Sunday 21 July 2019 By: Naemah

CAMERON HIGHLAND: PERCUTIAN SINGKAT TANPA DIRANCANG

Setelah agak lama tak bercuti satu family, akhirnya berpeluang ‘berjalan jauh’ sikit di hujung minggu ni. Unplanned vacation orang kata, tak plan nak sampai Cameron Highland dalam masa terdekat ni, tapi sampai juga :)

Oleh kerana suamiku baru saja balik pada hari Khamis malam, aku fikirkan lebih baik dia berehat saja dulu pada hari Jumaat tu. Nak kemana-mana pun, tunggu hari Sabtu pun boleh.

Tiba hari Jumaat, tepat jam 11 pagi suamiku cuba booking hotel di Cameron Highland untuk penginapan malam ini sehingga esok harinya (Sabtu). Kelam kabut mengemas pakaian, sambil mengejar masa untuk ambil Anas dan Mussaab di sekolah jam 12.

Lepas ambil Mussaab dan Anas, terus kami meluncur ke destinasi. Anak-anak pun terpinga dan tertanya-tanya, ke mana mahu pergi. Abi punya kerjalah ni, buat keputusan last minute. Pun begitu, anak-anak sudah tentulah happy, maklumlah dah lama tak berjalan, dek sibuknya abi dengan kerja :)

Percutian kami ini adalah percutian yang singkat (2 hari 1 malam)dan lebih santai, sekadar ‘ambil angin’ Cameron dan tak terkejar nak mengunjungi banyak tempat.

Catatan ini aku fokuskan pada perbelanjaan kami di sana :)

Hari pertama  (19/7/19)

Dalam perjalanan, kami singgah di R&R Rawang. Anas dan Mussaab mandi dan menukar pakaian, kami menunaikan solat dan juga mengisi perut (lunch) di sini. Kemudian perjalanan diteruskan.

Lunch di R&R Rawang: rm 50

Kami tiba di Cameron Highland sekitar jam 5 petang. Suamiku meninggalkan aku dan anak-anak di Taman Pertabalan di Tanah Rata untuk anak-anak bebas bermain di taman yang luas ini, sementara dia ke Natasya Resort untuk urusan chek in.

Penginapan (Natasya Resort): rm 185

Kemudian sekitar jam 6 petang kami ke Pasar Malam (juga di Tanah Rata) dan berbelanja sakan di sini. Di sini kami membeli aneka nasi dan lauk untuk makan malam, jagung dan ubi rebus, strawberry, madu terapi batuk, sambal strawberry, t-shirt dan permainan beyblade untuk anak-anak, dan membeli air mineral di dalam perjalanan balik ke hotel.

Belanja di Pasar Malam: rm 176

Kami balik ke bilik penginapan bila waktu sudah menghampiri Maghrib. Selepas mandi dan solat, kami menjamu selera bersama. Malam ini sudah tidak ke mana-mana. Semua sudah penat menempuh perjalanan, berjalan di pasar malam dan bermain di taman. Kami hanya berehat di bilik, meriah suasana dengan suara anak-anak bermain beyblade. Namun oleh kerana masing-masing juga sudah penat dan mengantuk, semuanya tidur awal.

Hari kedua (20/7/19)

Kami menikmati nasi lemak untuk hidangan breakfast. Nyaman rasanya menikmati udara sejuk di beranda  sambil menikmati makanan yang dibeli. Anak-anak juga makan dengan sangat berselera.

Breakfast (Nasi lemak dan kopi panas): rm 30

Jam 8.30 kami check out dari Natasya Resort. Hari ini sudah mahu kembali ke rumah. Namun masih ada tempat yang mahu kami kunjungi di sini. Memang tak plan nak pergi banyak tempat oleh kerana masa yang suntuk, cukup beberapa tempat yang dirasakan berbaloi untuk singgah. Lagipun tak nak bersesak dengan pengunjung lain yang akan tiba di Cameron Highland hari ini, maka kami berpagian menuju ke tempat pilihan.

Tempat pertama yang kami kunjungi pada pagi ini ialah Kea Farm, sebuah pasar yang menjual aneka hasil tanaman di tanah tinggi ini seperti sayur, buah-buahan, juga cenderamata, dan lain-lain lagi. Di sini kami membeli sayur-sayuran seperti kacang buncis, tomato, cili, pucuk labu, timun dan banyak lagi. Tak lupa juga memborong jagung di sini, yang menjadi kesukaan anak-anak. Selain itu masing-masing sekali lagi diberi ‘saguhati’ berupa mainan burung (seorang satu)

Belanja di pasar Kea Farm: rm 100

Destinasi kedua pagi ini ialah cactus point, juga antara tempat yang terkenal di sini. Sudah banyak kali juga kami ke sini untuk membeli anak-anak pokok seperti bunga, kaktus, cili, dll. Tapi hari ini oleh kerana  datang dengan menaiki viva, kami hanya membeli 6 jenis anak pokok kaktus yang dipilih oleh anak-anak (eh, untuk anak lagi). Mereka yang beriya sangat nak pokok kaktus.

Belanja di Cactus Point: rm 11

Selepas itu kami singgah ke destinasi terakhir di Cameron Highland ini iaitu di Big Red Strawberry Farm. Ini adalah kali ke-3 kami datang di sini, untuk menikmati kopi strawberry dan fire crackers kesukaan anak-anak. Terdapat pelbagai menu menarik di sini seperti aiskrim, teh strawberry, scones, cheese cake, dll.  Tempatnya juga agak cantik dan menarik untuk bergambar :)

Kopi, aiskrim dan fire crackers: rm 40

Dah selesai di sini, akhirnya kami beransur turun dari tanah tinggi Cameron Highland. Dalam perjalanan balik, sempat singgah membeli petai jualan orang asli di tepi jalan.

Petai: rm 15

Dalam perjalanan balik ke Semenyih, sempat kami singgah di Lata Iskandar. Agak ramai juga pengunjung di sini hari ini, yang datangnya dari merata tempat. Dalam dan luar negara juga.

Selepas hampir 1 jam bermain di air terjun, kami meninggalkan Lata Iskandar. Anak-anak kepuasan dapat bermandian di sini. Ia juga antara perhentian ‘wajib’ kami setiap kali pergi/balik dari Cameron Highland.

Kami singgah makan tengahari di sebuah restoren di Tapah. Sampai di sini, azan zohor sudah berkumandang. Masing-masing sudah kelaparan (kecuali Mussaab), Alhamdulillah sekali lagi kekenyangan menikmati hidangan.

Destinasi akhir ialah R&R Tapah, di sini kami menunaikan solat, dan membeli roti di stesen minyak. Selepas itu meneruskan perjalanan pulang.

Lunch dan roti: rm 50

Kami selamat tiba di Semenyih sekitar jam 5.30 petang. Alhamdulillah, sebuah perjalanan yang singkat, tapi sudah cukup memuaskan, dalam singkatnya masa yang ada.

Terima kasih suami, sudah mencuba untuk berikan yang terbaik untuk anak dan isteri. Kerana mungkin juga ini ‘percutian terakhir ‘ sebelum aku melahirkan anak kami tak lama lagi :) dalam keadaan sekarang, memang dah tak sesuai nak bercuti dan berjalan jauh. Tunggu masa saja..

Oklah, rumusan perbelanjaan kami untuk 2 hari 1 malam di Cameron Highland adalah seperti berikut; (dah over budget dah sebenarnya ni. Hehe)