Sunday 22 March 2020 By: Naemah

COVID-19: PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN



Perintah Kawalan Pergerakan
(18/3/20-31/3/20)

Hari ke-5 Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di tanah airku, Malaysia. Pertama kali dalam sejarah kehidupan ku di bumi ini, mendepani satu situasi yang boleh aku katakan sangat dahsyat. Virus Corona yang sedang menyerang dunia, benar-benar memberi kesan pada semua. 


Kami patuh pada arahan kerajaan untuk ‘stay at home’ demi untuk membantu pihak barisan hadapan yang sedang bertungkus lumus dalam menangani masalah ini.


Covid-19, semakin hari semakin bertambah mangsa yang dijangkiti virus. Angka kematian juga sudah sampai 10 orang. Semua negeri di Malaysia tak terkecuali satu pun. Ia merebak dengan sangat pantas.


Sepanjang tempoh PKP ini semua rakyat diarahkan untuk hanya berada di rumah, dan tidak kemana-mana kecuali atas keperluan. Hanya ketua keluarga yang dibenarkan keluar untuk membeli keperluan makanan atau ubatan. Semua kedai diarahkan tutup kecuali pasaraya dan kedai-kedai yang menjual keperluan harian. Sekolah ditutup, yang bekerja juga diarah bercuti, kecuali terlibat dalam sektor tertentu.


Hari ini hari kedua suamiku di Terengganu kerana bertugas. Dia juga termasuk yang perlu berkhidmat, meskipun di musim begini. Risau tu risau juga, bila keluar dah tentu akan banyak contact dengan orang luar. Namun hanya doa saja yang mampu, moga Allah menjaganya.


Dalam kerisauan pada suami sendiri, tak lepas rasa simpati pada frontliners yang bertungkus lumus bekerja untuk ‘menyelamatkan negara’ terutama para doktor dan petugas kesihatan. Ada yang dah berhari tak balik jumpa pasangan dan anak-anak, berdepan dengan risiko dijangkiti penyakit covid-19, penat dan sengasara rasanya mereka, dan keluarga Mereka. Moga Allah kurniakan pahala jihad buat mereka. 


Hari ini juga angkatan tenterĂ  dah mula campur tangan untuk memastikan PKP ini dipatuhi oleh semua. Harapnya tak ada lagilah yang sambil lewa mendengar arahan kerajaan. Tak ada lagilah yang ‘berkeliaran’ di sana sini tanpa tujuan. 


Ya Allah, selamatkan kami semua. Lindungi kami semua. Aku tahu virus ganas ini datang dariMu, dan Kau jua yang berupaya membawa ia pergi. Selamatkan negara ini ya Allah. Selamatkan dunia ini ya Allah. Ampuni segala dosa kami ya Allah. Akhirilah semua ini ya Allah. 


Kini seperti sedang dihantui mimpi ngeri.

Moga mampu bertenang.

Moga segalanya berakhir.



Stay at home-day 5








0 comments:

Post a Comment