Thursday 5 May 2016 By: Naemah

AKU DAN KAMU

PICTURE: here



Kamu.. Saat dihimpit dengan ujian yang begini berat, pastinya aku mengerti, dirimu mengharapkan agar dapat segera bebas dari belenggu yang menyakitkan ini..


Mengapa kamu yang diuji begini, dan mengapa bukan aku???


Kerana Allah lebih tahu, kamu lebih kuat berbanding aku dalam menanggung kesulitan ini. Kamu pasti dapat menempuhnya, sedang aku...belum pasti.


Rawan hatiku melihat dirimu sendirian menempuh semua itu. Berat aku memandang, pasti berat lagi kamu memikulnya.


Namun, kerana itu kamu, dan kerana Allah memilih dirimu, pasti kamu mampu memikul segala beban itu. Aku... Hanya mampu bersimpati dan berdoa.


Aku bebas dari ujian itu, bukan bererti aku tidak diuji. Ujian buatku dalam bentuk yang berbeza. Apa yang mudah bagimu hari ini,pasti ada yang sukar buatku.


Aku dan kamu, sama saja... Ada ujian yang perlu ditempuh. Mudah bagimu, barangkali  sukar bagiku. Mudah bagiku, barangkali sukar bagimu.


Namun yakinlah akan ada hikmah di sebalik ujian ini. Bersama kesusahan ini, akan ada bersamanya kesenangan. Dalam menempuh kesulitan ini, kita akan temui jalan keluarnya. Insya Allah.


Berhenti membandingkan aku dan kamu. Kita sama sama hamba, tak terlepas dari ujianNya. Cuma ujian kita berbeza. Namun kita sama sama perlu menempuhnya. 

Semoga aku dan kamu dapat melepasi ujian dunia ini. Bagaimana untuk membuktikan taqwa, andai diri tidak diuji???

0 comments:

Post a Comment