Tuesday 27 June 2023 By: Naemah

UJIAN TETAP PASTI MENDATANGI


Menempuh hari yang baru, bersama cerita yang baru.


Hari ni hari terakhir anak-anak bersekolah sebelum bercuti selama 5 hari bersempena Aidiladha.


Malam sebelum tidur lagi dah ingatkan anak-anak nak bergerak awal ke sekolah sebab setiap Selasa Anas kena baca surah di sekolah sebelum kelas bermula. Tepat 6.30, bergeraklah meninggalkan rumah. Awal dari kebiasaan. Alhamdulillah kereta tak banyak pagi ni. 6.45 dah sampai sekolah. 


Lepas tu Mussaab mengadu bekal tertinggal di rumah. Oleh kerana masih awal, balik rumah dulu ambil bekal dia, patah balik ke SRIPN. Nasiblah sekolah dekat je. Selesai sudah Anas, Mussaab dan Miqdad.


Balik siapkan Suri pula. Pun Alhamdulillah, hantar ke sekolah pada waktunya. Now, ummi tinggal seorang. Semangat pagi ni berkobar nak kemas rumah, mop segala bagai, dan nak masak awal untuk anak-anak.


Tengah berkemas, teringat pula hari ni ada temujanji (ambil darah untuk hba1c ) di KK Beranang. Ya Allah.. dah terlambat. Dah pukul 9 pagi, dan sudah bersarapan. Ralat betul rasa. Padahal dah beringat. Padahal boleh kata hari-hari dok belek planner, tengok apa hal penting nak kena buat. Boleh pulak terlupa terus. Terus tak sempat nak masak, tak sempat mop lantai lagi, bersegeralah ke klinik, kononnya nak dapatkan tarikh appointment baru.


Tapi kata (orang yang jaga kat kaunter tu), tak perlu tarikh baru. Datang je next appointment (jumpa doktor) terus. Eh, macam tu pulak. Bukan ke doktor nak review result darah tu. Tapi tak naklah cakap banyak, sebab tengok dia pun macam stress dengan suasana klinik yang penuh sesak. Penat agaknya dia nak melayan sorang-sorang. Baliklah, apa nak buat lagi. Nanti explain la dekat doktor situasi sebenar.


Oleh kerana tak sempat masak, singgah beli di kedai, dan terus ambik Mussaab yang dah habis sekolah agama pukul 11 pagi. Sampai rumah perut berkeroncong minta diisi. Sebaik nak menyuap makan, teringatkan Suri yang balik sekolah pukul 11.30. Alahai terlupa lagi. Tak sempat suap makan, cepat-cepat ke sekolah Suri sebab dah sampai waktu balik. Lepas ambik Suri barulah makan dengan berseleranya.


Lepas tu hantar Mussaab ke SKKR dan balik rehat sekejap, pukul 3.15 keluar ambik Anas dan Miqdad di SRAIPB. Part ambik Anas dan Miqdad pun sedikit menguji bila terpaksa ikut laluan yang tak pernah lalu disebabkan ada pasar hari ni kat depan sekolah (pesta mantai ke apa namanya tu). Agak berliku jalan masuk. Lewat sikitlah sampai sekolah.


Dalam perjalanan balik, dah masuk seksyen 6, kawasan rumah dah, hampir eksiden dengan sebuah motor yang keluar simpang tanpa tengok kiri kanan. Boleh pulak dia keluar macam tu je. Nasib baik sempat brek mengejut. Dan dia pun terkejut. Ya Allah, masa ni rasa panasnya hati. Kalaulah terlanggar tadi. Sempatlah istighfar dan berlalu pergi. Cepat-cepat hati ni maafkan dia, moga Allah maafkanku juga. Teringat balik wajah orang tu (orang Bangladesh rasanya), dengan muka penat, bawa mesin rumput, rasa kesian. Entah apa yang menerawang dalam fikiran dia tadi. Ingatkan keluarga yang jauh barangkali? Syukurlah Allah selamatkan dari musibah.


Balik rumah solat dan rehat sekejap, keluar ambik Mussaab pula jam 6 petang. Trip terakhir hari ni. Balik rumah, dah boleh tarik nafas lega. Urusan di luar dah selesai. Settle makan malam semua, sambil menonton live di arafah. Rindu tak terhingga pada suami tercinta. Dan rindu juga nak sampai sana. Moga Allah makbulkan. Ameen .


Maghrib, naik atas teruskan rutin biasa. Solat dan ajar anak-anak al-Quran. Tak lupa memanjangkan doa malam ini mengambil berkat dan mustajab doa di hari Arafah ini. Moga Allah makbulkan. Ameen.


Lepas isyak, seorang demi seorang tidur. Malam kembali sepi tanpa suara. Semoga lena dan bermimpi indah semua, setelah satu hari menempuh penat belajar dan bermain.


Hari ini hampir kepada penutupnya. Biar apa yang telah dilalui, tetap syukurku mengatasi. Allah menguji dan Allah jua yang bantu untuk mengatasi. Akhirnya kusut di hati berlalu pergi.


Hari esok belum pasti apa yang bakal dihadapi. Namun usah bimbang dan takut, Allah sentiasa ada. Tiada ujian melainkan yang kita mampu saja. Tenanglah duhai hati. 

0 comments:

Post a Comment