Monday 28 September 2020 By: Naemah

MALAM SELASA YANG CEMAS




Hari ni hari ke-3 suamiku di laut. Balik dari Bintulu hari tu sempat la bermalam di rumah 2 malam. Lepas tu ke Terengganu pula. Memang bulan ni paling kurang masa kat rumah. Tapi takpelah, kami anak beranak cuba untuk faham dan redha dengan kerjanya yang sebegitu. Semakin teruji bila covid-19 menyerang satu dunia. 


Oklah back to the topic. Malam tadi selepas Anas selesai solat isyak, kami semua turun ke bawah untuk minum air. Anas yang dari tadi batuk dan bersin tak henti, aku minta turun untuk makan ubat (ubat sinus yang selalu dia makan). Suri dah tidur lepas Maghrib tadi. Miqdad pun turun, Mussaab yang paling last turun. 


Masa kat bawah, tiba-tiba ‘gedegang’!!! Bunyi macam ada benda terjatuh. Kuat dan agak terkejut la juga masa dengar tu. Tapi tak tahu apa benda yang jatuh. Dah settle kat bawah, terus naik ke atas. Anak-anak memang dah biasakan mereka untuk tidur awal. Lepas isyak memang semua akan masuk tidur. 


Sampai bilik Anas, masa nak tolak buka pintu bilik- alamak! Tak boleh buka. Terbuka sikit je. Ada benda yang menghalang dari dalam. Rupanya pintu almari pakaian (yang dicabut dari almari sebab longgar, dan disandar di dinding) terjatuh dan menghalang pintu. Pintu tu tersandar melintang-jatuhnya menyebabkan pintu bilik tak dapat dibuka. Boleh tolak sikit je. Tangan pun tak muat. 


Ya Allah. Aku buntu. Apa nak buat ni? Anak-anak pun terpinga-pinga. Masing-masing cuba nak menolong. Tapi apa sangatlah yang dapat dibantu. Aku tanya juga la kalau-kalau mereka ada idea macam mana nak masuk. Ada la juga yang bagi idea, tapi itulah.. tak mampu selesaikan juga masalah (Tq semua sebab cuba juga nak tolong termasuk Miqdad, walaupun dalam cemas tu ummi sedikit kasar).


Nak tak nak, aku whatsapp suami yang berada di laut. Jauh tuu.. apa yang boleh dia buat. Tapi dia la tempat aku nak mengadu pun kan, siapa lagi, walaupun aku tahu dia tak dapat terbang balik segera (dan memang lambat lagi pun dia nak balik). Berwhatsapp dengan suami sambil ‘berusaha’ dengan anak-anak untuk buka pintu. Dah la kat dalam tu lampu, kipas dan aircond semua terbuka. Anas pula nak kena susun jadual untuk sekolah esok. Alahai.. nak menangis rasanya sebab tak tahu nak minta tolong siapa.


Tapi masa ni Alhamdulillah dalam cemas, kalut dan tak senang duduk ni masih lagi boleh tenangkan diri dan bergantung seluruhnya hati ni pada Allah. Pasti Ada jalan dengan pertolonganNya. Pasti ada! Walaupun aku masih tak nampak...


Last sekali suami suruh aku tendang je pintu sampai tercabut. Alahai.. aku dah cuba. Tapi kudrat seorang perempuan setakat mana sajalah.. termenung dan terus berikhtiar. Tak lupa doa pada Allah dengan penuh pengharapan. 


Akhirnya aku cuba untuk menendang lagi dengan sekuat hati. Mesti boleh! Aku tendang kat bahagian bawah. Sekali, merekah pintu tu. Hah! Tendang lagi dan lagi. Rupanya kayu dia tak la kuat sangat. Anak-anak perhati je ummi mereka tengah tendang pintu tu. Akhirnya ‘tembus’ juga pintu tu, ngam-ngah muat badan Mussaab yang halus tu. Lega.. 


Mussaab masuk ke dalam dan angkat pintu almari yang terjatuh tu. Alhamdulillah, pintu dapat dibuka dengan jayanya. Tamat episod cemas malam selasa ni. Lega tak tahu nak cakap. Terima kasih ya Allah- yang tak pernah menghampakan hambaNya yang berharap padaNya. 


Anas dan Mussaab masuk ke bilik dan ready untuk tidur. Masa tu sekitar jam 8.30 malam. Masih awal lagi. Alhamdulillah dapat keluar dari masalah. Alhamdulillah Allah bantu hambaNya yang berusaha dan berdoa. Walaupun macam tak nampak jalan, tapi tetap ada jalanNya yang kita mungkin tak sangka. Yelah, tak terfikir yang aku ni berkudrat nak pecahkan pintu tu. Anak-anak pun tiba-tiba boleh kagum tengok ummi boleh jadi ‘kuat’ macam tu. :D


Alhamdulillah. Tak tahu nak ungkap macam mana. Walaupun aku rasa aku tak ada siapa-siapa yang dekat dengan aku untuk mengadu dan minta tolong, hakikatnya aku masih ada Allah yang tak pernah jauh dengan aku Tiap saat Allah ada dekat dengan aku. Tiap detik Dia bersama dengan aku. Tiap ketika pertolongan Dia ada untuk aku. Dia dengar suara hati aku. Dia faham susah payah aku. Dia tak pernah tinggalkan aku terkapai sendiri untuk tempuhi hidup ini :’


Dan aku tahu, suamiku di sana juga mendoakan aku. 


Ok anak-anak, kisah ini kita simpan sebagai kenangan. Kenangan saat jauhnya abi. Kita perlu tempuh semuanya sendiri. Tapi jangan lupa, Allah sentiasa ada untuk kita. 


Untuk segalanya. Syukur kupanjatkan kepada Allah yang sentiasa baik pada hambaNya ini.




Besar ni saja boleh buka. 




Usaha membuahkan hasil

Alhamdulillah :)



 



Serpihan kenangan :)

0 comments:

Post a Comment