Sunday 6 January 2019 By: Naemah

DI PERMULAAN TAHUN BARU: 2019

Selamat menyambut tahun baru 2019. 


Pejam celik-pejam celik dah hampir seminggu kita berada di tahun baru. Dan ini adalah entri yang pertama di blog ini :)


Awal tahun ini sangat berbeza dengan tahun lalu. Tahun lepas rasa semangat lain macam, planner semua siap isi dan catat tarikh-tarikh penting. Tetapi tahun ini sangat-sangat berbeza. Rasa macam tak berapa nak ready sangat. Awal tahun yang sibuk, tambahan tanpa suami di sisi, Anas masuk darjah satu, segalanya perlu uruskan sendirian. 


Catatan yang pertama ini kira rangkum semua ceritalah ya :)


Anas dengan rasminya bergelar pelajar tahun satu di SRAI Pekan Beranang pada tahun ini. Hari orientasi diadakan pada 31/12/18. Aku hadir bersama Miqdad menemani Anas di sekolah pada hari ini. Mussaab terpaksa ditinggalkan di sekolahnya Little Diamond Kindergarten, sebab rasa macam sukar nak handle jika bawa keduanya. Bawa Miqdad seorang pun agak mencabar, berpeluh-peluh dibuatnya :)


Alhamdulillah hari orientasi berjalan lancar. Anas seronok di sekolah barunya.


Persekolahan sessi 2019 pula bermula pada 2/1/19. Anas dan Mussaab keduanya memulakan persekolahan pada hari ini. Sehari sebelumnya dah padat jadual, berkejar nak selesaikan urusan dan cukupkan keperluan sekolah Anas. Oleh kerana tak ada pengalaman, tercungap juga la nak settlekan semua. Nak isi dokumen yang diperlukan, menampal lencana dan tag nama, ke kedai gambar untuk buat gambar passport, mencari keperluan yang baru disenaraikan pada hari orientasi, dan terkial-kial pula belajar cara memakai neck tie di YouTube :D yelah, sebelum ni tak pernah ambil tahu pun kan. 


Penat dan kalut, sebab ke mana pergi ketiganya perlu dibawa bersama. Namun tetap bersyukur, segalanya selesai juga. 


Di hari persekolahan, Anas, Mussaab dan Miqdad terpaksa bangun pagi lebih awal dari kebiasaaan. Ketiganya perlu segera disiapkan. Dan pagi ini ketiganya ke SRAIPB untuk hantar Anas. Bertolak dari rumah jam 6.50 pagi, dan tiba di sekolah sekitar jam 7.15 pagi. Tak segera balik, perlu pastikan Anas baik-baik saja di sekolah, dan perlu pesankan banyak perkara juga di samping mendengar sedikit taklimat yang disampaikan oleh guru (taklimat untuk students di hari pertama persekolahan).


Hampir jam 8.30 pagi, meninggalkan sekolah Anas dan bergegas pula ke sekolah Mussaab (Little Diamond Kindergarten). Mussaab dah terlewat, sekolah bermula jam 8 pagi. Hari ini juga merupakan hari orientasi buat Mussaab. Tapi tak apalah, Mussaab pun sudah setahun bergelar pelajar di sini, jadi tak adalah kalut sangat. Mussaab dah ‘biasa’ dengan sekolahnya. Terlewat sikit orientasi, tak apalah Mussaab kan :)


3 hari pertama persekolahan sudah pun berlalu. Alhamdulillah segalanya baik. Suamiku pun dah balik. Dia dah pun mengambil alih tugas menghantar dan mengambil anak sekolah. Pagi-pagi dah boleh releks sikit, tak perlu drive, tak perlu susah-susah kejutkan ketiga anak sekaligus. Mungkin tak lama, sebab nanti suami akan kembali bekerja lagi, dan tugas akan kembali beralih padaku. Semoga aku akan lebih bersedia untuk memikul tanggungjawab, insya Allah.


Beginilah cerita di permulaan tahun baru 2019. Cerita yang berbeza, dan pengalaman yang berbeza dengan tahun-tahun yang sudah. Seiring masa berjalan, cabaran demi cabaran yang ditempuh, moga ia membantu diri untuk menjadi insan dan hamba yang lebih matang, cekal dan kuat untuk menempuh segalanya Yang mendatang. Insya Allah.


Anas sudah pun masuk darjah satu, kini di sekolah baru, dan berjumpa kawan-kawan baru. Semoga segalanya baik untuk Anas. Begitu juga Mussaab, tahun ni tak lagi bersama Anas seperti tahun lepas. Mussaab juga dah ada kawan baru, lebih ramai, semoga makin seronok bersekolah. 


Doa ummi sentiasa, moga diterangkan hati Anas dan Mussaab dalam menuntut ilmu, berjumpa kawan-kawan yang baik, disayangi guru, diberi kesihatan yang baik, dan belajar banyak perkara di sekolah. 


آمين









Hari orientasi










 hari pertama persekolahan  2019


0 comments:

Post a Comment