Saturday 23 November 2019 By: Naemah

BERAKHIR SESSI PERSEKOLAHAN 2019




Hampir 11 bulan berlalu. Dan sessi persekolahan tahun 2019 pun berakhir juga akhirnya. Alhamdulillah.


Anak-anak melalui hari pengajian yang panjang. Keluar pagi, balik petang, hampir setiap hari. Hujung minggu masa untuk berehat, cuti panjang sikit dapatlah balik kampung atau bercuti di mana-mana. 


Kini masanya untuk berehat panjang. Lupakan buku dan matapelajaran semua. Pendek kata, boleh buat apa saja dan boleh main puas-puas. 


Anas dan Mussaab pun sama juga. Dah mula bercuti. Hari pertama duduk rumah saja. Tak boleh nak balik kampung lagi, tunggu abi habiskan satu kapal lagi. Insya Allah minggu depan boleh balik agaknya. Tak terfikir nak ke mana-mana. Terkenang pada kampung saja.


Mussaab; hari terakhir sekolah, meraikan sambutan birthday dan jamuan perpisahan dengan guru dan kawan-kawan. Mussaab masih ada setahun lagi untuk teruskan persekolahan di Little Diamond Kindergarten. 2 tahun di situ dah kutip banyak ilmu dan pengalaman, insya Allah. Setahun mendatang, ummi doakan Mussaab kembali dengan semangat baru. Harapan (khusus) untuk tahun depan, Mussaab akan jadi seorang yang lebih berkeyakinan diri, lebih berani bercakap dan bersuara, percaya diri- sebab bersandarkan report card yang dibawa balik, Mussaab masih kurang di situ. 


Lagi, harap dapat bantu Mussaab untuk lebih lancar membaca, sebagai persediaan ke tahun 1 tahun berikutnya. Bak kata abi, membaca tu kunci ilmu, bila dah boleh baca, boleh explore dan kutip banyak ilmu. Insya Allah, perlahan-lahan ya Mussaab. Semoga ummi tak tekan Mussaab lebih dari yang Mussaab mampu. Ummi selalu ingatkan diri untuk ‘berikan ruang dan masa’. Ummi minta maaf sebab adakalanya terlebih hingga menekan. 


Anas; hari terakhir sekolah, diadakan hari anugerah kecemerlangan pelajar, dan Anas salah seorang penerimanya. Bab pelajaran ummi tak risaukan sangat sebenarnya. Anas boleh la dikatakan rajin dan cepat tangkap bila belajar. Anas memang ‘lebih’ kat situ. Cumanya ummi harap Anas tak hanya selesa setakat itu saja. Mungkin Anas masih di usia untuk bermain-main. Bak kata abi lagi, time belajar jangan main-main, time main, main sungguh-sungguh (eh betul ke ayatnya tu). Maksudnya di sini Anas perlu bezakan bila waktu bermain, dan bila waktu belajar. Untuk keduanya yang penting adalah fokus dan sunguh-sungguh. Mudah-mudahan hasilnya terbaik.


Oklah, kata cuti sekolah, panjang pula ummi membebel bab sekolah. Selamat bercuti anak-anak ummi. Moga cuti sekolah ini terisi masa dengan baik. Insya Allah. Ummi memang tak ada plan apa-apa. Teringat nak balik kampung saja. Semoga Anas dan Mussaab dapat spend masa berkualiti di kampung bersama Mek, nenek, sepupu dan saudara di sana. Insya Allah.  






0 comments:

Post a Comment