Thursday 21 March 2024 By: Naemah

KEHADIRANMU NUHA KHADEEJA




Siapa sangka Nuha Khadeeja kini hadir dalam kehidupan kita sekeluarga. Kadang rasa bagaikan bermimpi. Masa berlalu sangat cepat. Sedar-sedar ummi dah ada 5 orang cahaya mata. Masya Allah!


Satu ketika, ummi masih berkira-kira nak tambah anak lagi, atau 4 sudah cukup? Sebab ummi masih ragu dengan kemampuan ummi untuk tambah zuriat lagi. 4 pun rasanya macam ‘gagal’ jadi ummi yang baik. Tambah dengan keadaan kesihatan yang kurang baik, dengan umur yang dah banyak ni.. macam-macamlah nak kena fikir. Walau pada hakikatnya, hati masih mahu.


Sampai satu masa, Nuha wujud dalam rahim ummi. Betul-betul ‘surprise’ buat ummi dan abi (yang ketika itu berada di Mekah). Pada ketika itu juga kakak Suri dah nak masuk 4 tahun usianya. Kiranya, agak jauh juga la beza umur Nuha dan kakak (Nuha lahir pada usia Suri 4 tahun setengah). Berbanding sebelum ini jarak kelahiran Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri antara 2-3 tahun saja setiapnya. Kiranya dah agak lama ummi tak ada ‘baby’. Kakak Suri pun dah masuk sekolah dah.


Alhamdulillah, ummi menerima dengan penuh kesyukuran. Apa yang Allah hadirkan, memang sudah tepat pada masanya. Dari awal mengandung hinggalah melahirkan Nuha, ummi lalui dengan mudah saja. Sibuk menjalani hari-hari, sampai tak sedar masa berlalu. 9 bulan mengandungkan Nuha, memang terasa amat pantas. Pulak tu, ramai yang tak perasan dan tak tahu ummi pregnant. 


Tiba masanya, ummi selamat melahirkan Nuha. Di hospital yang sama dengan abang kakak Nuha (kecuali Mussaab). Dengan cerita dan pengalaman yang sedikit berbeza, tetaplah segalanya manis setelah hadirnya Nuha yang dinanti. 


Hari ini (10 Ramadan 1445h)  Nuha sudah pun berusia 26 hari. Ramadan kali ini ummi tak dapat laksanakan ibadah puasa kerana masih dalam tempoh berpantang. Walaupun anak dah 5, inilah kali pertama ummi berpantang dalam bulan puasa. Hmm.. banyak nak kena ganti puasa nanti. Semoga ummi mampu. Insya Allah. 


Nuha sehingga hari ini dalam keadaan baik, sihat dan mudah dijaga. Minggu lepas ada ambik darah untuk rujukan prolong jaundice, tapi harapnya ok saja. Sebab Nuha kelihatannya sihat dan aktif saja. Menyusu ok, ‘membuang’ pun takde masalah. Insya Allah, Nuha sihat dan normal seperti abang kakak Nuha juga.


Abi pula bercuti panjang sejak sebelum tarikh Nuha dilahirkan. Dan hari ini last day abi di rumah. Esok perlu ke laut mencari rezeki. Alhamdulillah, lama abi ada bersama. Banyak sangat yang abi tolong dan uruskan. Ummi dapat rehat yang cukup. Hanya perlu fokus pada Nuha. Lain-lain hal, serah pada abi. Termasuk memasak untuk sahur dan berbuka abang-abang Nuha. Semoga Allah rahmati abi yang sangat bertanggungjawab menjaga kita semua. 


Ummi percaya, kehadiran Nuha satu anugerah dan akan menghadirkan bersama kebaikan yang banyak buat keluarga kita. Ummi dan abi menerima kehadiran Nuha dengan penuh kesyukuran. Syukur dan bahagia seperti kelahiran 4 yang dulu. Kerana setiapnya istimewa untuk ummi dan abi. 


Membesar baik ya, Nuha Khadeeja. Dikau juga zuriat yang dinanti. Kau hadir pada saat dan waktu yang tepat pada perkiraan takdirNya. 


Ummi dan abi amat menyayangimu.

Abang dan kakak excited menanti kelahiranmu.

Insya Allah, melimpah cinta dan kasih buatmu.


Membesarlah sebagai Muslimah yang terbaik amal dan akhlaknya ya! Moga-moga kau mendapat cinta Allah yang teragung. Moga-moga syurga menjadi tempat kembalimu dan tempat berkumpulnya kita semua.

Ameen. 








0 comments:

Post a Comment