Tuesday 20 June 2023 By: Naemah

PULAU PANGKOR: OUR SHORT VACATION


Catatan kenang-kenangan, sebuah percutian singkat di Pulau Pangkor pada 10-11 Jun 2023.


Oleh kerana pada cuti sekolah yang lepas abi berada di laut, tak dapat nak bawa anak-anak berjalan. Balik kampung pun naik bas je, sebab abi tak sempat hantar. Bila abi balik dari laut, masih berbaki 2 minggu lagi masa untuk bersama keluarga sebelum berangkat ke tanah suci menunaikan haji.


Abi plan percutian ke Pulau Pangkor. Tak jauh sangat perjalanan, 2 hari 1 malam sudah memadai untuk hiburkan anak-anak dan cipta kenangan bersama.


Pagi selepas solat subuh, sekitar jam 6.45 pagi, bertolak dari rumah ke jeti Marina Island. Singgah dulu breakfast di R&R Rawang, sambung perjalanan dan sampai di jeti jam 11.30 pagi. Naik feri pukul 12.15, dan tiba di Pulau Pangkor jam 12.30 (ye, 15 minit je).


Pertama sekali ambil kereta sewa (di jeti tu juga), lepas tu cari kedai makan untuk makan tengahari. Sebelum tu sempat juga la singgah satu kedai, beli mainan untuk anak-anak. Makan tengahari di kedai makan Kak Gee, lepas tu check in Suria Beach Resort (dekat dengan Pantai Teluk Nipah). Masuk bilik dan solat sekejap, lepas tu turun semula untuk aktiviti Island Hopping. Naik bot, dibawa dari satu tempat ke satu tempat, last sekali aktiviti snorkeling. Lebih kurang jam 5.30 petang, balik semula ke homestay. Sebelum naik ke bilik, sambung mandi kolam dulu satu round. Seronok sungguh hari ni dapat main air sepuasnya.


Lepas maghrib, turun semula untuk makan malam. Jalan kaki saja, makan di kedai makan berdekatan dengan homestay dan pantai (Yuen Thai food dan western). Lepas makan ambil angin di tepi pantai, best juga malam-malam lepak tepi pantai. Kat sini juga ada pertunjukan api. Anak-anak terhibur dengan persembahan dibuat. Dah puas tengok pertunjukan api, balik semula ke bilik. Semua dah mengantuk menempuh perjalanan dan aktiviti di sini. Masa untuk berehat.


Esok harinya breakfast di homestay, mandi kolam lagi, dan main di pantai juga sebelum check out dan kembali ke jeti. Lepas check out, menuju ke Kota Belanda (antara tarikan di sini), melihat batu bersurat, membeli sedikit hasil laut (ikan bilis dan sotong kering) di ‘Kedai Hasil Laut Pak Su’ dan akhir sekali singgah bergambar kenangan di Masjid al-Khairiah yang juga dikenal sebagai Masjid seribu doa atau masjid cina. 


Kemudian ke jeti Pulau Pangkor, serahkan kereta kepada pemiliknya. Sempat juga makan tengahari sementara menunggu feri ke Marina Island (pukul 2.15 petqng).


Tiba masanya, kaki melangkah meninggalkan Pulau Pangkor dengan kenangan yang tak akan dilupakan. Singkat saja percutian ini, namun cukup bermakna buat kita sekeluarga. Semoga dengan izinNya, dapat kita cipta lebih banyak kenangan bersma, selepas abi kembali nanti. Insya Allah. 


Terima kasih abi, untuk momen yang kita cipta bersama.


Terima kasih ya Allah, atas nikmat dan rezeki dariMu.



Kenangan di Pulau Pangkor 



Menunggu feri ke  Pulau Pangkor 



Lunch: asam pedas utara, sup tulang dan nasi goreng udang
















Island hopping 






Mandi kolam









Tengok pertunjukan api




Hari ke-2 
 


Breakfast









Main pantai dulu sebelum chek out







Kota Belanda dan Batu Bersurat











Masjid al-Khairiah



Bye! Bye! pangkor!















0 comments:

Post a Comment