HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Thursday 11 June 2020

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (PART 6)





E-mel bertanya khabar


Beberapa lama kemudian aku menerima e-mel kedua daripada tunangku, yang aku dah tak harap dah masa tu untuk menerima salam dari dia. Tapi rupanya dia ‘berusaha’ juga untuk menulis e-mel pada aku dan sedikit sebanyak memulakan perkenalan (sebenarnya tak berkenalan sangat pun) Dia maklumkan yang dia busy, tak sempat nak hantar e-mel. E-mel biasa-biasa je. Dia ucap terima kasih sebab sudi terima dia, doakan kesihatan untuk semua, dan yang lain-lain. Aku pun reply biasa-biasa juga. Lepas tu habis sampai di situ. Kiranya masing-masing dah yakin untuk saling menerima satu sama lain, dan terserah pada takdir bila akan disatukan. Masa ni katanya ada kemungkinan dia akan belayar selama 6 bulan. So kira-kira, mungkin tahun depan (2011) baru boleh kahwin. 


Aku juga lupa berapa kali berbalas e-mel. Dua atau tiga kali sahaja agaknya. Sekadar bertanya khabar, dan sedikit sebanyak dia ceritakan kesibukannya di atas kapal. 


Lepas jadi tunang, ada sekali family aku ke rumah dia di Kg Kijang, Jalan PCB, Kota Bharu. Datang untuk kenal rumah dan bersilaturrahim lah kiranya. First time datang rumah dia. Dia memang la tak ada, yang ada hanya mak dia dan adik beradik yang tinggal sekali dengan mak dia kat rumah tu. Kebetulan musim buah, kami bawa sekali durian, rambutan dan petai dari kebun. Banyak..


Tak lama kemudian pada bulan Oktober, aku menghadiri majlis konvokesyen aku di UIA. Hari pertama -2/10/2010 untuk Course IRK, dan pada hari kedua- 3/10/2010 untuk course Ekonomi. Aku stay di hostel bersama kawan aku-bakal adik ipar, dan kawan-kawan yang lain. Pada hari kedua tu sebab kawan aku tu pun konvo sekali, so dapat la jumpa dengan bakal mak mertua dan ahli keluarga tunang yang lain (abang sulung dan abang no.2, kak ipar dan 2 anak, dan adik bongsu dia). Tunang tak adalah, sebab masih belayar di laut. 




Dia kembali & tarikh nikah ditetapkan 


Tak lama lepas tu, dalam bulan 10 juga, lepas dah lama tak terima e-mel dari dia (masa ni aku kat Kota Bharu ikut family abang sulung yang stay kat hotel di sini)aku terima satu e-mel dari dia. Katanya dia sekarang berada di rumah (Kota Bharu). Agak terkejut juga la aku. Tak disangka-sangka yang dia dah kembali. Kembali berdebar rasa di hati. Yelah, orang tu dah balik. Maknanya, 4 bulan sahajalah dia di laut ye? Maknanya, bila-bila masa jelah kitorang akan berkahwin kan?


Berlalu hari, debaran pun kian terasa sebab tunang sekarang dah ada ‘dekat’. Lepas dipertimbangkan sebaik-baiknya, akhirnya tarikh pernikahan ditetapkan pada 11/12/2010- tarikh birthday dia yang ke-28. Lepas dah tetapkan tarikh nilah baru kerap kami berbalas e-mel dan sms sebab nak bincang pasal majlis. Ada sekali tu aku janji dengan dia jumpa di Kota Bharu nak ambil ukuran baju Melayu dia (kakak aku yang jahit baju pengantin). Kami jumpa kat depan Mydin KB, dia datang dengan mak dan anak saudara dia, aku pula dengan kakak, datang KB nak cari kain untuk jahit baju untuk majlis nanti. Jumpa kali ni pun aku tak bersua muka dengan dia, salam dan ambil baju dengan mak dia, then kami berpisah. Nampak je dia yang berdiri jauh sikit, sambil dukung anak saudara dia. Pemalu sangat rupanya tunang aku ni.


Dan sekali lagi aku dan family ke rumah dia (kali kedua) sebab ikut adat konon-konon nak menjemput keluarga mereka ke majlis nanti. Datang kali kedua ni dia dah ada kat rumah. Tapi, punyalah susah dia nak munculkan diri. Dia memang mengelak nak jumpa aku. Dia ‘bersembunyi’ pun sebab aku ada sekali. Eh. Eh. Dia ni.


Settle bab tentukan tarikh dan persediaan majlis, kini menanti debaran untuk hari besar tersebut. Debaran kian memuncak. Mana taknya, tak lama lagi aku akan jadi isteri kepada seseorang yang aku tak pernah kenal, apa lagi cinta. Hanya berbekalkan pasrah dan yakin bahawa dia jodoh yang Allah dah tulis untuk aku. Melalui cara dan jalan yang begini. Yang aku sendiri tak pernah sangka. 


Aku tak pernah terfikir langsung, kawan aku ‘Yati’ ni akan jadi adik ipar aku. Sebab rasanya aku  banyak ikut cerita abang dia Azim, dari zaman bujang sampai dah kawin. Dan aku tak tahu pula ada sorang lagi abang yang masih single. Tambahan pula Azim adalah adik kepada tunang aku ni. Aku ‘tak nampak’ watak dia dalam family kawan aku ni, sehinggalah datangnya risikan dan pertanyaan selepas sekian lama. Oh... ada abang yang tengah cari jodoh rupanya.....


Well. Kalau dia memang jodoh aku. Siapa nak menyangkal? Allah Maha Kuasa kan???


Bersambung.


FINAL PART

No comments:

Post a Comment