Wednesday 15 November 2023 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: END TRIMESTER 2



Alhamdulillah genap sudah 28 minggu kehamilan, juga berakhir sudah trimester kedua (pada 13/12/2023). Masya-Allah masa berlalu pantas. Syukur padaNya, jalani hari-hari yang baik, meskipun tetap diiringi cabaran dan ujian.


Kesihatan ummi dan baby


Tiada episod cemas, hanya kepenatan biasa seorang ibu mengandung. Kencing manis yang boleh dikatakan terkawal, dengan bantuan ubat-ubatan, control makan, dan dengan nasihat doktor dan nurse. Tak dinafikan, selera makan sangatlah baik, boleh telan apa saja, dalam menjaga ada kalanya ‘terlebih’ juga. Dan bacaan gula harian pun, ada turun naiknya. Risau tu.. tetap ada. 


Result hba1c terkini: 5.3 

(5.8 pada bulan Julai lepas)


Hb terkini: 10.3

(3 bacaan terakhir bertulisan merah:bawah 11)


Sekarang problem dekat hb. Dah ambik darah untuk cek iron dalam darah (normal je). Dah jumpa pakar dietition, dah ambik ubat pada waktu yang betul juga. Tapi bacaan masih sama setakat ni. Mungkin kena cut terus cafein dan perlu lebih pengambilan sayur. Entahlah.. makan pun ikut selera sendiri je. Takde nak berdisiplin sangat.


Baby pula, setakat ini pembesarannya baik dan normal, mengikut ujian ultrasound yang dibuat (kali terakhir pada 13/12/2023). Alhamdulillah. Dan yang mengujakan, hari ni juga dapat kenalpasti gender baby. insya-Allah girl! Itulah kepastian setakat ini. Wallahua’lam. Ummi happy je, mana-mana pun :) Harapan ummi agar baby sihat sentiasa, selamat dan sempurna dilahirkan. Ameen.



Temujanji klinik dan hospital


Setiap 2 minggu, wajib memenuhi temujanji yang telah ditetapkan. Regular check-up di KK Rinching Tengah, ada ketikanya perlu jumpa doktor pakar di KK Beranang (dah 2 kali), dan ada ketikanya pula perlu jumpa pakar di Hospital Kajang (sudah 3 kali). Tak pastilah pula, apa beza kedua pakar tersebut. Sebab rasa macam tak ada beza bila jumpa keduanya. Entahlah, ikut sajalah kan. 


Next appointment is next week (18/12/2023)

Semoga dilancarkan dan dipermudahkan urusan jua. Insya Allah. 



Rutin harian


Rutin harian tetap tak berubah. Yang berbeza cuma antara abi ada di rumah dan tiada (ke laut). Bila abi ada, dah tentu lebih mudah. Banyak tugas dibahagi. Ummi tak perlu berkejaran dengan waktu dari pagi hingga ke petang hari. Dari kejut anak, siapkan sarapan, hantar dan ambik anak sekolah, masak, settle hal di rumah, dan sebagainya. Dan bila abi tiada, itulah semua yang perlu ummi lalui seorang diri. Lebih terkejar-kejar, bila bertembung dengan temujanji di klinik.


Tapi sudah tentu, setiap hari dan setiap kalinya, pertolongan Allah sentiasa ada. Tetap juga dapat dilalui semua biarpun mencabar. Sempurna? Tentulah tidak. Ada kalanya perlu ketepikan hal yang dirasakan bukan keutamaan. Kekemasan rumah, hmmm.. entahlah. Bergantung pada ‘rajin’. Dan bergantung pada kudrat. Adakalanya rasa mahu rehatkan diri saja.


Keseluruhannya, ummi sangat bersyukur kepada Allah. Takkan mampu untuk lalui semua, andai bukan kerana DIA. Kalau ikutkan rasa, berselang-seli hadir rasa kuat dan lemah. Ada hari-hari yang dijalani penuh semangat. Ada hari-hari terasa kelam saja. Segala rasa, Allah saja yang mengerti. Moga terus kuat. Moga terus ikhlas.


Sudah sejauh ini melangkah. Teruskan melangkah, selagi Allah mengizinkan. Insya-Allah kan melalui segalanya dengan baik-baik saja. 


Terus membesar sihatlah anakku. 



0 comments:

Post a Comment