Tuesday 14 February 2017 By: Naemah

SYNDROME ANAK KEDUA

 

Kata orang, anak kedua selalunya menjadi mangsa 'kurang kasih sayang'. Lepas tu mulalah dia merasakan diri kurang istimewa berbanding anak sulung, dan mulalah buat perangai macam-macam demi untuk meraih perhatian ibubapa. Memang begitukah??

Mussaab, anak keduaku yang 'mungkin' berada di situasi itu lantaran ummi yang jarang update pasal dia *_*. Yelah, asyik-asyik Anas je kan. Tahulah Anas pandai macam- macam dah sekarang. 

Hmm... mungkin juga apa yang ummi berikan pada Mussaab tak sama seperti yang ummi berikan pada Anas. Dari masa baby, hingga kini kian membesar. Maafkan ummi sayang. Tapi sedikit pun tak membezakan nilai kasih sayang ummi, baik pada Anas atau Mussaab. Keduanya ummi sangat sayang. 

Mungkin kerana dulu Anas seorang, ummi berikan segalanya untuk Anas. Dari kecil ummi dah ajar Anas macam-macam hingga Anas pandai banyak perkara hari ini. 

Pada Mussaab? Ummi tetap tak abaikan Mussaab. Mussaab juga istimewa di hati ummi. Cuma mungkin, perhatian ummi perlu dibahagi dua, maka ada banyak perkara yang ummi terlepas pandang. Apa yang pernah Anas dapat dulu, tidak pula Mussaab dapat yang sama. Especially bab belajar. 

Tetapi Mussaab tetap anak ummi yang hebat dan pintar. Ummi perhatikan Mussaab ada gaya belajar yang tersendiri. Tak seperti Anas yang sejak azali 'mudah' diajak belajar. Mussaab ada akalnya, yang buat ummi pening macamana cara terbaik nak memancing Mussaab belajar sama seperti Anas :)

Tapi honestly, Mussaab anak ummi yang bijak dan ada pencapaian tersendiri. Dan ummi sayang Mussaab sama seperti ummi sayang Anas. Tapi tetap ummi rasa bersalah, rasa berdosa, di atas kekurangan ummi dan ketidakmampuan ummi untuk memberi yang lebih baik untuk Mussaab. Cuma ummi boleh katakan, Mussaab dan Anas berbeza. Namun keduanya istimewa. Istimewa di hati ummi dan abi.

Mussaab baik-baik je sayang ye? You are special just like Anas and Miqdad.

0 comments:

Post a Comment