Monday 12 March 2018 By: Naemah

PERTANDINGAN AZAN DAN MEWARNA

Pada 11/03/18 Anas menyertai pertandingan muazzin cilik yang dianjurkan oleh surau al-Mukhlisin yang letaknya di Taman Pelangi Semenyih 2. Surau itu pernah menjadi tempat abi berjemaah ketika kita sekeluarga menyewa di situ pada tahun 2016. Anas juga pernah ke surau tersebut bersama abi. Sejak berpindah tahun 2017, surau itu tidak dijejak lagi.

Baru-baru ini teacher Zeeda memaklumkan untuk masukkan nama Anas untuk pertandingan azan. Ummi meminta persetujuan Anas terlebih dahulu sebelum memberikan jawapan pada teacher. Anas menyatakan persetujuan, dan nama Anas didaftarkan untuk pertandingan tersebut. Tak sangka juga ummi, Anas dengan mudah menyatakan ya!

Anas praktis azan di rumah dan di sekolah hampir setiap hari. Teacher di sekolah banyak membantu. Ummi juga cuba guide sekadar termampu. Abi jarang ada di rumah, sesekali praktis juga depan abi. Yang pasti Anas kelihatan sangat confident untuk menyertai pertandingan itu. 

Di samping itu, diadakan juga pertandingan mewarna. Ummi daftarkan sekali nama Anas dan Mussaab. 

Maka semalam berlangsunglah pertandingannya. Pertandingan azan bermula pada pukul 10.15 pagi, dan Anas peserta kedua untuk kategori 6-8 tahun. Alhamdulillah azan Anas smooth dan lancar tak ada yang tersangkut. Anas dari awal hingga sudah, tak kelihatan langsung nerveous. Ummi jadi lebih tenang bila tengok Anas berkeyakinan seperti itu. 

Sebaik diumumkan keputusan, Anas hanya mendapat hadiah saguhati. Alhamdulillah. Masih tetap ummi bersyukur dan bangga. Pada ummi, sudah yang terbaik pada usia Anas sekarang. Jika difikirkan balik, ummi pun tak menyangka Anas ada keberanian untuk tampil di khalayak seperti itu. Anas happy dan senyum saja dari awal hingga sudah. Tambahan pula bila bersama kawannya Aqil, yang juga peserta pertandingan itu (Anas dan Aqil wakil Little Diamond). Keduanya dapat saguhati, tapi keduanya happy dan suka sangat dapat hadiah :D 

Pada jam 2.30 pula diadakan pertandingan mewarna di tempat yang sama. Mussaab turut menyertai. Sangat ramai peserta. Mussaab mewarna hingga kepenatan. Alhamdulillah skill mewarna Mussaab semakin improve. Walaupun tak color habis, tapi dah kurang yang terkeluar. Tak seperti sebelum ni. Anas mewarna hingga siap. Anas sentiasa yakin yang hasil warnanya sudah cantik :D yelah, cantik. Dan masih boleh improve lagi supaya lebih cantik. 

Anas dan Mussaab keduanya dapat hadiah saguhati. Aqil pula dapat tempat ke-3 untuk kategori 4-7 tahun. Lukisan Aqil terang dan lebih kemas. Tak mengapa, Anas dan Mussaab boleh cuba lagi di masa yang akan datang. Insya Allah masih ada chance untuk menang. 

Apapun Alhamdulillah atas segalanya. Anas dapat pengalaman baru, membantu membina keyakinan diri untuk berada di khalayak. Insya Allah jika ada peluang lagi, Anas akan sertai lagi dan akan usaha lebih lagi untuk persembahkan yang terbaik. 

Ini juga merupakan penyertaan kedua Anas dan Mussaab dalam pertandingan mewarna. Yang pertama ialah pada tahun lepas di sekolah Little Diamond. Masa tu belum berdaftar di Little Diamond lagi. Baru berkenalan saja :) Tak sangka pula akhirnya tekad ambil keputusan untuk sekolah di situ. Alhamdulillah. Insya Allah sudah pilihan yang terbaik untuk Anas dan Mussaab. 

Tamat sudah cerita semalam. Hari ini perlu diteruskan, dan akan mencipta cerita baru pula. Doa ummi, semoga Allah akan sentiasa merahmati kehidupan anak- anak ummi, Anas, Mussaab dan Miqdad. Semoga akan diberi peluang untuk menjadi hamba yang lebih baik, lebih bijaksana dan dikurniakan sebanyaknya ilmu yang bermanfaat. Insya Allah. 


Gambar di sekitar majlis pertandingan;

















0 comments:

Post a Comment