Monday 13 March 2023 By: Naemah

KOTA BHARU-HATYAI: 3 HARI 2 MALAM (PART 1)

Alhamdulillah, plan punya plan, jadi juga kami sekeluarga ke ‘luar negara’ tahun ni. Tak jauh pun, Hat Yai Thailand je. Tapi oklah tu, dapat juga merasa  berjalan dan melihat suasana negara orang.


Passport anak-anak buat pada bulan Februari lalu di UTC Kota Bharu. Sebagai persediaan nak berjalan jauh, kononnya. Alhamdulillah dapat juga berjalan cuti sekolah ni. Tak lama pun, 3 hari 2 malam je. Tak boleh nak berjalan lama sangat, masa cuti sekolah nilah juga nak bersama orang tua di kampung.


Sehari sebelum bertolak, kami dah tukar duit (Rm kepada baht) di kedai money changer di Kota Bharu. Tukar rm500 dapatlah 3730 baht. 








Berpandukan internet (baca yang orang share), kami plan perjalanan kami ke sana, dan memilih destinasi menarik dan tempat makan halal di sana.



Hari pertama (1/3/2023)


Bertolak dari rumah mak mertua di Kota Bharu sekitar jam 8.30 pagi. Perjalanan lancar, sampai di Rantau Panjang pukul 9.50 pagi. Di ICQS Rantau Panjang pun tak beratur panjang sangat. Mungkin sebab bukan weekend, tak banyak sangat kereta. Selesai cop passport (dalam pukul 10 pagi) terus menuju ke ICQS Sungai Kolok.


Di ICQS Sungai Kolok, semua kena turun dan masuk ke bangunan imigresen. Urusan di sini lebih lama. Hampir 2 jam juga berada di sini hingga urusan selesai. 



Dah sampai icqs Rantau Panjang



Cop passport 



Icqs Sungai Kolok- semua perlu turun dan masuk ke bangunan imegresen 



Secara ringkasnya (apa yang perlu dibuat kat sini)



Beratur untuk beli insurans


Dah settle urusan imigresen, terus memandu menuju ke Hat Yai berpandukan GPS. Oh sebelum tu singgah kedai 7E yang ada kat sempadan untuk beli simkad dan makanan ringan. Perjalanan diteruskan. Alhamdulillah, perjalanan lancar. Memang best memandu di negara Thailand ni, sebab jalan rayanya lebar dan tak ada tol. Stesen minyak pun macam R&R dah, siap restoren, surau, dan kedai serbaneka seperti 7E (cuma minyak mahal la kat sini). Tempoh perjalanan dari Rantau Panjang ke Hat Yai adalah 4 jam.


Kami singgah makan di sebuah restoren (di stesen minyak) dalam wilayah Pattani jam 12 tengahari waktu Thai (lewat 1 jam dari waktu Malaysia). Di sini juga kami solat jamak zohor dan asar dan membeli sedikit keperluan di kedai serbaneka. Kemudian tanpa berlengah, kami meneruskan perjalanan ke Hatyai. Ya, tenang dan santai saja perjalanan sambil melihat pemandangan yang tak jauh bezanya dari Malaysia. Muslim pun sangat ramai (terutamanya di dalam wilayah Pattani), masjid mudah didapati di tepi-tepi jalan.


Hampir jam 4 petang, kami tiba di bandar Hatyai. Masa sampai ni, hujan tengah turun dengan lebatnya. Kami terus ke Hotel Hi Season yang telah dibooking (rm 135 untuk 1 malam). Agak selesa juga bilik ni buat kali sekeluarga . Lepas check in, masuk bilik dan rehat sekejap. 










Berbelanja di 7E 






Lunch






Berbelanja di Fresh Mart








Check in hotel dan berehat sebentar



Pukul 4.30 petang kami keluar ke Greenway Street Life untuk ‘shopping’ kat sini. Katanya barang kat sini dijual dengan harga yang murah. Masa kami sampai, banyak lagi kedai yang belum dibuka. Jadi, kami tuju yang mana sempat jelah. Dengan anak-anak yang penat nak berjalan dan mengadu lapar, tak banyak kedai yang sempat di’jejak’. Kat sini kami beli dompet untuk Anas dan Mussaab, selipar dan hiasan selipar, topi Miqdad, t-shirt Anas dan abi, dan baju tidur Suri.



Nak keluar ‘shopping’







Greenway Street Life


Kemudian kami ke Asean Night Bazaar yang juga terkenal di sini. Sampai kat sini dah hampir masuk waktu maghrib. Kat sini suami keluarkan duit sekali lagi. Macam tak cukup je, rm500 tu kan. 


First sekali, naik level 2 dan makan malam kat sini. Aneka makanan yang dijual di sini, dan ianya halal. Anak-anak macam biasa, di mana pun jua, mereka akan pilih nasi goreng dan kueteow goreng. Ummi beli nasi khoumok dan abi beli tomyam je. Nak try juga makanan yang lain, tapi dah kenyang sangat. Sebelum turun bawah, beli sushi dan sweet potato balls (sedap sangat!). 


Lepas makan, pusing-pusing dalam market. Anak-anak dah kurang merungut sebab dah kenyang. Kat sini beli t-shirt hat yai sorang satu, baju tidur Miqdad, dan mainan Suri (nangis-nangis nak mainan doktor tu). Takdelah shopping sakan sangat. Datang melihat suasana je!


Lepas tu terus memandu balik ke hotel. Dah penat sangat dah, lepas satu hari berjalan. Balik mandi, solat dan tidur dengan nyenyak sekali. Alhamdulillah perjalanan hari ini dipermudahkan Allah. Semuanya lancar saja. 


Oh ya, pada awalnya suami just booking hotel untuk satu malam. Ingat nak terus balik pada esok harinya. Tapi rasa macam sekejap sangat pula. Tak sempat nak pergi banyak tempat. Rugilah datang jauh-jauh kan. Mujurlah boleh tambah satu malam lagi, di hotel dan bilik yang sama. So, total cost untuk penginapan kami di sini ialah Rm 270 (3 hari 2 malam). 



























Makan, shopping, rehat dan tidur.

Alhamdulillah




Bersambung 

HATYAI PART 2


HATYAI PART 3

0 comments:

Post a Comment