Friday 17 April 2020 By: Naemah

PKP: BELAJAR DI ATAS TALIAN

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sudah masuk fasa ke-3. sudah berlalu fasa pertama (18/3/20-31/3/20) dan fasa kedua (1/4/20-14/4/20). Alhamdulillah melalui hari dengan sangat baik, meskipun ada ujian 'stay at home' yang tersendiri.

Antara yang tergendala ialah bab pelajaran anak-anak. Dah sebulan 'bercuti'. Di rumah pun belajar juga, tapi yang paling banyak mainlah :)

Apapun supaya anak-anak tak terlalu banyak main sampai lupa status mereka sebagai seorang 'pelajar', mereka perlu didisiplinkan dengan masa belajar dan membuat kerja sekolah. 

Penghargaan buat guru-guru sekolah anak-anak yang begitu komited 'mengajar' hampir setiap hari melalui medium atas talian. Terima kasih buat guru-guru Little Diamond Kindergarten dan guru-guru kelas 2 Bestari SRAI Pekan Beranang yang tak melupakan pelajar mereka dengan menyediakan material dan latihan untuk anak-anak praktikkan di rumah. 

Little Diamond Kindergarten: sejak minggu pertama selepas PKP diumumkan lagi anak-anak sudah mula belajar melalui Google Classroom. Setiap hari dan setiap minggu (Isnin-Khamis) guru kelas 'mengajar' secara online di samping menyediakan latihan untuk dijawab oleh students dan dihantar secara online juga. Sudah 4 minggu Mussaab belajar secara online, dan Alhamdulilah tak tertinggal satu sessi pun, dan menjawab semua latihan dan tugasan yang diberikan. Tahniah Mussaab :)

SRAI Pekan Beranang: Pada awalnya dikongsikan laman Selangor Tutor di telegram sekolah untuk anak-anak belajar dan membuat latihan. Bermula seminggu yang lepas, sudah diwujudkan group whatsapp mengikut kelas masing-masing. Guru-guru bagi setiap subjek memberikan tugasan untuk anak-anak selesaikan bersama ibubapa. Sama juga, setiap tugasan ada due date. Alhamdulillah, Anas juga dapat belajar setiap hari dan dapat 'refresh' apa yang dah dia belajar di sekolah sebelum ni dengan membuat latihan yang diberikan oleh guru. Latihan dan pembelajaran di Selangor Tutor juga masih diteruskan setiap hari, dan ia sangat recommended untuk semua ibubapa luangkan masa bersama anak-anak di musim PKP ini mahupun di masa akan datang. 

Pembelajaran secara online ini ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Padaku, sudah pastinya belajar secara kaedah terdahulu jauh lebih baik (ke sekolah, berdepan dengan guru). Pun begitu, dalam keterbatasan masa dan situasi yang tidak mengizinkan, teknologi hari ini juga merupakan rahmat buat semua dalam memastikan proses pembelajaran tetap berjalan dan anak-anak khususnya terus mendapat ilmu. 

Secara peribadi, menjadi suri rumah dan guru dalam masa yang sama (tanpa kehadiran suami yang perlu bekerja), kadang-kadang agak memenatkan juga. Bukan sahaja perlu fokus pada pembelajaran anak-anak, dalam masa yang sama  kena juga fokus pada anak yang berusia 3 tahun setengah dan baby 8 bulan. Kadang-kadang tak menang tangan dan menguji emosi ':)

Tapi syukur Alhamdulillah sehingga hari ini, semua dapat ditempuh dan dilalui dengan baik. Anas dan Mussaab tak ketinggalan dalam pelajaran dan selesai tugasan sekolah yang diberikan, Miqdad dan Suri pun, seronok sebab 'meriah' saja rumah saban waktu :D

Belum pasti sampai bila, dan bilakah anak-anak akan kembali bersekolah seperti biasa. Dan sehingga itu, beginilah cara belajar anak-anak di rumah setiap hari. Di samping belajar online dengan guru masing-masing, ummi dan abi turut 'mengajar' dengan cara tersendiri mengikut kelapangan yang ada. Tak dapat banyak, sikit pun jadilah :)

Apapun sekali lagi terima kasih guru, yang memberikan sepenuh komitmen dan berusaha memberikan yang terbaik untuk anak didik mereka. Aku percaya, dari pihak guru juga, pastinya mengajar dan memberikan latihan secara online ini lebih mencabar dari kaedah pembelajaran yang biasa. Mengambil status 'bekerja dari rumah', sudah tentu ada cabaran tersendiri yang guru hadapi. Lebih-lebih lagi yang ada anak kecil kan :)

Ibubapa dan guru, sama-sama berganding bahu dan bekerjasama untuk menjamin pendidikan yang terbaik untuk anak-anak. Saling memahami, saling bertolak ansur, insya Allah akan dinikmati hikmahnya di sebalik ujian PKP ini. 

Terima kasih guru. 



Antara tugasan dan momen belajar sepanjang musim PKP ini:















0 comments:

Post a Comment