Saturday 13 April 2024 By: Naemah

NUHA KHADEEJA: SEBULAN SETENGAH BERLALU

(25/2-25/3/2024)
Nuha 1 month old


Pantas masa berlalu, pantas jualah Nuha membesar. Hari ini usia Nuha sudah mencecah 50 hari. Tak sempat ummi nak update tentang perkembangan Nuha. Seadanya saja.


Alhamdulillah Nuha membesar dengan sangat baik dan mudah dijaga. Pada 25/3 genap usia Nuha sebulan. Pada 2 minggu pertama, hampir setiap hari perlu ke klinik untuk cek jaundis. Dah lebih 2 minggu, kena ambik darah pula sebab bacaan kuning masih tinggi. Tapi Alhamdulillah result normal dan tak perlu dirisaukan. Lama kelamaan kuning hilang juga. 


Pada 1/4, Check-up di KK Rinching Tengah. Perkembangan semua baik. Berat badan 4.4 kg (berbanding 3.1 kg semasa lahir). Nuha membesar dengan sihat, dan semakin bambam dah sekarang. Badan dan tulang makin kuat. Ada respon bila ditegur, kepala ligat ke kiri dan ke kanan, dah boleh senyum, dan dah mula nak ‘bercakap’. 


Nuha juga mudah dijaga. Tak selalu menangis, kecuali bila lapar dan nak ‘membuang’. Tidur malam ummi tenang saja, hanya sekali dua bangun menyusukan Nuha. 


Untuk sebulan setengah ini, ummi taklah sibuk sangat walaupun selepas Nuha hadir dalam keluarga ni, sebab abi banyak masa di rumah. Hampir segalanya abi uruskan, tinggal ummi fokus pada Nuha saja. Seminggu percubaan, abi ke laut dan masa tulah ummi sedikit sibuk uruskan segalanya sendirian. Tapi Alhamdulillah, sentiasa ada kemudahan dalam kesulitan. Allah tak letakkan kita pada situasi yang kita tak mampu kan?


Tahun ni Nuha sambut Aidilfitri pertama pada usia Nuha 46 hari. Alhamdulillah makin bertambah seri raya kita dengan kehadiran Nuha. Dan pada hari raya itu jugalah dapat tangkap gambar family pertama kita (bersama Nuha). 


Setakat hari ni Nuha sihat-sihat saja. Moga Allah sentiasa lindungi Nuha. Kalau sakit demam, risaunya ummi. 


Minggu depan abang kakak semua dah nak sekolah. Dan abi pun nak balik kerja. Sudah pasti minggu depan adalah minggu yang sibuk buat ummi. Nuha akan jadi teman setia ummi untuk hantar dan ambik abang kakak sekolah. Nuha baik-baik saja ya! 


 Buat puteri ummi Nuha Khadeeja, moga sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah hendaknya. Ummi bersyukur atas hadirnya Nuha dalam keluarga ini, walau saat ini masih ummi rasakan kehadiran Nuha ini bagai sebuah mimpi-yang ummi rasa cepat dan pantasnya melalui saat hamil dan bersalinkan Nuha. 


Syukur pada Allah atas nikmat dan kurniaNya. Ummi akan menjaga dan akan sentiasa menyayangi. Insya Allah. Membesar baiklah duhai puteriku. 

0 comments:

Post a Comment