Tuesday 12 February 2019 By: Naemah

TAHUN BARU CINA: JURNAL CUTI SEKOLAH




2/2/19


Hari pertama cuti sekolah bersempena Chinese New Year. Bertolak dari rumah jam 3 pagi menuju ke kampung. Kepulangan yang pertama untuk tahun ini :) Singgah solat subuh di Merapoh, breakfast di Gua Musang, mandi di air Terjun Stong, ke pasar pagi Jeli, dan tiba di rumah mek sekitar jam 12 pm. Ummi dan abi yang kepenatan tidur nyenyak. Anas, Mussaab dan Miqdad yang riang dan ceria (puas dan tidur semalam) ke rumah cik, Alhamdulillah cik tolong jaga petang ni. Tak lama kemudian cik hantar gambar whatsapp semua tengah tidur terbaring kat rumah cik. Masya Allah. Bukan senang Miqdad nak tidur ‘sendiri’ macam tu. Bila dah bangun semua, cik hantar ke rumah Mek, siap beli aiskrim lagi. Cergas dan aktif semula semuanya. Malam ni Mussaab tidur di rumah cik, Anas dan Miqdad setia dgn ummi dan abi.


Alhamdulillah di atas segala urusan yang dipermudahkan olehNya.







3/2/19


Lepas solat zohor, bertolak ke Kota Bharu. Sebelum tu sempat singgah rumah pok long, jumpa family kat situ dulu. Lepas tu melencong pula ke pantai Bukit Keluang. Cuaca baik, ombak agak kuat, tapi masih sempat bermandian dengan sepuasnya. Dalam perjalanan balik, singgah makan malam dan sampai di rumah nenek jam 9 malam (jauh sungguh perjalanan :D) Di rumah nenek ramai orang, walau tak semua ada. ‘Meriah’, tp semua pun dah kepenatan, bersedia untuk tidur. Esok boleh sambung main lagi :)


Alhamdulillah juga untuk hari ini. Anak-anak ummi beroleh kerseronokan lagi. 







4/2/19


Di rumah nenek sepanjang hari. Hanya keluar untuk menziarahi mak saudara abi yang kurang sihat. Anas, Mussaab dan Miqdad hanya bermain di rumah nenek, dengan sepupu yang ramai. Tapi sepupu semua dah taraf ‘abang-abang’, tak berapa nak campur sangatlah :) kalau ada Umar dan adik2 barulah ‘geng’ betul :) pagi sampai ke malam, main dan main saja. Happy semua walau tak cukup geng.


Alhamdulillah juga untuk hari ini. Menikmati kemeriahan bersama ahli keluarga yang jarang bersua.







5/2/19


Pukul 9 pagi bertolak ke Besut untuk raikan majlis akad nikah abe Ala. Majlis bertunang dan akad nikah yang hanya dihadiri ahli keluarga terdekat. Kendurinya bulan 3 nanti, insya Allah. Hari ni dapat main pula dengan Muhammad, anak sepupu yang sebaya Anas. Selesai semuanya jam 3 petang. Menuju pula ke hospital Tanah Merah, ziarah kak Jah yang baru lahirkan anak ketiganya. Tak dapat jumpa baby yang ditahan di NICU (sebab lahir tak cukup bulan). Lepas tu terus balik ke rumah Mek. Makan malam di luar, balik rumah dan tidur dengan nyenyaknya. Oh ya, Mussaab malam ni tidur rumah cik lagi.


Alhamdulillah. Hari ini bertambah ahli keluarga baru. Bukan seorang, tapi dua! Siapa sangka :)







6/2/19


Berada di rumah Mek sepanjang hari. Kalau ikutkan abi nak drive balik hari ni tp cek google maps, asyik ‘merah’ je di sepanjang jalan, tangguhkan hasrat nak balik dulu. Anas, Mussaab dan Miqdad habiskan masa di rumah mek bertiga sahaja. Dekat Maghrib, cik datang bawa balik ke rumahnya sekejap. Lepas tu hantar semula ke rumah mek. Mussaab ‘tidak dibenarkan’ tidur rumah cik malam ni sebab abi nak bertolak awal pagi balik Semenyih :)


Alhamdulillah juga untuk hari ini. Cukup makan tidur dan rehat semua. Esok dah nak tinggalkan kampung. 







7/2/19


Bertolak dari rumah mek sekitar jam 2.30 pagi. Alhamdulillah perjalanan sangat lancar. Subuh di Bentong, dan menyambung perjalanan. Sampai di Semenyih sekitar jam 8.30 pagi. Beli breakfast di Tesco, dan terus balik. Makan dan sambung dengan aktiviti sendiri-sendiri. Abi yang penat memandu tidur nyenyak, tak boleh diganggu lagi. Anas dan Mussaab aktif dah tidur banyak. Miqdad sempat tidur sekejap dengan ummi. Lepas asar ke Tesco beli keperluan dapur dan makan malam. Balik rumah, mandi, solat dan bersiap untuk tidur.


Alhamdulillah. Segalanya Allah permudahkan. Anak-anak ummi juga sihat dan tetap aktif bermain dan melakukan aktiviti bersama.







8/2/19


Abi meninggalkan rumah jam 5.30 pagi. Hari ini penerbangan abi ke Bintulu. Anas, Mussaab dan Miqdad mulakan hari tanpa abi. Lakukan rutin dan aktiviti biasa saja. Menonton tv, main sama-sama, melukis dan berkreativiti sekadarnya. Pok su Asnawi (tok sedara Anas, Mussaab dan Miqdad) datang singgah di rumah. Sempat makan tengahari sebelum meneruskan perjalanan balik ke rumah mereka di Serting, Negeri Sembilan. Petang hanya tinggal berempat macam biasa. Main d luar, berbasikal, makan malam, mandi, solat, baca Quran, tak sempat video call abi semua dah tidur lena.


Alhamdulillah. Sehari yang berlalu tanpa abi. Diberi rasa ‘mampu’ pada ummi untuk menguruskan anak-anak sendirian.







9/2/19


Hari kedua tanpa abi. Tak kemana-mana, habiskan masa di rumah sahaja. Dari pagi sampai ke petang, aktiviti biasa juga seperti semalam. Makan, main, tv, kertas, pensel, mainan, dll. Rumah pun bersepah-sepah dan menyemakkan pandangan mata. Tapi Alhamdulillah semua sihat dan aktif, riang dan gembira :)


Hari ini juga sepi tanpa khabar berita dari abi yang sudah ke laut, menunaikan tanggungjawab. Semoga Allah sentiasa melindungi dan memberkati.Insya Allah.







10/2/19


Hari terakhir cuti sekolah. Pagi ni ummi bawa ke South Creek, Setia Ecohill 2 untuk bermain dan beriadah bersama. Kesian pulak dok berkurung je dalam rumah. Lebih kurang 2 jam kat sini, on the way balik singgah makan di kedai yang biasa makan (destation) Alhamdulillah behave semua :) balik rumah, buat aktiviti macam biasa. Mussaab dan Miqdad yang kepenatan tidur di siang hari, Anas macam biasa takkan tidur, sayang masa dia berlalu dengan hanya tidur je. Petang dapat video call abi yang baru balik ke hotel. Malam pula tidur awal semuanya. Esok dah sekolah!! Semoga dipermudahkan urusan hari esok pula. Insya Allah.


ALHAMDULILLAH. 

Pada setiap hari yang dilalui bersama, yang terisi dengan segala kebaikan bersama anugerah kesihatan yang tak ternilai harganya. 


Moga sentiasa jadi hamba yang bersyukur anakku!


0 comments:

Post a Comment