Tuesday 19 February 2019 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 190219




Minggu ke-2 persekolahan selepas Chinese New Year break. Hari ini Anas bangun pagi seperti biasa (actually lambat sikit dari biasa) sebab ummi dan abi pun terlajak sampai azan subuh baru terjaga. Kesnya, semalam kerap bangun bila Mussaab muntah beberapa kali, dan Miqdad tiba-tiba di tengah malam bangun dan tak nak tidur. Ummi lena sekejap, dikejutnya bangun. Lena lagi, dikejutnya lagi. Mungkin sampai jam 3 pagi barulah Miqdad tidur dan lena terus sampai ke pagi. Pagi pun bangun awal juga, ketika abi bersiap nak hantar Anas ke sekolah. Mussaab juga bangun lepas tu, masih mengadu sakit dan muntah di tangga. Ummi buatkan air garam untuk Mussaab dan Mussaab habiskan. Langsung tak nak makan, tak ada selera. Badan masih lemah, hanya baring di sofa sahaja. 


Abi bawa balik nasi lemak lepas hantar Anas di sekolah. Anas pun tadi pergi tanpa breakfast (yelah ummi tak sempat masak apa-apa pagi ni), just ambik satu sudu madu. Harapnya Anas sempat beli makanan di kantin sebelum masuk kelas pagi ni. Miqdad makan nasi lemak dengan berselera. Mussaab hanya berbaring, tak nak makan. Ummi maklumkan pada teacher Zeeda, Mussaab tak dapat ke sekolah hari ni. Pagi ini Mussaab dan Miqdad habiskan masa di rumah, menonton video.


Sekitar jam 10 pagi abi bawa Miqdad ke Mydin untuk membeli sedikit keperluan. Mussaab tinggal di rumah bersama ummi. Makan masih tak mahu, hanya minum air kosong. Siap pesan pada abi untuk beli air susu coklat. Itu saja yang dia nak :) ummi naik ke atas kemas bilik dan ruang membaca yang bersepah. Mussaab melayan video sendirian. 


Jam 11 abi dan Miqdad balik. Miqdad dengan muka comotnya, baru lepas makan aiskrim. Mussaab minum air coklat yang abi beli. Habis sekotak kecil air coklat diminumnya. Alhamdulillah dah tak muntah sejak pagi tadi. Tapi masih tak aktif, bangun dan duduk di sofa saja. Miqdad juga join Mussaab menonton video. Sudah agak lama di depan tv keduanya. Hingga ummi siap memasak, masih asyik menonton. Ummi suapkan Miqdad makan nasi. Mussaab masih tak nak makan. Abi pula dah naik ke atas berehat dan tidur. Lepas makan teruskan menonton lagi. 


Pukul 1 semua naik ke atas. Mussaab baring di katil di sebelah abi. Kemudian minta nak minum air garam lagi, ummi bancuhkan untuk Mussaab. Miqdad ambil buku dan minta baca bersamanya. Lepas baca buku, main dan bergurau dengan Mussaab yang nampaknya dan makin ceria, walaupun masih tak larat nak bangun. Yelah, apapun tak makan hari ni. Hanya minum air. Itu pun mujurlah nak juga minum. Insya Allah makin sihat, dah tak muntah sejak pagi. 


Pukul 2, semua ikut abi turun ke bawah. Tinggal ummi layan mengantuk di bilik. Miqdad tetap tak nak tidur walaupun semalam tak tidur sangat. Giliran abi pula jaga Mussaab dan Miqdad di bawah. 


Dekat jam 3, abi naik memangku Miqdad yang dah lena dengan sendirinya di bawah. Abi letak Miqdad di sofa, Miqdad menyambung lena. Jam 3.20, abi keluar untuk ambik Anas di sekolah. Mussaab sudah tertidur di sofa. Tak lama kemudian Mussaab bangun dan naik ke atas bertanyakan abi. Tak lama kemudian abi dan Anas sampai balik. Ummi dan Mussaab turun ke bawah. Belum apa-apa dah cari remote tv dan menonton video. Hujan turun lebat di luar. Masing-masing melayan tv, Miqdad pula masih lena di atas. Mussaab lena sekali lagi di depan tv.


Masuk waktu asar, solat bersama. Miqdad menangis, abi bawa turun ke bawah. Menangis dan sambung tidur lagi bersama Mussaab di bawah. Anas keseorangan, sambung menonton video lagi. Mood kurang baik, muka masam dan sensitif. Ditanya kenapa pun tak dijawab. Tanya hal sekolah, katanya semua ok. Entahlah... ummi siapkan makan malam. Anas makan berselera, lepas tu mood dah ok balik. Lapar sangat kot tadi. Mussaab dan Miqdad juga bangun dari tidur dan makan bersama. Mussaab dah ada selera untuk makan nasi. Alhamdulillah. Perut juga dah tak sakit katanya. Agak lama juga Mussaab dan Miqdad tidur tadi. Bimbang pulak ummi, kalau malam ni Miqdad terjaga malam dan susah nak tidur lagi.


Lepas makan malam semua naik mandi. Siap berpakaian dan turun semula ke bawah. Main dan layan video lagi, hingga masuk waktu Maghrib. Anas dan Mussaab ikut abi ke surau, Miqdad tinggal bersama ummi. Balik dari surau baca al-Quran, iqra’ dan hafazan (juga sessi reading untuk Mussaab), dan buat hal masing-masing. Lepas isyak semua siap untuk tidur. Anas yang pertama lena, seperti biasa sebab dia tak tidur siang. Kemudian Miqdad juga tidur. Last sekali barulah Mussaab yang tadinya dah tidur banyak, sukar nak lelapkan mata. Pusing kiri, pusing kanan, jam 9.45, barulah terlena. Alhamdulillah semua sudah hanyut dibuai mimpi. 


Alhamdulillah, tetap bersyukur atas kehidupan hari ini. Mussaab yang semalamnya sakit perut dan muntah kini dah semakin baik. Anas dan Miqdad sihat seperti biasa. Alhamdulillah. Tak ada kerisauan melampau, semua Allah mudahkan. Juga yang sedang ummi kandungkan ini, semoga sihat dan membesar baik dan sempurna juga, insya Allah. 


Semoga bermimpi indah semuanya. Semoga esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab, Miqdad dan kita semua. Insya Allah. 

0 comments:

Post a Comment