Monday 26 June 2023 By: Naemah

SEMOGA ALLAH MEMBERKATI USIAKU


Jun 1985-Jun 2023


Alhamdulillah genap usiaku 38 tahun.

Seluruh kesyukuran aku panjatkan pada Allah yang masih meminjamkanku usia dan kudrat untuk meneruskan kehidupan di dunia ini.


Hari lahir tahun ini, berkebetulan jatuh pada musim haji. Dan pada hari dan ketika ini, berjauhan dengan suami yang dijemput untuk menjadi tetamu Allah. Masya Allah. Biar jauh, namun aku sangat bersyukur kerana dia antara insan yang terpilih. Meskipun aku tak dapat bersamanya, tetap juga aku bersyukur atas perancangan Allah yang pasti terbaik buat kami.


Apatah lagi jika dibandingkan dengan hari lahirku tahun lalu, di mana pada hari tersebut aku menjalani pembedahan kerana masalah kesihatan. Tahun ini keadaanku jauh lebih baik dan lebih sihat, Alhamdulillah. Namun seiring meningkatnya usia, sudah tentu badan tak segagah masa muda. Itu juga sebagai peringatan buat diri, bahawa sudah jauh kaki ini berjalan di atas dunia ini. 


Pada hari lahirku ini, aku jalani kehidupan yang biasa bersama anak-anak. Siapkan makan minum dan keperluan sekolah mereka, menghantar dan mengambil anak-anak di sekolah, pagi hinggalah petang harinya. Cuma hari ni aku pilih untuk ‘cuti’ memasak (kecuali breakfast la). Nak duduk diam-diam tenang-tenang je, sebelum kembalinya anak-anak ke rumah. Bila semua sudah kembali. Hai, kecohlah satu rumah. Tak ada lagi masa ‘bertenang’ hinggalah semua masuk tidur.


Dan satu hari telah pun berlalu. Hari ini ku tempuh dengan lebih baik, Alhamdulillah. Hari ini juga suamiku di sana berangkat untuk bermalam di Mina, seterusnya esok hari akan bergerak ke Arafah untuk kemuncak haji. Aku percaya, doanya sentiasa ada buatku. Bahkan hari ini menerima ‘surprise’ dari dia yang jauh. Tanda ingatan dan cinta dari dia. 


Alhamdulillah. Bertambah usiaku. Semoga bertambah juga amalku. Dunia hanya persinggahan. Bila-bila masa saja Allah menjemput pergi. Moga sisa usia yang ada ini, dapat aku manfaatkan ke jalanNya. Bimbing hambaMu yang penuh dosa ini ya Allah. 



Ucapan dari yang tersayang. Yang teramat dirindui. 



Minta doa dari anak-anak juga bersempena hari lahir ummi. 



Surprise dari jauh

TQ LOVE ❤️




0 comments:

Post a Comment