Tuesday 23 July 2019 By: Naemah

WEEKEND: SERONOK BERSAMA SEPUPU



Cerita 2 minggu lepas. Baru sempat nak menulis :)

Pada 13/7/19 menerima kunjungan daripada keluarga mertua (emak, adik ipar Azim dan keluarganya, dan adik ipar Aisyah). Mereka berada di sini selama 3 hari 2 malam. 

Anas, Mussaab dan Miqdad paling happy sebab dapat jumpa sepupu rapat mereka, yang selama ini jadi teman bermain bila balik kampung. Bukan senang mereka nak berkunjung ke rumah, maklumlah parents mereka keduanya pasangan doktor dan sudah tentu selalu busy :)

Kebetulan ibu mereka (birasku) ada meeting di sini, maka mereka semua datang menginap di rumah kami. Emak dan adik ipar bongsu, pun juga datang sambil di dalam perjalanan menyinggah di rumah jiran-jiran lama mak ketika tinggal di Bentong dulu.

Dari hari mereka sampai (Sabtu) hinggalah hari mereka balik (Isnin), seronok masing-masing bermain dan berkawan. Meriah jadinya rumah ini dengan kehadiran mereka. Umar, Uwais, dan Urwah, semuanya dekat usia Anas dan Mussaab, sebab tulah ngam! Miqdad pun tak terkecuali, ikut bermain dengan abang-abang walaupun dia yang paling kecil. Oh ya, ada sorang lagi Sumayyah baby girl yang baru berusia setahun lebih :)

Selain Umar dan adik-adiknya, Eiman (sepupu yang tinggal di Pajam) juga datang dan tidur semalaman di rumah. 

Pada hari pertama abinya bawa ke Taman South Creek, bermain dan berbasikal di sana. Malamnya ke Kajang dan makan malam di sana. Hari kedua ke Adventure Park, dan petang harinya ke Hulu Langat menziarahi kawan nenek. Hampir setiap masa bersama, tak boleh berenggang. Di rumah pula main mainan, beyblade, berbasikal dan banyak menonton video bersama. Begitulah masa mereka lalui bersama.

Hari Isnin Anas dan Mussaab berpagian ke sekolah. Sepupu juga sudah bersedia untuk balik. Lepas menikmati breakfast mereka beransur meninggalkan rumah. Rasa sepi seketika. Anas dan Mussaab turut rasa ‘kehilangan’. Tapi perlahan menerima hakikat, yang setiap pertemuan akan disusuli dengan perpisahan. Namun Insya Allah, akan disusuli dengan pertemuan yang lain. Sekali lagi, dan dalam suasana yang lebih baik lagi, Insya Allah.

Tak lama lagi dah nak balik raya haji, dan cuti sekolah selama seminggu. Lepas tu Umar and family akan berhijrah ke Sabah, atas arahan pertukaran tempat kerja parents mereka Dr Azimullah dan Dr Nasibah. Semoga dipermudahkan urusan mereka. 

Tak mengapa, kita pasti dapat bertemu dan berkumpul lagi. Semoga tiap perpisahan akan sering disusuli dengan pertemuan yang lebih manis. Bertemu dan berpisah kerana Allah. Moga selamanya terjaga ukhuwwah persahabatan dan persaudaraan ini. Itu harapan dan doa ummi. Insya Allah :)


Gambar kenang-kenangan bersama sepupu;


























0 comments:

Post a Comment