Tuesday 31 January 2023 By: Naemah

KENDURI DI KOTA TINGGI



Alhamdulillah berkesempatan menghadiri kenduri (ex-jiran suami di Bentong dulu) di Kota Tinggi, Johor pada 29/1/2023. Kenduri pertama untuk tahun ni :)


Bertolak dari rumah jam 9.30 pagi, dan tiba di majlis sekitar jam 1.30 petang. Alhamdulillah perjalanan lancar, meskipun diiringi hujan gerimis di sepanjang perjalanan.


Sebaik sampai, suami bertegur sapa dengan tuan rumah, dan kawan-kawan lamanya yang sudah lama tak berjumpa. Kami menjamu selera dengan hidangan yang ada. Lepas makan, suami ambik peluang bersembang dengan kawan-kawannya. Banyak pula ceritanya, bila dah lama tak jumpa. Aku dan anak-anak menunggu dengan sabar. Bagi can lah, dah lama tak jumpa kan. Lebih kurang 3.30 petang kami meninggalkan majlis.


Lepas tu kami ke Johor Bahru, menuju ke homestay yang telah suami booking. Kami menyewa di Pangsapuri Meridin, Medina, Nusajaya. Alhamdulillah agak selesa menginap di sini. 


Petang hari kami mengambil peluang untuk berjalan di sekitar bandar Johor Bahru. Kami makan malam di medan selera Hentian Tebrau, kemudian solat di Masjid Abu Bakar, lepas tu hiburkan anak-anak di Danga Bay Theme Park, dan akhir sekali ke Pasar Karat JB. Kami balik semula ke homestay sekitar jam 10.30 malam.


Esok harinya, check out dari homestay jam 9 pagi. Kami breakfast di Pontian (tak lalu highway sebab nak tengok tempat orang). Sambung perjalanan balik, santai-santai saja tak mengejar masa. Sempat juga singgah di gerai tepi jalan (di Muar kalau tak silap) membeli seafood dan mi siput. 


Kemudian singgah makan tengahari di Mai Salai (di Linggi Negeri Sembilan), kedai makan yang selalu kami singgah jika ke Melaka. Alhamdulillah menikmati masakan salai yang enak di sini. 


Dah kenyang, sambung perjalanan balik. Berhenti sekejap di r&r untuk solat, dan terus balik ke rumah. Sampai di rumah sekitar jam 4.30 petang. Agak panjang perjalanan hari ini. Penat, tapi berbaloi dan seronok. 


Inilah perjalanan ‘jauh’ yang pertama untuk tahun ini. Walaupun percutian singkat je, namun tetap memuaskan hati. Dapat cipta kenangan bersama, itulah saat terindah.


Insya Allah this weekend akan balik kampung pula. Ada cuti sempena Thaipusam, jadi bolehlah balik lama sikit. Insya Allah. 




















0 comments:

Post a Comment