Thursday 15 August 2019 By: Naemah

MENGHITUNG DETIK: SEBUAH CATATAN DAN INGATAN



6/8/19 (37w1d)

Seminggu lagi ke tarikh aku akan diinduce (13/8/19). 

Keadaanku masih seperti biasa. Tiada sebarang tanda untuk bersalin dalam masa terdekat. Yelah, baru 37 minggu kan. Lagipun 3 anak sebelum ini pun memang tak pernah ada pengalaman bersalin awal. Semua melepasi 39 minggu.

Masih cakna pada kiraan pergerakan anakku setiap hari. Alhamdulillah, dia aktif. Kadang-kadang rasa dia mengeras, tapi tak hingga menyakitkan. Means, belum ada kontraksi. Cuma badan je rasa cepat penat, sakit pinggang dan lenguh badan yang buat diri rasa nak duduk dan baring saja.

Cuba tanamkan dalam diri rasa positif, cuba bertenang walau hakikatnya penuh debaran, baca kisah-kisah positif di labor room yang dikongsikan di blog-blog, cuba belajar tips-tips menghadapi masa bersalin, dll.

Ya, walaupun sudah 3 kali berpengalaman di labor room, masih takut dan berdebar. Kerana tiap pengalaman itu juga tak sama. Kini mampu berusaha, berdoa, dan tawakkal, semoga dipermudahkan urusan nanti.

Hari ini dah install apps ‘contraction timer’, sebagai langkah persediaan menghadapi sakit kontraksi.

Juga try tips nak bagi cepat bersalin; turun naik tangga. 20x dah lenguh kaki..

Hari ni bsp kali ke-16 (5.5/5.5/5.5/5.7)

Semoga Allah permudahkan 

آمين



7/8/19 (37w2d)

6 more days to go

Memenuhi temujanji terakhir di KD Rinching Tengah. Check up seperti biasa, dan jumpa doktor untuk review bsp. Semuanya baik-baik saja, cuma bacaan bsp waktu pagi semalam kena ‘tegur’ sikit sebab tinggi sikit. Yang lain-lain ok je. Alhamdulillah. 

Tiada lagi appointment di klinik, dan tak perlu buat bsp dah. Cuma tunggu masa serah diri ke hospital.. dupdap.. dupdap..

Di rumah lakukan rutin seperti biasa, sempat kemas keperluan untuk balik kampung esok, berjalan ambil Mussaab di sekolah (tak jauh sangat pun), masa ni ada rasa yang mencucuk-cucuk di laluan bersalin ketika berjalan. Terpaksa perlahankan langkah dan cuba menahan rasa ‘sakit’ tu. Bukan pertama kali, hari-hari sebelum ini juga pernah rasa mencucuk seperti ini. Mungkin normal, sudah di minggu-minggu terakhir.

Terjatuh dari tangga, Alhamdulillah tak sampai terhempap punggung, ditahan kaki. Tapi kakilah yang perit menanggung sakit *_* Tak teruk sangat pun, Alhamdulillah. Allah sentiasa melindungi :)

Masih try2 tips untuk mudahkan bukaan bersalin; turun naik tangga sampai tercungap :D duduk dengan merapat dua tapak kaki, zikir Nabi Yunus, ya Lathiff (yang Maha Lembut), bacaan surah Maryam... sekadar Ikhtiar, bersama doa dan pengharapan, semoga Allah permudahkan segala.



8/8/19 (37w3d)

Hari travel balik kampung. Pagi sebelum tu ke IOI Mall, saja sementara tunggu Anas balik sekolah jam 3.30 petang, suamiku mengajak untuk menonton ‘Boboiboy the movie 2’ yang baru ditayangkan hari ni. Ingatkan dia belikan tiket untuk Mussaab dan Miqdad saja. Rupanya untuk aku sekali. Hai.. mengusung perut ke pawagam pula hari ni. 

Lepas ambil Anas di sekolah terus bertolak balik kampung. Perjalanan dari 4 petang sampai 12 tengah malam, termasuk berhenti makan dan solat. Dalam tempoh tu anakku tetap aktif bergerak seperti biasa. Kadangkala mengeras tapi tak menyakitkan. Kadangkala ada juga rasa perit dan nyeri di bahagian rahim dan jalan bersalin. Tapi sakit yang tak lama. On off dan tak tetap kadar masanya. 

Sampai di kampung dah mengantuk sangat, badan pun penat dan lenguh. Tambahan pula memangku Miqdad yang sudah terlena. Sakit badan dan sakit pinggang. Rasa mahu baring dan rehat saja sampai esok.



9/8/19 (37w4d)

Hari ni lemah semacam. Makin ‘sakit’ rasanya di bawah tu tika berdiri dan berjalan. Sakit dari pinggang ke peha. Jalan pun senget-benget (eh, persis penguin dah rupanya). Cuba untuk tidak banyak baring (tapi nak berjalan ke mana pun tak tahu), sekejap duduk, sekejap berjalan, itu jelah. Sempat masak untuk makan tengahari juga, tapi tulah... rasa lemah, takde mood, melayan rasa perit di ‘bawah’ tu. Tertanya juga, mungkinkah baby dah makin turun ke bawah? Mungkinkah masanya dah tak lama? Sebab tulah sakit semacam.. harap-harap betullah. Nanti tak perlu tunggu lama-lama di hospital nak tunggu dia keluar.

Tapi setakat ni tak ada kontraksi yang kuat. Mengeras manja je. Lepas tu hilang. Dan tak kerap juga. Hmm.. sabar jelah. Sebenarnya takut juga bila dibayang-bayangkan rasa sakit tu dah ‘menyerang’. Tapi perlu tetap positifkan diri. Sakit tu, nak ke, tak nak ke, dia akan datang juga. Insya Allah tak lama, segalanya akan berakhir juga. 

Cek bsp pagi ni, ya Allah tingginya bacaan (8.1) rupanya semalam penat sangat travel sampai lupa nak cucuk insulin.

Makan tengahari, tercucuk tulang ikan di gusi. Sakit dan gusi mula bengkak. Allah... ujian di penghujung kehamilan :,)

Dan ya Allah.. hari ni banyak sangat makan buah; durian, manggis, rambutan, limau.. lagi satu ujian bila balik kampung. Di tengah musim buah pula. Allah.. kesian anakku. Lindungi dia ya Allah.



10/8/19 (37w5d)

Travel lagi (Jeli-Kb) tapi tak jauh sangatlah. 2 jam perjalanan. 

Hari ni pun sama seperti semalam. Masih rasa sakit dan rasa tak selesa yang sama. Perit di bahagian bawah ni bila berjalan. Masih juga kurang selesa di bahagian pinggang hingga ke peha. Memang rasa dah tak larat sangat mengandung ni. Rasa nak akhiri cepat-cepat. Tapi.. berdebar dan takut pun bercampur rasa juga ‘:)

Tak banyak berjalan hari ni. Di rumah mak, tidur dan baring saja tak tahu nak melangkah ke mana. Jalan keluar masuk bilik sajalah...

Tiada kontraksi, tiada tanda bersalin yang lain, tawakkal menunggu masanya yang kian hampir.



11/8/19 (37w6d)

Hari raya Aidiladha. Raya macam biasa. Cuma tak lama di tempat sembelihan lembu, balik rumah dan banyak rehat di rumah saja.

Hari ni buat bsp, bacaan pagi dan after breakfast masih ok, cuma bacaan after lunch dan dinner sangat tinggi. Aduhai.. nak buat macam mana banyak makan manis, kek lagi, serawa durian lagi, makan nasi pula langsung tak ada sayur. Daging semata. Raya haji lah katakan... salah sendiri la sebab gagal jaga diet dengan betul :(

Sakit pinggang yang masih menghantui. Tak boleh nak cerita macam mana sakitnya. Bila bangun tidur dan bangkit dari duduk, mulalah rasa mencucuk yang amat sangat. Bila dah start jalan slow-slow, makin kurang rasanya. 

Sakit yang menekan di bawah perut/jalan bersalin rasa-rasanya dah kurang, berbanding semalam. Sesekali saja rasa mencucuk tu datang, dan rasa sakitnya tak lama.

Boleh katakan hari ni banyak diganggu oleh rasa sakit pinggang, sukar nak bangun duduk. Sesekali dijentik rasa takut dan berdebar, sebab esok dah nak kena ‘serah diri’ ke hospital. Tak tahulah apa yang bakal terjadi. Sentiasa doa dan harapkan yang mudah dan baik-baik saja. Insya Allah.

Masih mengira pergerakan anak di kandungan. Alhamdulillah, masih aktif walaupun dah terhad ruang pergerakannya. 

Tapi masih belum merasakan kontraksi. Masih selesa anakku di dalam rahim ini. Belum ada sign yang kuat yang menunjukkan dia akan keluar dalam masa terdekat. Namun tetap berdoa agar dipermudahkan. Biar nanti perlu ‘dipaksa’, moga dia juga akan mudah untuk keluar. Insya Allah :)



12/8/19 (38w)

Bangun pagi macam biasa, masih perlu menanggung rasa sakit pinggang. Tapi badan rasa lebih ringan dan selesa hari ni. Entahlah, mungkin dah siapkan mental, yang hari ni akan masuk wad untuk bersalin esok hari. Hati lebih tenang, rasa lebih bersedia. 

Lepas breakfast jalan-jalan di luar rumah mak.   Lepas tu ke pantai berjalan kaki di pantai lebih kurang 30 minit. Harap-haraplah, anakku akan makin meluncur turun ke bawah. 

Tinggalkan rumah sekitar 11 pagi membeli keperluan, makan tengahari dan terus ke hospital. Cuba bertenang setenangnya. Tiada sakit, biasa-biasa saja. Daftar dan ikut prosedur hospital, cek bp, jantung baby, timbang berat, dan cek urin. Ditempatkan di wad 24, malamnya pindah ke wad 25.

Ujian ultrasound; anggaran berat baby 2.8kg. Doc decide masukkan ubat esok hari (pilihan antara ubat dan belon)

Malam ni lalui hari dengan tenang. Tiada sakit, tiada kontraksi. 



13/8/19 (38w2d)

Pagi perlu jawab questions dari students medic yang tengah buat exam. Buat ctg, dan masuk ubat indùce jam 12.50pm. Sejam kemudian rasa kontraksi (yang tak kuat), selang antara 5 minit dan lebih. 

Cek ctg sekali lagi, dan pindah balik ke wad 24. Masih merasakan kontraksi tak seragam seperti tadi juga. 

9 malam kontraksi semakin kuat dan seragam. Jarak antara 3-5 minit sekali dalam tempoh 30-50 saat. Cek jalan jam 10.30 malam. Masih 3cm kata doktor.

Tidur macam biasa. Kerap terjaga dek kontraksi yang tak henti mengganggu. Tapi nampaknya dia masih belum mahu keluar pada tarikh ini :)



14/8/19 (38w3d)

Pagi buat ctg dan cek jalan. 2 cm kata doktor pakar (aik semalam kata 3cm). Tak masuk ubat induce kedua sebab kontraksi aktif sangat (dan sakit sangat dah). 

Cucuk ubat kurangkan rasa sakit kontraksi. Seharian mengantuk dan mahu tidur saja. Tak boleh nak buka mata. Makan pun suami suapkan. Cek jalan masih 2 cm. Kontraksi makin berkurang, makin jauh jarak dan durasinya. Aish.. lambat lagi ke nak bersalin ni?

Cek jalan sekali lagi jam 3.30 petang (dalam keadaan masih mamai dan mengantuk).Dah 3cm. Katanya nak hantar ke labor room untuk ‘dipaksa’ bersalin. Tapi labor room penuh. Tahan dulu di wad. Alahai dah hari ke-3 di hospital. Bila baby nak keluar jumpa ummi ni?



15/8/19 (38w4d)

Alhamdulillah selamat bersalin. 

Catatan pengalaman bersalin akan menyusul.

Insya Allah 

0 comments:

Post a Comment