Monday 28 January 2019 By: Naemah

SEBULAN SUDAH BERLALU






Sebulan sudah pun berlalu. Kini sudah di hari-hari terakhir di bulan Januari 2019. Sudah masuk minggu ke-5 persekolahan.


Alhamdulillah sebulan berlalu tanpa sebarang masalah (sikit-sikit tu adalah). Anas dan Mussaab masih sedang membiasakan diri dengan persekitaran baru dan kawan-kawan baru di sekolah. Alhamdulillah, setakat ini kehadiran ke sekolah masih penuh. Kesihatan baik, komen negative pun tak ada sangat :D


Anas tahun ini melangkah ke tahun satu di SRAI Pekan Beranang, menimba pengalaman baru yang nyata banyak berbeza dengan zaman tadikanya dulu. Sekolah lebih besar, jumlah pelajar lebih ramai, guru-guru juga ramai, perlu beli makan sendiri di kantin, lebih banyak matapelajaran yang perlu difokuskan, banyak ‘duduk’ dalam kelas, jam pengajian yang lebih lama, dan lain-lain lagi. 


Alhamdulillah setakat ini tak ada masalah sampai tak nak ke sekolah. Cuma komennya, kena belajar benda yang dia dah tahu. Amboi. Sabar la. Biasa la awal-awal tahun ni mesti kena belajar yang basic dulu. Nanti insya Allah akan belajar banyak lagi benda baru yang Anas tak tahu. Percayalah, dalam banyak yang Anas tahu, banyak lagi yang Anas tak tahu. Sebab ilmu itu tersangat luas. Bukan saja pelajaran di dalam kelas, kemahiran yang lain juga Anas akan belajar dan terus belajar juga, insya Allah. Yang penting jangan jemu dan bosan untuk belajar ya!


Anas sekarang dah pandai ‘membeli’, dah tak nak bawa bekal ke sekolah sebab kawan-kawan tak bawa bekal. Hari-hari beli di kantin sekolah pada waktu rehat. Pada rehat ke-2 pula pihak sekolah sediakan makanan, so tak perlu bagi duit banyak sangat. Rm 3 sehari dah kira oklah tu kan :)


Segala info dari pihak sekolah Anas perlu sampaikan sendiri pada ummi dan abi sebab tak ada group whatsapp sekolah (tapi ada group yang parents buat sendiri). Alhamdulillah kebanyakan info dari guru ‘sampai’ melalui Anas :)


Cerita Mussaab pula di Little Diamond Kindergarten :)


Masuk tahun ke-2 Mussaab di sekolah yang sama. Tak banyak beza sangat dengan tahun lepas, cuma sekarang dah tak ada abang di sekolah, kawan-kawan lebih ramai, dan dah jadi ‘senior’ sikit :) 


Setakat ini kehadiran Mussaab ke sekolah juga penuh. Mussaab tak banyak songeh :D dan mudah bersiap untuk ke sekolah. Selalu juga ummi tanya best ke tak ke sekolah, sebab takut dah mula ‘boring’, maklumlah umur 4 tahun dah masuk sekolah. Alhamdulillah jawapan Mussaab melegakan. Mussaab masih cakap best, alasan dia sebab ‘banyak aktiviti ‘ di sekolah. Ya la ummi tahu Mussaab memang suka sangat beraktiviti dan berkreativiti :) dan mungkin aktiviti masa 4 tahun dulu berbeza dengan 5 tahun sekarang ni. 


Yang sering Mussaab rungutkan ialah ‘Mussaab tak ada kawan/Semua orang tak nak kawan dengan Mussaab/ada kawan ‘buat’ Mussaab’, alahai kesiannya dengar. Ummi tak pasti sejauh mana kebenarannya. Ummi hanya mampu memujuk dan berpesan. Alhamdulillah, setakat ini rungutan itu tak adalah sampai buat Mussaab tak nak ke sekolah. All is well, insya Allah. Mussaab perlukan masa, Mussaab akan seronok berkawan dan beraktiviti dengan kawan. Ada kemungkinan Mussaab ‘tenggelam’ sikit dengan hadirnya ramai kawan tahun ni :) Insya Allah ummi percaya Mussaab akan menyerlah dengan kelebihan yang tersendiri :) 


Apapun masih di bulan pertama. Ummi doakan dan harapkan Anas dan Mussaab akan terus bersemangat untuk ke sekolah setiap hari. Insya Allah ummi akan setia memberi pesan dan semangat. Ummi tak jemu mendoakan agar sekolah itu akan menjadi antara tempat yang akan memberikan keseronokan dan kebahagiaan dalam diri Anas dan Mussaab. 


Semoga Anas dan Mussaab sentiasa diberikan kesihatan, dilapangkan dada, diterangkan hati dalam menuntut ilmu. Semoga diberi sahabat yang baik dan menyenangkan, juga guru-guru yang ikhlas dan menyayangi. Semoga akan belajar banyak perkara setiap hari. Semoga bahagia dan cemerlang dunia dan akhirat


آمين







0 comments:

Post a Comment