HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Wednesday 10 June 2020

JODOH: PERKENALAN DAN PENYATUAN (PART 2)




Ketenangan itu mungkin jawapannya


Keesokan paginya yang indah dan damai, hatiku juga merasa setenang-tenangnya. Tiada sebarang tanda yang lain, melainkan ‘rasa’ yang ini. Barangkali, ini jawapan kepada istikharah ku. Semalam aku resah dan banyak fikir. Aku gementar, takut dan menangis tersedu-sedan tanpa sebab (sebab orang tanya tu je kot! Menangis macam baru lepas kena marah. Haish)




Ke pengetahuan ahli keluarga


Next, masa untuk memberitahu mek. Allah, untuk aku yang belum pernah bercerita soal hati dengan ibu sendiri (dan dengan orang lain juga), terasa amat payah dan berat untuk memulakan. 


Masa tu mek tengah bersihkan ayam kat pintu dapur. Aku menghampirinya. Tapi tak terluah apa yang nak diungkap. Aku masuk kembali. Ke dapur lagi. Keluar balik. Begitulah situasinya entah mungkin lebih 10 kali agaknya. Mek pun perasan (tapi dia tak cakap apa-apa masa tu. Dia cakap bila kejadian tu dah lama berlalu. Alamak, Malunya aku!)


Dan akhirnya terluah juga apa yang aku nak luahkan. Guna ayat paling ringkas dan padat. Yang penting, masej sampai. Mek pun terkejut agaknya sebab takde angin takde ribut, tiba-tiba je keluar topik tu. Mek tanya siapa dia? Tiga maklumat je aku mampu sampaikan. Abang kawan, kerja belayar (tak tau pun kerja bahagian mana), umur 30an (teka sendiri, padahal tak sampai 30 lagi). Lepas tu, lega. Serah pada mek. Dah tentu la dia akan bincang dengan abang aku.


Pada malam harinya, dengan kadar segera berkumpul dua abangku di rumah. Mek yang suruh datang, nak bincang hal penting katanya. Segan dan malu rasanya aku bila mereka datang sebab nak bincang pasal aku. Lepas mereka tahu hal sebenar, respon mereka pada masa tu agak kurang menyenangkan hati aku. Mungkin sebab ‘tiba-tiba’ dan ia datang macam tu je. Antara nak percaya dengan tak nak percaya. Mereka pun tak tahu nak respon apa agaknya.


Abang sulung aku just cakap macam ni. Ajak dia jumpa dulu. Baru tahu serius tak serius. Sama ada dia datang rumah, atau janji jumpa di mana-mana dengan dia dan wakil keluarga. Aku pun diam je dan iyekan saja. 


Aku dah lupa,  pada esok harinya atau beberapa hari selepas tu, aku sampaikan pada kawan cadangan abang sulungku itu. Dan kawanku itu maklumkan pada keluarganya. 




Bakal bertandang ke rumah


Tak lama lepas tu, kawan aku maklumkan yang family dia akan datang ke rumah. Allah.. terus berdebar. Aku jadi sangat segan, malu, entah tak tahu nak cerita macam mana. Dah la tak kenal langsung ‘lelaki’ tu. Cuma aku tahu dia dari keluarga yang baik-baik. Sebab adik dia kawan aku kan. Mak dia pun aku pernah jumpa sekali masa belajar dulu. Pernah salam cium tangan dengan ‘mak cik’ tu masa dia datang ke mahallah dulu :) pada aku, aku dah cukup ‘senang’ dengan background keluarga dia (ayah dia dah meninggal masa kami di tahun pertama UIA)


Aku maklumkan pada keluargaku. Mereka menyambut baik dan mengalukan kedatangan mereka ke rumah. Dah nampak kan mereka serius? Bukan saja-saja tanya.


Tarikh dan hari untuk mereka datang berkunjung ke rumah ditetapkan. Dalam debaran, aku menghitung hari. Macam tak percaya pun ada. Semuanya tiba-tiba. Macam mimpi. Macam ni ke Allah tetapkan jodoh aku? Segala rasa ada. Yang pasti, aku masih belum kenal dia. Masih tak terbayang rupa dia. Tak tahu macam mana perangai dan akhlak dia . Tapi hati aku seakan berbisik, dialah orangnya. Dalam gelisah ada bahagia sebenarnya. Hehe..


Bersambung.


PART 3

No comments:

Post a Comment