Sunday 11 August 2019 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: DI AKHIR TRIMESTER KETIGA



Alhamdulillah sudah di penghujung trimester ketiga. Kandungan sudah berusia 38minggu. Esok (13/8/19) aku bakal diinduce, tak boleh ‘tunggu-tunggu’ lagi. Terpaksa. Ya,tak lain kerana masalah GDM yang aku hadapi sepanjang kehamilan ini. 


GDM on insulin dan BSP

Seawal usia kandungan 18 minggu, sudah disahkan ada GDM, dan seawal itu juga aku perlu melakukan bsp setiap 2 minggu (jika result ok) atau seminggu sekali (jika ada bacaan kurang cantik).

Dan pada minggu ke 22 aku sudah perlu mencucuk insulin (buat pertama kalinya) sehari sekali pada waktu malam, sampailah ke hari ni. Pernah dua kali terlupa cucuk masa awal-awal kena buat dulu. Maklumlah tak pernah, tapi sekarang dah tak lupa. Jam 10 malam biasanya dah ready dengan ‘gadget’ cucuk insulin tu :D  tapi masa travel balik kampung hari tu sekali lagi terlupa nak cucuk dek penat dan mengantuk terlampau.

Dari bsp pertama, sampai yang terakhir ini sudah 16 kali semuanya total membuat bsp, dan berjumpa doktor untuk review bsp. Alhamdulillah, terkawal baik bacaan gula sepanjang buat bsp, cuma sesekali terkantoi pada bacaan pagi (dan malam sekali). 

Akhirnya tak perlu buat bsp lagi, sebab masa bersalin pun dah dekat, dan harapnya aku akan istiqomah menjaga makan minum, dan anakku ini akan baik-baik saja. 


Masalah kesihatan yang lain

Di minggu-minggu yang terakhir ini macam biasalah, badan cepat penat bila buat kerja, ‘berperang’ dengan 3 hero lagi, langkah makin perlahan dan perlu lebih berhati-hati, duduk dan baring yang terlalu lama pula menyebabkan sakit pinggang yang amat, sukar menukar posisi badan, duduk bangun dalam solat pun tak semudah dulu. 

Namun Alhamdulillah tiada masalah lain seperti sembelit, dan pening kepala ( tak sekerap dulu). 


Scan baby dan jantina

Di trimester ketiga ni sempat scan baby sebanyak tiga kali ( 7 kali semuanya dalam tempoh kehamilan ini). Yang pertama, scan di KK Beranang pada minggu ke 34 sebab masa ni nurse expect saiz baby kecil, bila scan doktor cakap normal je. Alhamdulillah. Kali kedua pula pada minggu ke 36, di Hospital Kajang. Masa ni appointment dengan doktor pakar untuk decide tarikh bersalin. Alhamdulillah, semuanya normal juga. Baby membesar baik. Dan yang terakhir ialah pada minggu ke-37, di KK Beranang. Dan syukur Alhamdulillah juga, perkembangan anakku normal. 

Berkenaan dengan jantina pula, dalam 7 kali scan hanya dua yang boleh di’agak’kan jantinanya. Keduanya kata ‘girl’. Tapi biasalah ia tak 100% confirm, doc tu pun ada cakap, kalau 3 kali scan nampak girl, maka 90% kemungkinan ianya betul. Jadi aku pun takdelah 100% confident lagi. Bila orang tanya pun aku masih cakap tak pasti, sebab memang masih tak pasti kan. Tunggu jelah dia lahir nanti. Boy atau girl, aku akan tetap bersyukur. Yang aku harapkan dia sihat dan sempurna. Aku akan sayang dia macam anak-anak yang lain juga. Insya Allah.


Appointment di Klinik dan Hospital

Pada trimester ke-3 ini masih memenuhi temujanji di klinik seperti biasa, setiap 2 minggu. Hanya bermula minggu ke-36, barulah perlu ke klinik seminggu sekali. Yang sering ‘bermasalah’ ialah pada bacaan hb. Dari bacaan 12, turun ke bacaan 9.0. Dua kali perlu ambil darah di KK Beranang. Alhamdulillah pada minggu ke-37 hb naik ke bacaan 11.2. Syukur sangat :) masalah lain tak ada.

Dan pada minggu ke 36 memenuhi temujanji dengan doktor pakar O&G pula di Hospital Kajang untuk dapatkan tarikh untuk bersalin (induce) dan tarikh ditetapkan pada 13/8/19. 

Setakat ini sajalah update tentang kehamilanku di trimester ke-3. Tak ada yang teruk sangat pun, Alhamdulillah. Biasalah Bergantian susah dan senang. Namun pastinya, yang senang itu sentiasa lebih mengatasi. Yang susah itu sekadar ujian untuk dirasa, ditempuh, ditangani dengan bijaksana. Sudahnya nanti tetap yang indah dan baik saja yang akan datang. Alhamdulillah :)

Kini sedang menghitung detik. Dah tak lama. Dah semakin dekat. 

Aku hanya mengharapkan segalanya dipermudahkan oleh Allah. Mudah lalui setiap detik bersalinkan anakku. Mahu melalui detik paling tenang, paling mudah, dan tak menyerikkan. 


Ya Allah.. permudahkanlah...


آمين


0 comments:

Post a Comment