Saturday 3 April 2021 By: Naemah

AKU DAN PENA





Catatan dari instagram: Aku dan Pena
.
Sekolah rendah- aku berjaya siapkan satu novel kanak-kanak (ala-ala cerita bawang putih bawang merah gitu). Entah ke mana hilangnya dah buku tu.

Aku juga punya diari dengan ‘bahasa rahsia’ yang aku cipta sendiri dan hanya aku seorang yang faham. Entah ke mana sudah buku tu. kalau baca balik tentu tak faham dah.

Sekolah menengah- aku sertai banyak peraduan (termasuk menulis) dan pernah menang hadiah termasuk wang tunai (tak banyak sangatlah, sesuai umur dan bentuk peraduan tu). Hampir semua peraduan aku pakai nama anak saudara (agak2 mereka tahu ke tak ye). 

Aku pernah ada beberapa sahabat pena 
termasuk seorang dari Brunei, Tak kira jantina (bukan niat nak bercinta sekadar suka menulis). Tapi satu kejadian yang tak dapat dilupakan, abang pernah jumpa segala surat dan menasihati penuh hikmah sampai aku menangis teruk, dan selepas itu tiada lagi ‘sahabat di surat’.
.

Tingkatan 5- aku hasilkan beberapa novel (novel cinta oooii) sampai akhirnya kena rampas oleh pihak sekolah sebab ia sampai ke banyak tangan (lupa macam mana boleh dapat ke tangan cikgu disiplin). Tak lupa nasihat Cikgu Nasir (guru sains yang sangat baik sebenarnya): dia puji aku pandai menulis tapi dia nasihatkan aku untuk hasilkan penulisan yang lebih baik (berunsur dakwah gitu). Dan novel-novel aku tak dikembalikan (aku pun dah lupa kisah cinta apa yang aku dah khayalkan sebenarnya?)

Matrikulasi- laptop jadi medium untuk aku menulis. Berjela-jela aku menulis segala yang terdetik di hati. Ada yang masih tersimpan, ada yang entah tak tahu save di mana atau sudah hilang semua. Tak mengapa. 

Main campus UIA- aku hasilkan blog pertama. Menulis sekadar suka-suka. Ada penulisan sendiri, banyak yang copy paste penulisan orang (salah sebenarnya sebab tak bagi kredit pada tuan empunya). 

Dah berkahwin dan mempunyai anak- dah ada 4 buah blog, tapi hanya satu yang masih ‘hidup’ sampai ke hari ni. Yang lain-lain masih wujud cuma tak ada update terbaru. 

Now, menulis di blog (dan instagram), itu adalah satu bentuk terapi untuk jiwa sendiri. Orang lain punya kepetahan untuk berkata-kata, sebaliknya aku lebih selesa menulis sebagai bicara rasa.

Itulah.. serba ‘ringkas’ tentang ‘aku dan pena’.

0 comments:

Post a Comment