Friday, 10 May 2024 By: Naemah

‘ANGAH’ YANG SELALU KENA PETIK

Anak kedua atau ‘angah’ sentiasa dianggap lain dari yang lain. Yang dikatakan paling nakal dan sukar dikawal, itulah angah. Sampai ada istilah ‘sindrom anak kedua’ yang sifatnya disenaraikan begitu dan begini. 


“Ini mesti anak kedua”

Jaranglah orang nak cakap anak sulung ke, anak ketiga ke, bila tengok gelagat yang ‘luar biasa’ atau yang ber’masalah’ kan? Betul ke anak kedua ni pelik dan lain perangainya dari anak-anak yang lain?


Anak kedua yang aku kenal; abang keduaku  orangnya pendiam, kreatif dan berseni tangannya. Bab pelajaran mungkin kurang sikit dari yang lain, tapi bab bertukang, baiki itu ini serah je kat dia. Semua menjadi. Pendiam tapi bila marah, menakutkan :D


Kedua, anak saudara (perempuan) yang hampir sebaya dengan aku. Orangnya kelakar, lasak (waktu kecik dulu selalu masuk kebun tolong ayahnya), dan sangat baik, dan pandai juga (kini dah jadi cikgu). 


Ketiga, arwah abang ipar (abang suamiku), yang aku hanya sempat kenal beberapa tahun. Orangnya juga baik, dan pendiam (pada pengamatan aku). Tak tahu banyak hal tentangnya, tapi teringat mak mertua pernah cakap waktu kecik-kecik dulu dia la budak yang paling baik (tak banyak karenah dan perangai la kot).


Itulah anak kedua yang aku kenal. Apa yang peliknya mereka ni? Semua baik je…


Dan bagaimana pula anak keduaku? Tak dinafikanlah, dia unik dan tersendiri. Tak sama dengan abangnya, tak sama dengan adiknya. Tapi padaku, sulung, kedua, ketiga tetap punya perbezaan dan ‘perangai’ mereka yang tersendiri. Tak tergamak nak cakap ‘anak kedua ni pelik sikit’. 


Tapi sebab nak cerita pasal anak kedua (sebab selalu kena petik), teringin jugalah aku nak tulis tentang anak keduaku yang sorang ni.


Yang dari kecil suka buat memek muka pelik time nak tangkap gambar (selalu jadi photobomb). Berkali-kali ‘take’ dan jerit baru dapat gambar yang elok sikit. Sekarang pun masih.


Yang terpaling santai bila disuruh buat sesuatu sampai umminya naik hantu. Bangun pagi paling last, nak bersiap punyalah lama, mengelamun lebih, bagi kerja banyak main dan beralih fokus, buat homework pun last minute.


Yang jarang-jarang sekali menangis, tapi sekali menangis mak oii, meraung terus. 


Yang ‘ada je nak menjawab’ time ummi membebel. Kita serius dia melawak. Ada 2 keadaan, nak tergelak atau makin membuak marah sebab tak ambik serius pada nasihat dan salahlaku diri.


Yang pantang nampak kotak besar-besar, bersinar matanya macam kucing nampak ikan. Ada saja idea nak ‘menyepah’ rumah. Yang lain buat sepah kertas dan alat tulis, dia pula penuh dengan kotak, gunting, gam, salotape, lidi, dll. 


Yang ada kreativiti, cipta game, buat video animasi, bina lego, walaupun kadang-kadang buat sekerat jalan je.


Yang ada dalam dunia dia sendiri, kadang tengah kumpul ramai-ramai dia sorang takde sebab tengah fokus kat benda lain. 


Cukuplah dulu tentang anak keduaku. Padaku, ‘angah’ ini dia tersepit antara abang dan adiknya. Abang yang dominan, dan adik yang mencari perhatian lebih. Seperti dia merasakan suara hatinya adalah yang paling kurang didengari. Sebab tulah mungkin dia banyak ‘buat hal’ semata untuk mencari perhatian. Dia jadi yang berbeza walaupun dengan cara yang mengundang marah, semata untuk dipandang. Betul ke begitu?


Hakikatnya anak kedua bukanlah yang pelik atau suka buat masalah, melainkan dia hanyalah unik dan tersendiri. Yang jadi anak bermasalah bukan semuanya anak kedua. Yang menyerlah, cemerlang dan hebat pula, ramai di kalangan mereka anak kedua juga. Sama je. 


Walaubagaimana pun, nak jadi baik atau tak baik itu adalah pilihan sendiri. Anak sulung ke, kedua ke, ketiga ke, dengan perbezaan sikap dan cara mereka, jika berusaha untuk jadi baik dan berjaya, Allah pasti bawa setiapnya ke arah itu. Dan begitu juga sebaliknya.


Oleh itu, jangan ada pandangan tertentu (yang kurang menyenangkan) pada anak kedua ya! 


Anak pertama, kedua, ketiga, keempat, dan kelima, semua ummi sayang! Sedang struggle nak faham dan didik tiap sorang yang karakternya berbeza. Hmmm… 



Angah





0 comments:

Post a Comment