Friday 30 June 2023 By: Naemah

AIDILADHA BERSAMA ANAK-ANAK


10 Zulhijjah 1444h jatuh pada 29/6/2023. Alhamdulillah Aidiladha disambut dengan serba sederhana bersama anak-anak.


Raya ni mengambil keputusan untuk tidak balik kampung memandangkan suami berada di tanah suci Mekah (sudah hari ke-12). Lagipun cuti sekolah sekejap je. Tak mengapalah tak balik.


Pagi Aidiladha, bersarapan dengan mi goreng simple saja. Lepas tu ke surau untuk solat raya, kemudian ke tempat sembelihan korban, dan kemudian balik berehat di rumah. Anak-anak memilih untuk main game dan buat hal sendiri saja. Untuk makan tengahari, just order nasi dagang (tertengok iklan di fb).


Dalam pukul 12, adik ipar maklumkan nak datang rumah. Mereka sekeluarga beraya di KL tahun ni. Seronoklah anak-anak, sepupu mereka nak datang. Lagipun dah lama tak jumpa. Mereka datang bawa juadah raya, nasi himpit, rendang, kuah kacang, sate, kuah lodeh, dan sambal jawa. Betul-betul raya dah ni. Itulah makan tengahari sampai malam. 


Lebih kurang jam 4 petang tetamu beransur balik. Anak-anak kembali ke hal masing-masing. Belum puas lagi sebenarnya bermain dengan sepupu. Takpelah, insya Allah jumpa lagi next time. 


Hari beransur petang, malam pula menyusul. Kembali ke rutin biasa. Solat, baca Quran dan tidur. Semua sudah kepenatan ‘berhari raya’. 


Aidiladha kali ini berbeza. Namun, Alhamdulillah tetap menyambutnya dengan penuh kesyukuran. Tiada apa yang kurang dari takdirNya. Syukur seadanya. 

0 comments:

Post a Comment