Monday 16 January 2017 By: Naemah

ANAS ZAYDAN: THIS JANUARY



Sudah terlalu lama ummi tak catatkan pencapaian anak-anak ummi di sini. Terlalu lama, dek terlalu sibuk. Kini dah masuk tahun baru, Anas dan Mussaab masing-masing dah berusia 5 tahun dan 3 tahun. Dan ada adik juga, Ilham Miqdad yang sudah berusia 3 bulan. 

Menjaga 3 orang anak ummi, agak mencabar juga, namun insya Allah ummi mampu. 

Anas sudah bersekolah tahun ini. Baru seminggu memulakan persekolahan. Alhamdulillah, nampaknya Anas suka ke sekolah walaupun seperti kata Anas, di sekolah tak ada kawan boy. Semua girl je. Hmm... berkawan dengan girl je la anak ummi :)

Setakat ini, banyak yang Anas dah belajar sebenarnya. Apa yang basic yang Anas akan belajar di sekolah, mungkin kebanyakannya Anas dah tahu. Tapi insya Allah ada perkara baru juga yang akan Anas belajar di sekolah. Belajar berkawan, belajar bersama kawan, berkongsi, bergaul dengan orang lain selain family, doa dan adab, dan banyak lagi, insya Allah. 

Mussaab juga teringin nak ke sekolah macam alongnya. Tapi belum masanya untuk Mussaab. Mungkin tahun depan. 

Di waktu petang hanya tinggal Mussaab dan Miqdad sahaja di rumah temankan ummi. Tapi Anas di sekolah pun tak lama. 3 jam sahaja (1.30-4.30). Lepas tu balik rumah, buat aktivit sendiri di rumah pula. Main mainan car, atau melukis. Hobi selepas waktu sekolah :)

Anas suka melukis, tema lukisan masih alam sekitar, jalan raya dan vehicles. Sekarang juga cuba-cuba melukis orang dan memek muka. 

Anas sudah boleh membaca (english dan malay) sejak umurnya 3tahun lebih. Tapi ia masih perlu rajin dipraktiskan untuk lebih lancar. Di sekolah Anas nanti, teacher juga akan fokus mengajar students membaca. Semoga reading anas lebih baik.

Anas juga minat memasak. Boleh kata setiap hari teman ummi di dapur. Dapat kacau masakan dalam kuali pun dah puas hati :) asal dapat ambil bahagian dalam kerja memasak. Dan ada hati nak jadi chef ;)

Ini sajalah serba sedikit tentang Anas Zaydan. Banyak yang tak tercatat sebenarnya. Insya Allah lain kali ummi sambung lagi. Semoga Anas akn belajar lebih banyak lagi. Dan semoga segala ilmu yang Anas dapat akan bermanfaat untuk Anas dan orang lain. Insya Allah.




0 comments:

Post a Comment