Saturday 13 April 2024 By: Naemah

AIDILFITRI 1445H/2024




Berlalu Ramadan. Kini tibanya Syawal. Alhamdulillah sebulan Ramadan sudah kita lalui. Mudah-mudahan puasa kita diterima di sisiNya. Alhamdulillah, cukup puasa semua (Anas, Mussaab dan Miqdad) seperti tahun yang lepas juga.


Dan Alhamdulillah raya tahun ni dapat beraya bersama keluarga di kampung lagi.  Tahun ini giliran beraya di rumah mek. Seperti biasa, hanya family kita yang ada kat rumah mek. Sebab adik beradik ummi yang lain ada rumah dan keluarga besar masing-masing (tinggal berdekatan rumah mek je). 


Pagi raya siapkan juadah nasi arab, nasi himpit, dan dendeng. Ada juga lemang (yang dibeli semalam). Itu sajalah hidangan pagi raya di samping biskut raya (yang tak seberapa juga). Namun syukurlah, ada juga hidangan untuk tetamu. 


Usai Subuh, bersarapan, siap berpakaian raya dan bergambar keluarga. Masih belum ada tetamu yang datang. Semua berpakaian cantik dan kemas pagi ni. Sedondon satu keluarga. Dan ini juga raya pertama buat Nuha. Nuha pun ada baju raya juga, sedondon dengan ummi, abi, kakak dan abang-abang. Alhamdulillah raya lebih bermakna dengan kehadiran Nuha.


Lepas solat sunat Aidilftri, rumah mek meriah dengan kehadiran anak cucu mek. Dari keluarga sulung hingga bongsu. Tapi ramai juga yang tak ada sebab cucu mek yang berumahtangga, ada yang beraya di rumah mertua masing-masing. Dan ada juga yang terpaksa bekerja di hari raya. Pun begitu, tetap juga meriah walaupun rasa macam sedikit ‘kurang’ raya kali ini.


Selesai melayan tetamu di rumah mek, ke rumah pok long dan pok ngoh pula. Berkumpul ramai-ramai kat sini pula. Bergambar, menjamu selera, dan bersilaturrahim seadanya. Alhamdulillah.


Petang duduk rumah mek saja. Masih ada tetamu yang datang nak beraya. Agak penat juga beraya, walaupun tak pergi banyak rumah. Malam rehat saja.


Hari raya kedua ke Tumpat, ziarah adik beradik mek di sana. Tapi tak ramai juga yang ada. Lepas tu balik rumah nenek di Kota Bharu. Beraya dengan family abi pula. Nenek masak nasi dagang special hari ni. Ada family mak long, mak ngah, mak andak, acik, di samping nenek, mak de dan mak su. Yang lain beraya di rumah mertua (berlainan negeri). Oh ya, abi pun dah start puasa 6 hari ni. 


Dan hari raya pertama, kedua, dan ketiga dah pun berlalu. Balik semula ke rumah mek, dan tiba masanya untuk kembali ke rumah sendiri. Cuti sekolah hampir tamat. Abi juga dah dipanggil bertugas. Kita semua akan balik ke rutin biasa, seperti hari-hari sebelum tibanya Ramadan.


Alhamdulillah syukur dipanjatkan kepada Allah, dapat menyambut dan berpuasa di bulan Ramadan dalam keadaan sihat, dapat beraya dengan keluarga besar kita, dapat duit raya, dapat hulur duit raya juga, dapat makan sedap dan cukup, Alhamdulillah untuk segalanya. Besarnya rahmat Allah buat kita. 


Kini kita perlu kembali ke kehidupan biasa. Akan sibuk macam biasa. Semoga tetap jua dipermudahkan olehNya untuk kita harungi segalanya di hari-hari yang mendatang. Insya-Allah. 



Kenangan raya tahun ini;













0 comments:

Post a Comment