HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Thursday 11 June 2020

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (PART 5)





Ikatan pertunangan 


Tanggal 11 Jun 2010, tarikh keramat yang aku tak lupakan (baru tanya dia ingat tak tarikh bertunang. Nasib baik dia jawab betul. Haha) iaitu hari pertunangan aku dan dia- sehari sebelum dia kembali belayar. 


Alhamdulillah majlis berjalan dengan sangat lancar sekali. Biasalah, ada debar, ada malu, ada bahagia juga. Kali ni mereka datang dengan jumlah ahli keluarga yang lebih ramai. Dari jauh aku mencuri pandang juga pada dia yang pada pandangan aku sangat pemalu. Banyak tertunduk, sesekali bersembang dengan orang di sebelahnya. Eh, kerap juga aku perhatikan dia rupanya. Yang pasti, tak sekali pun mata bertentang mata. Jadi tak adalah hati yang bergetar. Hehe. Kata dia (lepas dah kawin) dia memang tak pandang aku langsung. Huh! 


Selepas majlis, tetamu menjamu selera dan beransur meninggalkan rumah. Sekali lagi , legaaa. Alhamdulillah dah selesai dan aku kini dah bergelar tunang kepada Encik Mohd Suzainizam bin Abdullah. Ada bunga-bunga di hati. Tak berani aku nak kata cinta. Tapi aku rasa, aku dah mula ‘suka’.




Dia kembali belayar


Esoknya dia ke KL bersama abangnya, dan akan menaiki penerbangan ke Malta untuk menaiki kapal di sana. Aku sms ucapkan selamat jalan pada dia (lupalah dia reply ke tidak. Macam tak je), tapi yang pasti memang tak ada sms sweet-sweet antara kami. Aku pun, konon-kononnya nak tunjukkan concern seorang tunang. Tapi takde nye dia nak layan. 


Sehari selepas dia pergi, aku terima satu e-mel dari dia. Dia maklumkan Hp dia hilang, tak dapat contact family sebab tak ingat nombor. Yang dia ingat hanya alamat e-mel aku. Sebab tu dia hantar e-mel pada aku, dan minta maklumkan pada adiknya. Oh, begitu rupanya. Aku pun maklumkan pada adiknya, dan lepas tu kami tak berhubung lagi untuk beberapa ketika. Dia diam di sana. Aku pula, takkanlah nak mulakan perkenalan. Hanya mampu menunggu, kalau-kalau dia nak ‘tegur’ dulu. Aku kini tunang dia, tapi dalam masa yang sama aku macam tak tahu apa-apa tentang dia. Dia pun sama juga. Nak bertanya pada adiknya, apa yang penting nak ditanya? Pun tak tahu juga. Tambahan pula segan. Tanya lebih-lebih kan tak manis pula.


Lalu begitulah hari berlalu. Dia sibuk dengan kerjanya nun jauh di lautan. Aku meneruskan hari-hariku di kampung bersama keluarga. 


Tarikh pernikahan belum ditetapkan, bergantung berapa lama dia di laut, dan akan dibincangkan semula bila dia kembali. Cepat atau lambat, terserah pada takdirNya. Aku meneruskan hari seperti biasa. Dalam tahun ni aku dapatkan lesen memandu, dan memohon untuk menjadi guru J-QAF.


Bersambung .


PART 6

No comments:

Post a Comment