Tuesday 29 January 2019 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 290119

Catatan ‘diari anakku’ yang pertama untuk tahun ini :)


Rutin tahun baru, Anas, Mussaab dan Miqdad perlu bangun pagi lebih awal tahun ini terutamanya bila abi tiada di rumah, sebab ummi perlu ‘angkut’ semua untuk hantar Anas ke sekolah yang letaknya lebih kurang 6km dari rumah. 


Pagi ni semua bangun jam 6 pagi. Siap mandi, berpakaian sekolah, sarapan dan bersiap untuk ke sekolah Anas. Seperti biasa ummi memandu keluar bersama anak-anak jam 6.50 pagi. Perjalanan lebih kurang 20 minit, kereta dah banyak di jalan, traffic light pun lupa nak kira berapa banyak ,:) lebih baik keluar awal dari ‘sangkut’ jem dan terlewat sampai. Kalau dengan abi takpe, naik motor 10 minit dah sampai.


Sampai di sekolah Anas sekitar jam 7.10 minit. Ummi hantar sampai ke pagar sekolah, bersalam dan berpesan macam biasa. Dalam hati ummi masih risau dan rasa perlu banyak berpesan, memandangkan Anas sekarang bukan di sekolah tadika lagi. Bimbangkan banyak perkara. Tapi insya Allah segalanya baik saja.


Lepas tu terus memandu balik ke seksyen 6 Bandar Rinching. Mussaab ummi hantar terus ke sekolah walaupun masih awal (sekitar jam 7.30-7.40 dah sampai sekolah Mussaab). Lepas tu terus balik ke rumah bersama Miqdad. Moga Mussaab juga baik-baik di sekolah. 


Di rumah, layan Miqdad sebelum buat kerja rumah yang bertambun. Lepas tu buka video ‘dinosaur’ untuk Miqdad yang tengah obses dengan dinosaur. Hari-hari minta nak tengok dinosaur. Pening ‘: sementara Miqdad menonton ummi siapkan kerja dapur, menyapu lantai dan menjemur kain. Lepas tu pujuk Miqdad tutup tv (sebab bila dah mula menonton, agak mencabar nak suruh stop. Baik jangan offer dulu, atau alihkan pada benda lain dulu sebelum tv!) Dapat juga tutup tv dan lepas tu tidurkan Miqdad sekitar jam 10.30. Jam 11, abi whatsapp dah naik pesawat untuk penerbangan ke KLIA hari ni.


Jam 11.30 keluar membeli keperluan dapur di kedai runcit. Tepat jam 12 sampai di sekolah Mussaab, tunggu sekejap Mussaab yang belum selesai mewarna di kelas, lepas tu terus balik ke rumah. Mussaab dan Miqdad menonton tv sementara ummi memasak sekejap. Lepas tu makan tengahari. Mussaab tak nak makan nasi, nak habiskan bihun goreng lebihan sarapan pagi tadi. Miqdad pula kenyang makan pisang yang dibeli di kedai tadi, dah tak nak makan nasi. Mussaab kemudian mengambil iPad dan asyik sebentar dengan iPad. Tv juga terpasang. Ummi naik ke atas untuk mandi dan rehat.


Mussaab dan Miqdad juga naik ke atas. Puas main kat atas turun semula ke bawah, katanya nak tunggu abi, sambil menonton boboiBoy dan video dinosaur. Miqdad pun dah tak mengantuk, turut turun ke bawah nak ‘tunggu Abi’. Sesekali dengar suara Miqdad menangis dan meraung, adalah tu bergaduh dan berebut apa-apa. Ummi kepenatan sangat, tak daya nak turun ke bawah.


Jam 3 lebih, Miqdad dan Mussaab naik ke atas. Buat ‘aktiviti’ kat atas sekejap, lepas tu sama-sama turun ke bawah. Abi dah berada di sekolah Anas untuk ambil Anas yang tamat sessi persekolahan jam 3.30 petang. Mussaab dan Miqdad menonton tv lagi sementara menunggu Anas dan abi sampai.


Hampir jam 4 petang, abi dan Anas sampai. Miqdad dan Mussaab menyambut riang. Teman abi makan dan berbual dengan abi. Banyak pula permintaan nak itu, nak ini bila abi balik. Pening abi nak melayan :D


Mussaab yang mengantuk tertidur di pangkuan abi yang juga penat dan mengantuk . Keduanya lena di sofa. Anas dan Miqdad layan video dinosaur dan Minecraft. Sesekali Anas keluar dan berbasikal.


Jam 6 petang main di luar. Hafiz datang bersama adiknya. Semua asyik bermain dan berbasikal di luar, dan perlu sentiasa dipantau. Jam 7, panggil masuk semua (termasuk Hafiz yang masih tak nak balik). Anas, Mussaab dan Miqdad mandi. Hafiz dan adiknya kemudian balik bila hari beransur gelap. 


Masuk waktu Maghrib, solat berjemaah bersama. Kemudian Anas baca Al-Quran dan hafazan seperti biasa. Mussaab pula baca iqra’ dan buku reading bersama abi. Miqdad juga seperti biasa menyelit antara keduanya, mahu diajar juga :) dah selesai semua, ummi tidurkan Miqdad yang dah sangat mengantuk. Abi temankan Anas dan Mussaab di bilik. Anas lena terlebih dahulu. Mussaab yang tadinya dah tidur masih segar mata, tak mahu tidur. Abi ajak Mussaab ke masjid untuk solat isyak berjemaah. Sampai rumah, siap bawa balik nasi goreng USA lagi. Amboi. Ada upah juga. Mussaab makan bersama abi hingga kenyang. 


Jam sudah pukul 10, Mussaab berbaring di depan tv. Tak nak naik ke bilik lagi, nak tunggu abi. Akhirnya terlena di depan tv. Abi kemudian angkat Mussaab naik ke bilik. Alhamdulillah sudah lena semuanya. Biasanya pukul 9 malam  rumah dah sunyi sepi, tapi malam ni Mussaab pula yang terlajak akibat dah tidur banyak siang tadi.


Semoga lena dan bermimpi indah semuanya. Semoga esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab, Miqdad dan kita semua. Insya Allah. Ummi sayang semua :)



Ini saja gambar yg sempat dirakam hari ni :D



Tengah layan mengantuk




Tengah layan tv


0 comments:

Post a Comment