Saturday 3 March 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 040318







Hari ini abi berada di Labuan, buat pertama kali untuk tahun ini setelah sekian lama abi tak dihantar bertugas di sana. Semoga dipermudahkan urusan abi.

Hari ini Anas, Mussaab dan Miqdad bangun sekitar jam 7 pagi. Miqdad yang pertama, kemudian Mussaab dan yang terakhir Anas. Terus mandi dan berpakaian. Kemudian turun bersama ummi. Ummi masakkan nasi goreng untuk breakfast, Anas buka tv dan buka channel YouTube kegemarannya. Mussaab dan Miqdad tumpang menonton dan membuat hal sendiri.

Lepas masak, ummi suapkan Mussaab dan Miqdad makan. Anas asyik melukis, tak nak makan lagi. Ummi biarkan saja Anas dengan lukisannya. Lepas makan, Mussaab dan Miqdad main berdua. Anas masih dengan video dan lukisannya. Sambil menonton, sambil melukis. Abi whatsapp dari Labuan, bersiap untuk ke laut menaiki helikopter.

Jam 9, Anas breakfast dan siapkan worksheet abacus-formula (6+4). Alhamdulillah Anas berjaya siapkan, tinggal 4 set worksheet lagi sebelum masuk ke topik baru. Mussaab dan Miqdad bermain bersama sambil menonton video Hijaiyah dan Alif dan Sofia. 

Selesai teman Anas, ummi susukan Miqdad untuk tidurkan Miqdad. Tapi Miqdad masih tak nak tidur. Mussaab makan koko crunch, Anas sambung menonton video. 

Jam 10.15, abi whatsapp lagi, tak dapat ke laut hari ini. Kapal yang dijadualkan sampai hari ini dijangka lambat. Maka kerja abi ditangguhkan dulu, dan akan ke laut pada esok hari. Hari ni rehat dulu ya abi. Semoga dipermudahkan urusan esok hari. 

Jam 10.30, ummi siap untuk memasak. Anas, Mussaab dan Miqdad di biarkan di luar dengan hal sendiri. Sekejap makan, sekejap bermain dan menonton tv, ruang tamu dah bersepah. Meja makan juga dah berterabur dengan makanan dan air tumpah. Miqdad panjat sampai ke meja makan. 

Tengah bermain, Miqdad terjatuh dan menangis. Ummi tangguhkan kerja memasak, bawa Miqdad ke bilik untuk susukan dan tidurkan Miqdad. Miqdad tenang kembali, tapi tak nak tidur juga. Sambung main lagi. Ummi sudahkan kerja memasak.

Jam 12, ummi suapkan Mussaab dan Miqdad makan tengahari. Anas masih kenyang, tadi dah makan honey star. Mussaab hanya makan sedikit, dah kenyang juga katanya. Miqdad makan berselera, tapi kemudian menangis tak tahan pedas. Alahai kesiannya. Tak sangka pula lauknya terlebih pedas. Ummi pangku Miqdad dan susukan Miqdad. Miqdad terlena akhirnya. Ummi letakkan Miqdad dalam bilik. 

Anas  menonton dan melukis. Mussaab main sendiri. Anas makan nasi bersama ummi. Sedikit juga, dah kenyang. Kemudian main bersama Mussaab seketika. Lepas tu mengadap tv sambil melukis lagi. Mussaab layan perasaan di sofa. Senyap saja, rupanya sedang menggunting sarung sofa. Tarik nafas panjang ummi dibuatnya. Hari tu dia cucuk dengan pen hingga berlubang, hari ni dia tambah lagi koyakan pakai gunting. Nanti serahkan pada abi untuk respon yang macamana ,:)

Ummi naik ke atas, tinggalkan Anas dan Mussaab di bawah. Kemudian Mussaab juga naik dan berbaring di sebelah Miqdad. Katanya nak tidur, tapi kemudian keluar balik, masuk ke bilik lain dan leka dengan buku dinosaur. Anas masih setia di bawah melayan video dan melukis. Ummi cuba lelap kan mata di samping Miqdad yang masih lena. Ummi pesan pada Mussaab untuk masuk ke bilik jika dia mengantuk. Mussaab mengiyakan dan menyambung aktivitinya sendirian. 

Ummi tidur hingga jam 2.30. Mussaab ulang alik masuk dan keluar bilik. Kemudian turun ke bawah bersama Anas. Miqdad juga bangun. Ummi bawa Miqdad turun. Lepak di sofa sambil menonton video bersama. Abi whatsapp sekali lagi, katanya nak terbang ke laut dah. Semoga dipermudahkan urusan abi di sana. Insya Allah.

Jam 4, ummi goreng keropok lekor, dan makan bersama. Anas makan sedikit nasi dan ayam. Kemudian sambung buat hal masing-masing. Hampir masuk waktu asar, hujan turun dengan lebat. Tadi janji nak main bubble, tak jadilah nampaknya. Lepas asar, semua keluar bermain di luar. Hujan masih renyai. Ummi biarkan saja Anas, Mussaab dan Miqdad bermain, sementara ummi mengemas rumah yang bersepah. Kemudian ummi keluar temankan Anas, Mussaab dan Miqdad yang riang bermain di luar. Mussaab dan Miqdad dah basah kuyup. 

Jam 6, masuk ke dalam rumah dan mandi. Kemudian turun ke bawah semula. Ummi masakkan nasi goreng dan suapkan Anas, Mussaab dan Miqdad. Lapar semuanya. Dah hampir masuk waktu maghrib. Anas buka video lagi. Ummi solat maghrib dan tidurkan Miqdad. Mussaab dah terlena di sofa. Kepenatan seharian tak tidur dan bermain saja. 

Ummi ajar Anas baca al-Quran dan teruskan hafazan. Anas tunggu ummi selesai solat isyak, dan kemudian masuk ke bilik untuk tidur. Ummi angkat Mussaab naik ke dalam bilik. Ummi temankan Anas hingga Anas terlena akhirnya jam 9.30 malam. Alhamdulillah.

Semoga lena tidur semuanya anak ummi. Esok bangun awal ya, nak pergi sekolah :) semoga esok menjanjikan yang lebih baik dan lebih indah untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Semoga Allah menjaga abi yang jauh. Insya Allah. 

0 comments:

Post a Comment