Thursday 26 March 2020 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 260320




Masuk hari ke-9 Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh Malaysia. Nampaknya tempoh PKP dilanjutkan lagi sehingga 14 April 2020 (sebelum ini 18/3-31/3). Maknanya, 2 minggu tambahan lagi anak-anak perlu stay di rumah dan tak bersekolah. Dahsyat penangan covid-19 ini. Ya, masih belum reda kes ini, malahan makin bertambah.


Hari ini sudah 9 hari Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri berkurung di rumah. Menjalani hari yang tak banyak beza, setiap hari. Hari ini juga adalah hari ke-6 abi di Kerteh, Terengganu. Bekerja seperti biasa. Tiada makna PKP pada abi, sama juga seperti sesetengah yang lain yang khidmatnya masih diperlukan walaupun di musim wabak ini. Tak apalah, kita doakan untuk abi dan untuk semua. 


Pagi ini seperti biasa Suri yang pertama bangun, kejutkan ummi. Kemudian Miqdad, Anas dan Mussaab. Selesai mandi dan solat, ke bawah, sarapan dan menonton video sekejap. Kemudian naik ke atas, main di beranda. Main macam-macam, lego, hide and seek, ipad, dll. Riuh rendah sudah tentu. Kadang baik, kadang tegang, itupun biasa. Suri bermain sendiri di lantai. 


Sehingga jam 9, ummi tidurkan Suri. Tapi sekejap saja tidurnya. Anas di bawah, menonton video, Mussaab dan Miqdad turun dan naik, bosan dah tak tau nak buat apa. Jam 10 ummi turun bersama Suri. Letak Suri di bAwah dan mula memasak. Tak lama juga, Suri dah menangis. Semua naik ke atas semula. Anas buat latih tubi math, Mussaab buat latihan dari Google classroom bersama Miqdad, dan Suri bebas bergerak di lantai beranda. Dah siap semua, turun semula ke bawah. Ummi selesaikan kerja memasak.


Jam 12, makan tengahari bersama. Semua sekali di meja makan termasuk Suri yang tak mahu duduk sorang. Menangis saja, dah mengantuk agaknya. Makan pun tak nak. Dah selesai makan, naik semua ke atas. Siap angkut mainan dari bawah untuk main di atas. Dah tak tahu nak angkut apa lagi dah ,:) ummi mandikan dan tidurkan Suri. Anas, Mussaab dan Miqdad main bersama di beranda. 


Selepas zohor, ummi rehat di bilik. Suri pun dah bangun . Anas, Mussaab dan Miqdad masih leka dengan aktiviti masing-masing. Terima whatsapp dari abi yang baru selesai kerja. Masih di laut. Tapi ada berita yang buat ummi tak sedap hati. Tak apalah, tenang saja. Allah Maha Kuasa. Jam 3.30’ semua turun ke bawah. Makan roti canai, santai di meja makan dan main game di ipad. Jam 4 naik atas semula. Main lagi, sambil ummi melipat kain. Anas juga. Kemudian solat asar, dan main lagi. Lepas mandi turun ke bawah. Suri lelap sekejap. Kemudian turun ke bawah juga bersama ummi. Sertai abang-abang yang sedang menonton tv. Ummi masak nasi goreng untuk makan malam. Lepas masak, makan dan kemas rumah. Naik ke atas, main lagi.


Sementara menunggu masuk waktu Maghrib, baca al-Quran dan iqra’. Lepas solat Maghrib, Anas, Mussaab dan Miqdad ke beranda dan sambung main LEGO dan melukis. Ummi tidurkan Suri. Menunggu sehingga masuk waktu Isyak. Ummi sebak malam ini bila Miqdad asyik bertanyakan abi, kata ‘nak Abi’, ‘rindu abi’.. sebak sangat. Di musim begini, ia beri perasaan yang luar biasa. Balik nanti pun, mungkin abi perlu kuarantinkan diri dulu. Di luar bertemu banyak orang, di tempat kerja, dan perjalanan balik, semuanya berisiko. Ummi harap anak-anak akan faham dan akan sama-sama mendoakan abi. Saban malam ummi minta berdoa, doa khusus  untuk abi di musim wabak ini. Allah.. lindungi abi dari covid-19.


Selepas solat isyak, bersedia untuk tidur semua. Ummi temankan Anas dan Mussaab sekejap, kemudian temankan Miqdad hingga lena. Sudah nyenyak semuanya. Alhamdulillah.


Ummi turun ke bawah, menyambung tugasan yang belum selesai. Kalau ikutkan nak rehat saja, tapi ada yang perlu di bereskan sebelum masuk tidur. 


Lenalah semua. Mimpi yang indah. Moga esok dan akan datang, akan baik-baik semuanya. 


Ya Allah, lindungi dan pelihara keluarga kami ini. Rindu pada abi :,

0 comments:

Post a Comment