lagi. Ameen.






0 comments:

Post a Comment