Wednesday 10 June 2020 By: Naemah

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (PART 1)





Hari ni 11 Jun 2020


Genap 10 tahun yang lepas (11 Jun 2010) adalah merupakan hari pertunangan aku dan suami. 6 bulan kemudian (11 Disember 2010) aku sah menjadi isterinya. Alhamdulillah.


Mendekati 10 tahun usia perkahwinan ini, aku ingin nukilkan tentang perjalanan ‘jodoh’ aturan Allah buatku dan suami. Mungkin tak seindah mana jalan ceritanya pada orang lain, namun untuk aku, inilah kisah cinta yang paling indah dan paling membahagiakan :)

  


Kisahnya bermula...


Tamat degree dan masa membuat pilihan; sambung belajar atau bekerja


Sekitar April 2010 (10 tahun yang lalu) aku akhirnya berjaya menamatkan pengajian di UIA, mengambil ijazah berkembar Ekonomi dan Ilmu Wahyu. Syukur tak terkata, gembira dan bahagia tak tergambar setelah 2 tahun di matrik UIA, dan 4 tahun di kampus utama UIA. Perjuangan yang bukan sedikit, akhirnya membuahkan hasil. 


Ketika ini aku buntu mahu menyambung pengajian ke peringkat master, atau terus bekerja. Sebelum tamat belajar, aku bersama kawan cuba survey dan cari maklumat untuk menyambung master, dan ketika itu memang ‘ada hati’ nak sambung belajar di ISTAC atas sebab tertentu. Dan sebab tak ada langsung pengalaman bekerja, tak rasa teringin langsung nak bekerja. Tapi kalau nanti tak ada pilihan lain, terpaksa la cari kerja juga :)


Ok takpelah, balik rumah rehat cukup-cukup dulu. Banyak masa untuk fikir dan buat pilihan lagi. Resume pun dah siap dah sebenarnya. Konvo pun lambat lagi (bulan Oktober). Maka baliklah aku ke kampung, stay dengan mek yang memang tinggal seorang diri.




Kawan merisik khabar


Tak lama kemudian, mungkin dalam 2 minggu lepas tu (dalam bukan April juga) lepas dah lama tak contact kawan-kawan UIA, adalah seorang ‘kawan’ ni (perempuan) sms bertanyakan khabar. Masa ni aku ada kat Gerik, ikut family abang yang ada urusan kat sana. Sms biasa-biasa je. Lagipun ‘kawan’ ni boleh dikatakan agak rapat. Kenal sejak zaman matrik, kemudian di main campus (tahun ke-3 rasanya) kitorang bilik bersebelahan. Agak rapat dan mesra jugalah sebab selalu jumpa dan borak. Aku pun sangat menyenangi dia (dia muda setahun), hubungan kami baik. Boleh dikatakan sangat baik.


Kembali ke sms tadi, ia berakhir setakat itu. Dan tak lama kemudiannya (masa ni kat rumah), ‘kawan’ sms lagi. Kali ni menyatakan tujuan penting iaitu nak ‘merisik khabar’. Dia dan emaknya sedang usaha nak carikan jodoh untuk abangnya.


Masa tu aku agak konfius, abang yang mana satu (dia ada 5 abang), aku kurang pasti mana lagi yang masih single. Yang selalu aku dengar cerita ialah pasal abang dia yang doktor tu (tapi dah kawin), yang lain-lain aku kurang ingat. Dia kemudian bagitau, abangnya yang belayar. Oh.. aku ingat-ingat lupa. Dalam ingatan aku, ada juga sekali dua aku dengar dia menyebut tentang abang yang ini. Tapi langsung tak ada detail tentangnya. Maklumat tentang dia boleh dikatakan ‘zero’. Dalam sms tu pun aku tak tahu nak tanya lebih-lebih, umur pun aku tak tahu. Tapi aku minta masa untuk istikharah dan bincang dengan family. Tapi ‘kawan’ ini yakinkan aku tentang ‘agama’nya yang mana aku rasa ia penyebab yang kuat untuk aku pertimbangkan dengan sebaiknya. Rupa dia? Memang langsung tak terbayang! Yelah, tak pernah jumpa depan-depan. Dalam gambar pun mungkin pernah tengok gambar family ramai-ramai, memang tak mampulah nak teka dia yang mana satu.


Oh ya, pernah sekali kawan aku bercerita dulu ada abangnya yang eksiden. Rupanya abangnya yang ini. Abang dia masa ni tengah sambung study di Akademi Laut Malaysia (ALAM). Inilah antara cerita tentang ‘dia’ yang ada dalam ingatan aku.


Berbalik pada sms tadi, malam itu juga, aku rasa gementar dan berpeluh seluruh badan. Betul, tak tipu! Sebab rasa macam... kenapa tiba-tiba? Aku tak terfikir langsung untuk bertemu jodoh dalam masa yang terdekat, sebab memang tak ada calon! Yelah, siapalah aku ni. Rupa biasa-biasa, kat kampus pun macam kera sumbang je. Kawan lelaki memang tak ada. Kawan perempuan pun taklah ramai sangat. Hmm..


Dan pada malam yang penuh debaran itu, aku jadi tak keruan. Serba tak kena dibuatnya. Tapi aku diam-diam seorang saja. Tak ada sesiapa untuk berkongsi rasa dan cerita. Malam itu, menyaksikan betapa sukarnya untuk aku lelapkan mata. Malam itu juga menyaksikan betapa sayunya hati aku hingga hanya mampu menangis semahunya. Entahlah.. kenapa sampai macam tu sekali ye?


Malam itu juga tanpa berlengah aku sujud dan bermunajat kepada Allah agar diberi petunjuk dan ketetapan rasa yang mendorong aku untuk membuat pilihan yang tepat. Memang aku tak tahu apa-apa tentang dia, tapi aku dapat rasa pertanyaan yang datang itu ‘serius’ dan perlukan jawapan pasti dari pihak di sana. 


Sekarang aku rasakan datang persoalan yang sangat besar dalam hidup aku iaitu tentang jodoh. Aku perlu beristikharah. Aku perlu mencari jawapan dari Tuhanku. Aku tidak boleh silap dalam membuat pertimbangan.


Bersambung.


PART 2

0 comments:

Post a Comment