Monday 13 March 2023 By: Naemah

KOTA BHARU-HATYAI: 3 HARI 2 MALAM (PART 2)

Hari kedua (2/3/2023)

Hari kedua di Hatyai, kami bersarapan di Restoren halal Dimsum Chabura. Ianya juga sebuah restoren yang sering disebut-sebut oleh pelancong dari Malaysia. So, kami datang untuk mencuba. Alhamdulillah masa sampai sini, tak ramai lagi pelanggan (katanya kedai ni selalu penuh dan susah nak dapat parking). Rezekilah, sampai-sampai terus dapat parking dan order makanan. Selain dimsum aneka pilihan, terdapat juga makanan lain. Kami order nasi kerabu thai, nasi goreng, gyoza, telur gulung (apa ntah nama dia), last-last dimsum tak beli pun sebab dah banyak sangat makanan dan semua dah kenyang.

Lepas sarapan, kami menuju ke Samila Beach, Songkhla. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit dari Bandar Hat Yai. Alhamdulillah cuaca hari ni sangat baik. Kami melepasi bandar Songhkla dan akhirnya tiba di Samila Beach pada pukul 9 pagi. Ya, kat sini pun masih tak ramai pengunjung. Mulanya kami semua turun nak bergambar dan mengambil angin di pantai, tapi kat sini terdapat banyak pula anjing dan monyet berkeliaran. Last-last, suami dan dua anak (Mussaab dan Suri) je yang ke pantai. Mereka bergambar dengan patung duyung (trademark kat sini), main buaian, makan aiskrim dan menunggang kuda juga. Seronok katanya, rugilah ummi, Anas dan Miqdad tak ikut.

Kemudian suami bawa ke bahagian lain (di pantai tu juga), di mana bahagian ni langsung tak ada orang. Anjing dan monyet juga tak ada. Semua turun ke tepi pantai, hirup udara nyaman di sini, main buaian dan bergambar. Cuaca agak panas, angin kuat dan ombak juga besar. Langsung tak boleh main air pantai kat sini. Di sekitar pantai ni terdapat 3 buah universiti, salah satunya ialah Universiti Thaksin. Kami meninggalkan pantai dan menuju ke tempat yang seterusnya, iaitu Masjid Songkhla.

Masjid Besar Wilayah Songkhla juga antara tarikan pelancong yang datang ke Hat Yai. Masjid yang gah berdiri, di samping landskapnya yang agak cantik juga, kami mengambil peluang untuk bersolat di sini. Sebelum azan berkumandang, kami duduk bersantai di bawah pokok, jauh sikit dari masjid (masih dalam kawasan masjid). Makan sedikit bekal yang ada, sehinggalah masuknya waktu zohor. Kami solat jamak zohor dan asar di sini.

Selesai menunaikan solat, kami menuju pula ke Municipal Park, di mana kat sini pengunjung dapat menaiki cable car untuk melihat pemandangan bandar Hatyai dan Songkhla dari atas. Tapi disebabkan cuaca yang berangin kuat hari ni, kami tak jadi nak naik cable car. Hanya melihat pemandangan dari atas bukit dan bergambar di sekitar tempat ini. Agak tenang berada di sini. Dapat melihat pemandangan yang cantik dan menghirup udara yang segar.  Dah puas berada di sini, kami meninggalkan Municipal Park dan balik semula ke hotel.

Suami keluar semula bersama Mussaab menuju ke Kim Yong Market untuk membeli kekacang yang dijual dengan harga yang lebih murah di sini, berbanding di Malaysia. Oleh kerana tak jauh, mereka just naik motor tambang dengan bayaran 20 baht sehala. Selesai membeli, balik semula ke hotel dengan motor juga.

Kemudian kami sekeluarga keluar lagi untuk makan malam. Kali ni, try naik tuk tuk pula. Mulanya kami ke Lee Garden Night Market (tambang 100 baht) tapi tak berapa selera nak makan kat sini, sebab saling bersebelahan gerai yang jual makanan halal dan tak halal. Kami tak berjalan lama kat sini, dan memang tak berniat nak shopping pun, terus ambil tuk tuk dan ke Asean Night Market (100 baht) dan menuju ke tempat makan yang kami pergi malam tadi. Kat sini, anak-anak order nasi goreng dan kueteow goreng sekali lagi (itu jelah yang mereka suka). Dah kenyang makan, turun bahagian bawah, ambil angin di ruang lapang yang disediakan, pusing-pusing dalam pasar sekejap dan balik semula ke hotel. Dah penat sangat dah semua, dari pagi ke malam berjalan. Balik rehat, solat dan tidur. Esok pagi nak bertolak balik Malaysia dah.