Saturday 23 March 2024 By: Naemah

KEMBALI MEMIKUL TANGGUNGJAWAB



Sampai masanya untuk ummi harus kembali ke rutin asal. Tempoh ‘berehat’ sudah tamat sepenuhnya. Kembali ambil peranan sebagai ibu yang menguruskan anak-anak sendirian ketika abi kembali bekerja (di laut). Kali ini bukan lagi ibu kepada 4 anak, bahkan bertambah menjadi 5. Alhamdulillah, syukur atas rezekiNya. Bukanlah ini bebanan, tetapi anugerah dari DIA.


Pada usia Nuha 27 hari (bersamaan 11 Ramadan),  abi perlu kembali bekerja. Alhamdulillah, Allah beri masa yang banyak untuk abi bersama keluarga sebelum dipanggil bekerja. Segalanya mudah dengan abi di sisi. Balik kampung, teman bersalin, jaga anak-anak, cek kuning Nuha di klinik, cukupkan kepeluan sekolah untuk sessi baru, masak sahur dan berbuka, dan sebagainya. Boleh dikatakan, ummi berehat panjang ketika abi ada. 


Tiba masanya, harus kembali ke kebiasaan. Alhamdulillah Allah kembalikan kesihatan dan kudrat. Cuma kini ada si kecil yang mendamba sepenuh perhatian dan jagaan, di samping mengambil alih tugas abi masak, kejut sahur, hantar sekolah, dll. Bersedia untuk kembali ‘berkejaran’ dengan waktu. Waktu sekolah sedikit berubah di bulan puasa ini. Dengan kesesakan di jalan lagi, pandai-pandailah ummi manage masa. 


Baru permulaan. Dan Allah tetap permudahkan. Walau ada ketika Nuha menangis panjang time ummi drive nak ambik abangnya. Berkali Nuha keluar masuk kereta sebab perlu ke 4 buah sekolah pada waktu yang berbeza. Time Nuha ok dan tak nangis, segalanya lancar. Alhamdulillah.


Begitu juga time nak masak untuk berbuka. Kena ikut ‘masa’ Nuha. Time Nuha tidurlah kalau nak masak pun. Kalau tak, memang kena dahulukan Nuha. Kena kenyangkan dan tenangkan Nuha dulu. Barulah ummi boleh buat kerja. Alhamdulillah untuk sehari dua ni, takdelah sukar sangat. Tambahan pula cuti Sabtu dan Ahad, semua ada kat rumah je. Tak kejar masa untuk ke sekolah. 


Sudah 3 hari abi di laut. Insya Allah perginya tak lama. Hari ni masih cuti, esok akan kembali sibuk dari pagi bawa ke malam sebab dah sekolah. Harapnya dapat jalani hari esok dengan baik juga. Allah kan ada. Padanya jua tempat berpaut. 




0 comments:

Post a Comment