Tuesday 10 May 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 100516

Hari kedua abi di Labuan. Anas, Mussaab dan ummi seperti biasa meneruskan hari dan aktiviti di rumah. Hanya di dalam rumah.

Anas bangun jam 6.30 pagi. Bangun menangis, memanggil ummi. Seperti biasa, terus menangis selagi ummi tak menyahut panggilannya. Lepas dengar suara ummi barulah ok. Masuk ke bilik mainan dan bermain sendirian. Mussaab masih lena.

Kemudian Anas turun ke bawah bersama kereta mainannya. Kini dah berwajah ceria. Anas mendekati ummi yang tengah online depan komputer. Kemudian mengambil kertas dan melukis. Ummi biarkan saja.

Selepas itu ummi ajak Anas naik ke atas untuk mandi dan niatnya nak kejutkan Mussaab juga. Anas mandi dan main air. Ummi cuba kejutkan Mussaab, tapi tak berjaya. Masih lena tidurnya. Ummi biarkan Mussaab dan pakaikan baju dan seluar Anas. Kemudian turun semula untuk breakfast. Pagi ini breakfast dengan roti bakar dan roti nutella saja.




Jam 8.30, Mussaab bangun dari tidurnya, tapi tidak terus turun ke bawah. Seperti biasa, dia akan bermain dulu di bilik mainan. Dah puas baru turun ke bawah, breakfast bersama. Anas sambung melukis bertemankan Mussaab yang tengah makan. Lepas tu Mussaab turut membelek buku di samping Anas yang asyik melukis. Bacaan juzuk amma sedia terpasang sejak dari tadi untuk diperdengarkan pada Anas dan Mussaab.







Ummi keluar jemur kain. Mussaab dan Anas turut keluar. Kemudian masuk semula. Masa untuk mandikan Mussaab pula. Sama sama naik ke atas. Mussaab mandi, Anas leka di bilik mainan. Lepas mandi, Mussaab juga bermain sama. Ummi selesaikan solat dhuha dan membaca al Quran. Kemudian turun semula ke bawah bersama sama.

Jam 10.10 pagi, ummi masuk ke dapur untuk siapkan lunch. Buka video train untuk Anas dan Mussaab. Ummi masak nasi ayam simple, dan lunch bersama jam 11 pagi. Masih awal, tapi dek kerana perut dah lapar, makan sajalah. Anas makan berselera. Mussaab banyak makan ayam.

Pukul 11.30, selesai makan dan kemas meja dan dapur. Anas melukis lagi. Kemudian membaca pula. Alhamdulillah dah semakin lancar membaca. Tapi perlu lebih latihan lagi. Mussaab kembali menonton video. Tak lama kemudian minta nak makan roti nutella. Makan lagi.

Jam 12.30, naik ke atas. Tukar pampers Mussaab dan mandi sekali lagi. Ummi berehat di katil sementara menanti waktu zohor. Biarkan. Anas dan Mussaab leka bermain di bilik sebelah.

Masuk waktu, ummi solat zohor sementara Anas dan Mussaab masih leka bermain. Lepas solat, baca buku 'brain games kids' atas permintaan Anas. Sambung di muka surat yang belum dibaca. Anas and Mussaab like the book :)




Mata ummi dah mengantuk. Bersedia untuk rehat dan tidur. Mussaab pula minta nak minum susu. Ummi buatkan susu untuk Mussaab memandangkan hari ini belum minum susu. Kemudian naik ke atas semula untuk tidur. Agak sukar untuk melelapkan mata. Anas dan Mussaab kekal aktif dan tak mahu tidur. Ummi juga tak dapat nak tidur. Dihimpit dan dihempap oleh 2 hero. Kesian baby dalam perut ummi :)




Akhirnya dapat juga ummi lelap sekejap bila keduanya ke bilik sebelah untuk bermain. Lepas tu masuk ke bilik semula, kejutkan ummi yang dah terlelap. Masing masing tak mahu tidur. Ummi juga dah tak mengantuk. Jam 3.30 petang, turun ke bawah. Makan roti dan minum kopi. Lepas tu makan mangga cicah kicap. Anas dan Mussaab join sekali. 




Lepas makan ummi keluar angkat kain di jemuran. Anas dan Mussaab tak lepaskan peluang bermain di luar. Bermain basikal dan kereta mainan, hingga masuk waktu asar.

Naik ke atas semula untuk tunaikan solat asar. Hujan mula turun. Anas dan Mussaab bermain lagi. Hingga kedengaran guruh yang kuat. Mussaab menangis ketakutan. Tak berhenti menangis. Kelihatannya dah mengantuk akibat tak tidur siang tadi. 

Pukul 5.30, turun ke bawah. Ummi buka TV dan on computer. Buka video dibo untuk Mussaab. Ummi baring menonton TV. Anas pula asyik menatap buku. Mussaab yang sudah sangat mengantuk terlena akhirnya. Giliran Anas pula menonton dibo. 

Mujur sekejap saja tidur Mussaab. Bangun semula dan tak menangis. Ummi masak nasi goreng. Makan malam bersama. Lepas makan dan berkemas, naik ke atas. Sudah masuk waktu maghrib. Mandikan Mussaab. Anas dah mandi kat bawah tadi.

Ummi solat Maghrib, Anas dan Mussaab bermain. Lepas solat ajar Anas dan Mussaab al Quran. Ummi juga baca al Quran. Lepas tu berehat di bilik. Rasa dah mengantuk, tapi Anas dan Mussaab masih nak bermain. Mussaab minta susu, sekali lagi turun buatkan susu dan naik semula. Solat Isyak dan turun lagi memandangkan Anas dan Mussaab masih tak mahu tidur. Menonton video TuTiTu pula atas permintaan Mussaab. Anas melukis lagi, walaupun sebenarnya dah mengantuk.

Lebih kurang pukul 9.30 malam, ummi ajak naik tidur. Tutup lampu dan pintu. Mussaab gelisah masih tak mahu tidur. Layan Anas dan Mussaab bercakap dan berceloteh. Anas tertidur, diikuti Mussaab. Alhamdulillah..

Ummi juga sudah mengantuk sangat. Sampai di sini untuk hari ini. Semoga lena dan sihat anak anak ummi. Hari ini, ummi tetap tak sempurna buat kalian. Semoga Anas dan Mussaab dapat memaafkan segala kekurangan ummi dalam usaha menjadi ummi yang terbaik buat kalian. I love u sayang... 

0 comments:

Post a Comment