Saturday 13 June 2020 By: Naemah

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (FINAL PART)




Bersatu akhirnya


11/12/2010- Hari yang ditunggu dan dinantikan akhirnya tiba, iaitu hari penyatuan aku dan dia. Sehari/dua hari sebelum majlis, aku menerima kehadiran tetamu istimewa iaitu ex-roommate aku di UIA (kawan-kawan Yati juga). Zahra datang dari Putrajaya, Akma dari Petaling Jaya, dan Fizah dari Kedah. Mereka banyak tolong siapkan persediaan terakhir majlis, dan banyak hiburkan hati yang tengah tak keruan ni :D Tak sangka pula di antara kami, aku yang terawal bertemu jodoh. Aku tak lupakan kawan-kawan yang bersusah payah datang ke rumah, walaupun mereka tinggal jauh. Aku terharu dan berterima kasih sangat pada mereka. 


Tiba juga harinya, sama seperti insan lain juga barangkali, hari ni ditempuh dengan penuh debaran. Dari malam tadi tak berapa lena nak tidur. Dari semalam juga, jiran-jiran tak putus datang ke rumah membantu urusan untuk majlis perkahwinan. Biasalah kenduri di kampung tak pakai catering. Semua dibantu jiran-jiran dan saudara. Memang meriah...


Aku bersiap dengan pakaian khas pengantin yang dijahit kakakku. Tak ada jurusolek khas, anak saudara dan sepupu yang tolong solekkan muka. Tak harap nak bercantik sangat pun, cukup nampak berseri sikit di hari bahagia ni. Tapi entahlah, aku pun bukan rupawan sangat. Bersolek pun, tetap kelihatan biasa-biasa sajalah kot.


Akad nikah kami di masjid yang berdekatan dengan rumah. Banyak kali juga suami aku terpaksa ulang lafaz akad. Aku tahu dia gementar. Aku yang mendengar pun mengucap tak henti. Berpeluh tunggu akad selesai. Alhamdulillah sah juga akhirnya menjadi isteri dia. Lega, bahagia (ya, bahagia) aku kini bergelar isteri. Selepas akad, aku terus balik ke rumah. Tak ada upacara/adat batalkan air sembahyang (atas permintaan aku sendiri sebelum majlis), aku juga dah pesan tak perlu cincin nikah,atau gelang, cukuplah cincin bertunang yang satu ni. Dan dia ikut permintaan aku. Selamat, tak perlu bergambar untuk upacara yang aku kurang berminat tu. Entahlah, aku rasa malu sangat nak duduk di depan khalayak sambil menyarung cincin, bersalaman semua tu. Tak wajib, dan tak perlu untuk kami. 


Kemudian rombongan pengantin lelaki berarak dari masjid ke rumah. Aku menunggu di rumah untuk menyambut kedatangan mereka. Debaran masih terasa walaupun akad dah selesai. Tadi hanya lihat dia dari jauh. Langsung tak bertentang mata. Kini nak ‘sambut’ dia. Semakin dekat, tapi langsung tak memandang. Aku tahu dia sangat pemalu. Aku masih ingat, mak saudara dia yang tolong tautkan tangan kami (macam pasangan pengantin baru tu). Aku dapat dengar kalimah ‘istighfar’ dia yang berulangkali bila jari dah bersentuhan. Aku juga, kencang betul debaran di dada ni. Maklumlah, first time bersentuhan dengan lelaki kan. Kami masih tak saling memandang dan menatap wajah. Malu masih memuncak. Walaupun dah jadi pasangan suami dan isteri. Hakikatnya, kita dua masih ‘asing’ dan tak saling mengenali. Kan?


Di rumah juga tak ada pelamin. Just hiaskan bilik pengantin. Kat bilik ni la, bergambar sesama ahli keluarga dan kenalan yang datang. Ramai juga kawan yang datang hari ni. Ada kawan sekolah rendah, kawan sekolah menengah dan kawan-kawan UIA termasuk ex-roommate yang tinggal di Kelantan. Penat juga jadi raja sehari ni. Tetamu yang datang perlu dilayan sebaiknya. Senyum tak putus. Dalam hati masih ada gelora, malu pada dia masih tak hilang lagi. Tapi beransur pergi, bila dah seharian dia di samping. Masa ni la juga time berdua (masa tetamu tak menjenguk ke bilik), boleh bercakap sikit-sikit bersuai kenal dengan suami sendiri. 


Cukuplah ceritanya sampai di sini. Dah selesai dan selamat jadi isteri dia, yang aku tak pernah kenal pun selama ni. Dari hari itu, hingga lah sampai ke hari ini, sudah hampir 10 tahun tempoh perkenalan kami. Kenal sedikit demi sedikit. Kenal baik buruk masing-masing. Saling terima kekurangan masing-masing. 10 tahun ini yang terlalu banyak mengajar. Tempuh suka duka bersama. Hadapi cabaran dan gelombang di alam perkahwinan bersama-sama. Bertolak ansur dengan perangai masing-masing yang bukan baik semua. Menerima ketidaksempurnaan yang hakikatnya menyempurnakan. 


Aku sayang suami aku kerana Allah. Dari saat aku katakan ‘YA’ untuk menerima dia sebagai suami, aku sudah yakinkan diri bahawa dia memang jodoh yang Allah dah takdirkan untuk aku. Yang akan bersama-sama dengan aku, membina bahagia yang sebelum ini aku hanya mampu bermimpi. 


Seluruh kesyukuran aku panjatkan kepada Allah. Kerana TakdirNya sentiasa yang terindah dalam hidup ini. 


Moga bahagia hendaknya hingga ke syurga

Ameen




Jiwaku

0 comments:

Post a Comment