Thursday 11 June 2020 By: Naemah

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (PART 4)





Menetapkan tarikh pertunangan 


Selesai sudah sessi taaruf dua keluarga. Pada esok harinya, seperti yang telah dirancang, aku ikut anak saudara dan suaminya ke Sungkai, Perak (anak saudara aku yang sulung , yang dah kawin lebih awal dari aku walaupun dia muda setahun dari aku). Masa ni dia belum ada anak lagi. Mereka tinggal di sana sebab suaminya mengajar di MRSM kt situ. 


Yang sebenarnya aku nak ke UIA sebab ada urusan. Lupa dah urusan apa, tapi rasanya yang berkaitan dengan konvokesyen aku. Lupa jugak, macam mana boleh sampai ke Sungkai, sedangkan aku nak ke Gombak. Dari Sungkai tu aku ke Gombak dengan menaiki bas ditemani anak saudara yang seorang lagi yang muda 2 tahun dari aku. Mungkin sebab jarak rumah anak saudara dan Gombak tak jauh, so aku menumpang di rumah anak saudara untuk settlekan urusan aku tu. Dah selesai, balik semula ke Sungkai. 


Kat sana jugalah aku dapat call dari kawan aku, katanya nak tetapkan majlis pertunangan aku dan abang dia-kalau aku setuju nak terima abang dia. Allah, cepat pulak rasanya. Tapi aku masa tu memang positif, dan setulus hati, sudi menerima lamaran pihak di sana. Selain istikharah, respon ahli keluarga yang lain juga merupakan penyebab untuk aku terima dia. Aku katakan yang aku OK, keluarga juga OK. Sedia untuk bertunang dalam masa terdekat. Oh ya, perlu bertunang cepat sebab abang dia dah nak belayar balik.


Tarikh pertunangan ditetapkan pada 11 Jun 2010. Aku yang dah banyak hari berada di rumah anak saudara akhirnya balik dulu menaiki bas ke Jeli. Pada mulanya nak balik sekali dengan anak saudara, tapi memandangkan tarikh bertunang dah tak lama, dan aku belum buat apa-apa persediaan, akhirnya aku buat keputusan untuk balik dulu. 


Ingat lagi, masa kat rumah anak saudara ni banyak betul mereka petik nama ‘Pok su’ (refer pada bakal pak Su mereka). Bukan main puji dan mengusik semua. Aku pun sampai tak tahu nak respon macam mana. Malu dan segan sudah tentulah. Dalam hati ni, entah jadi entah tidak. Time ni juga mereka tolong carikan akaun Facebook dia yang aku tak terfikir pun nak buat. Tak susah pun nak jumpa sebab dia guna nama penuh, dan memang tak ada orang lain yang sama nama dengan dia. Hehe. Dan nak dijadikan cerita,  masa nilah aku baru ‘pandang’ muka dia yang sebetulnya-melalui akaun Facebook. Hmm... bukan rahsia dan tanda tanya lagi. Terus terang, aku senang dengan ‘rupa’ dia. Tapi dalam hati, dia senang tak dengan ‘rupa’ aku?? Cinta? Aku rasa ia belum hadir sepenuhnya, dalam keadaan aku masih ‘terkejut’ dengan situasi yang seperti ‘tiba-tiba’ ini.  Aku hanya percaya pada kata hati bahawa Allah sedang melorongkan aku ke jalan jodoh ketetapanNya buat aku. 


Akhirnya kembalilah aku ke rumah. Buat persediaan yang sepatutnya dan secukupnya untuk majlis pertunangan kami. Debaran tu sentiasa ada, setiap kali ingatkan majlis tu dah tak lama. Satu lagi sentiasa rasa macam sedang bermimpi sebab semua ni tiba-tiba saja. Aku baru habis belajar, dalam keadaan ‘single’ dan tak ada calon untuk berumahtangga. Tak sangka begini Allah plan jalan jodoh aku. Tapi selagi belum diijabkabulkan, aku masih berdebar dan takut. Tak lepas dari persoalan ‘betul ke dia jodoh aku?’. Aku sentiasa berdoa kalau memang dia, semoga Allah akan mempermudahkan, dan melapangkan hati.


Bersambung.


PART 5


0 comments:

Post a Comment