Thursday 17 September 2020 By: Naemah

KEPUTUSAN UKS MUSSAAB



Pada 15/8/2020 Mussaab menjalani Ujian Kelayakan SRAI di SRAI Pekan Beranang. Alhamdulillah, selesai menjalani ujian dengan baik.


3 minggu kemudian, iaitu pada 7/9/2020 keputusan UKS keluar. Seperti yang sebelum ini juga (time Anas dulu) penuh debaran di dada ummi nak tengok result Mussaab. Dalam hati sangat berharap agar Mussaab berjaya mendapat tempat di SRAI bersama Anas. Tetapi takdir Allah tetap mengatasi- Mussaab tak berjaya. Hampa dan kecewa sudah tentu, walaupun sebelum tu memang dah cuba untuk pasrah dan terima apa jua keputusan. Tapi mungkin sebab sangat berharap, rasa kecewa tu datang juga. Tapi tetap ajarkan hati untuk redha dan terima ketentuan Allah-yang pasti terbaik. 


Tapi itu hanyalah kekecewaan ummi (dan abi juga barangkali). Mussaab cool and steady je :D dapat atau tak dapat, Mussaab cakap ok je! 


Kebetulan hari cek result tu abi di laut, baru habis kapal. Abi pun tak sabar nak tahu result Mussaab. Abi whatsapp tanya ummi, dan ummi maklumkan result Mussaab. Abi juga redha dan terima saja. Apa boleh buat lagi kan?


Sudah tiada rezeki. Tapi masih ada peluang untuk buat rayuan. Ummi segera printkan surat rayuan dan mengisi borang tersebut. Borang rayuan dah selamat dihantar ke sekolah. Alhamdulillah. Bermakna masih boleh mengharap dan berdoa. Apapun tetap tergantung pada rezeki. Allah jualah yang menentukan. 


Tak mengapa Mussaab, tak berjaya bukan bermakna gagal kan? Ummi pun tak pasti kat mana tempat ‘terbaik’ untuk Mussaab. Kita usaha, Allah yang menentukan. Lagipun penilaian tu berdasarkan akademik semata. Setiap orang dah tentu ada kelebihan mereka yang tersendiri. Kalau bukan dalam akademik, pasti dalam sudut yang lain. Dan pasti Allah dah aturkan takdir yang terbaik untuk Mussaab. Dan jangan lupa, doa ummi sentiasa mengiringi langkah Mussaab. 


Oklah, sampai di sini catatan tentang keputusan UKS Mussaab. Ummi dah tak fikir sangat dah. Dah berlalu, dah tersurat. Tetap sabar menunggu keputusan rayuan. Ada doa dan harapan, tapi tetap serahkan segalanya pada Allah. Allah knows best, kan?


Walau bagaimana pun takdir, semoga langkah Mussaab akan teratur sempurna menuju lkejayaan dan kecemerlangan dunia dan akhirat. Aameen

0 comments:

Post a Comment