Saturday 30 November 2019 By: Naemah

CUTI SEKOLAH: EJEN ALI THE MOVIE DAN BALIK KAMPUNG






Seminggu cuti sekolah dah pun berlalu. November berakhir, Disember bermula. Begitulah pantasnya masa berlalu. Ya, tahun 2020 dah melambai di depan hari.


6 hari pertama cuti sekolah, Anas dan Mussaab tak ke mana-mana. Di rumah sahaja. Plan nak balik kampung lepas abi selesai satu kapal. Dan plan nak tengok ejen Ali the movie pada hari pertama tayangan (28 November 2019).  Sempat juga 2 hari bermain dengan Eiman (sepupu) yang datang ke rumah. Hari-hari yang lain, dengan family saja/atau Hafiz kawan Mussaab datang sesekali bermain.


Berlalunya hari, apa yang terjadi tak seperti apa yang dirancang. Kapal abi delay, lepas sehari, sehari lagi.. last-last abi buat keputusan hantar balik kampung dulu. Sebab dah beli tiket untuk menonton ejen Ali the movie, jadi balik kampung lepas selesai menonton lah. 


Hari Khamis (28/11/19), meninggalkan rumah jam 9 pagi menuju ke iOi City Mall, Putrajaya. Abi and the boys, masuk pawagam menonton ejen Ali. Ummi and the little girl, jalan-jalan tawaf Mall :D Selepas 2 jam, tamatlah sudah movie ejen Ali. Tepat jam 12, meninggalkan iOi City Mall dan menuju ke Kota Bharu. Selepas perhentian demi perhentian, akhirnya tiba di Kota Bharu jam 10.30 malam. Panjang sungguh perjalanan. Penat usah cakaplah.. especially yang memandu tu :)


Ujian pulak bila malam tu Suri menangis tak henti, entah apa sebab dan puncanya. Lama juga la, 15 minit atau lebih, non-stop. Risaunya ya Allah.. sebab kat rumah tak pernah macam ni. Mungkin penat travel jauh, mungkin tak selesa dengan tempat yang berbeza. Entahlah.. Alhamdulillah tangisan Suri reda dan lena di pangkuan abi akhirnya- lepas bergiliran ummi dan abi memangku dan cuba meredakan tangisan Suri. Lega.. dan syukur.


Semalaman di rumah nenek di Kota Bharu, balik pula ke rumah Mek di Jeli. Abi perlu segera balik, tugasnya belum selesai. Abi tinggalkan Ummi dengan anak-anak di kampung. Sekali lagi abi perlu drive balik dan menempuh perjalanan yang panjang. Kesian abi..


Anas dan adik-adik habiskan masa di kampung, dengan family yang ada di sini. Entahlah, tak tahu juga bagaimana masa akan terisi di sini. Berbeza dari rutin di rumah. Namun semoga akan tetap memberikan kegembiraan pada anak-anak ummi. Rindu pada abi yang jauh. Atas faktor cuaca juga, tak pasti berapa lama akan berjauhan dengan abi. Semoga Allah permudahkan urusan abi di sana, juga urusan kita di sini.


Semoga cuti sekolah ini akan dimanfaatkan sebaiknya. Semoga segalanya baik-baik saja. Insya Allah.











0 comments:

Post a Comment