Tuesday 9 August 2022 By: Naemah

MENGHARGAI SEBELUM KEHILANGAN


Pada 14/6/2022 aku dikejarkan ke bahagian kecemasan (KPJ Kajang) kerana mengalami sakit perut yang tak tertahan. Antara hidup dan mati, aku menanggung sakit sendiri. Moga Allah gugurkan dosa bersama kesakitan itu. Suami juga menanggung rasanya sendiri (yang aku tak menduga bagaimana rasanya dia). Risaukan aku, dan dalam masa yang sama perlu bersama anak-anak juga (tak boleh sepenuhnya tumpu pada aku yang sakit). Aku dimasukkan ke icu, kemudian ke wad biasa, kemudian ke HUKM pula jalani pembedahan. Dan selepas menempuh 2 minggu tempoh yang sukar itu, aku kembali ke rumah dalam keadaan diri yang semakin beransur sihat. Alhamdulillah.


Pada 14/7/2022, suamiku (dengan 2 anak) terlibat dalam kemalangan ketika dalam perjalanan menghantar anak-anak ke sekolah. Tersentak aku mendapat panggilan dari suami yang sempat memaklumkan kejadian dalam keadaan dia menahan sakit. Syukur Allah lindungi anak-anak dari kecederaan, dan hanya suami yang menanggung sakitnya akibat kemalangan tersebut. Di bahagian kecemasan (KK Beranang), suami menerima rawatan dan dapat aku lihat riak wajah menahan sakitnya. Dan hanya Allah mengerti rasa hatiku ini. Mengharapkan sakit itu mampu ditanggungnya sendiri. Kemudian suami, aku bawa ke KPJ Kajang untuk x-ray kaki yang sakit, Alhamdulillah tiada keretakan. Kini dah 3 minggu berlalu, sakit makin sembuh biar belum sepenuhnya sembuh. Alhamdulillah.


Selang sebulan saja. Allah menguji aku dengan kesakitan. Kemudian suami pula. Keduanya situasi yang mencemaskan dan sangat menduga hati dan jiwa. 


Bukan nak cerita pasal kesakitan sendiri. Tapi bagaimana rasa saat melihat pasangan sedang menanggung sakit. Apa yang dia rasa ketika melihat aku terlantar sakit, mungkin sama seperti apa yang aku rasa saat melihat dia yang sedang menahan kesakitan. Bercampur baur perasaan yang sukar diterjemahkan. Mendung dan kelabu kelihatannya dunia ini. 


Ketika itu, mengharapkan kesakitan itu mampu ditanggung olehnya. Ketika itu, mengharapkan dia kuat melawan rasa sakitnya. Ketika itu, mengharapkan hatinya sepenuhnya menerima ujian dan berserah pada Allah. Ketika itu, mengharapkan Allah berbelas kasihan padanya dan mengangkat kesakitan yang sedang ditanggungnya. Ketika itu, masih tetap bersama harapan yang dia akan kembali sihat dan dapat terus menjalani kehidupan bahagia bersama.


Dan masa terus berjalan. Saat sukar itu telah ditinggalkan menjauh. Apakah itu kemuncak ujiannya buat kami? Atau mungkin akan hadir ujian yang lebih berat lagi? Ya Allah, biarlah pada tiap ujianMu itu Kau siapkan kami dengan kekuatan untuk menghadapinya. 


Ketika merasa peritnya diuji sedemikian, aku tahu pada masa yang sama ada suami/isteri yang diuji dengan kehilangan pasangan, ada yang sedang menjaga pasangan yang sakit terlantar sejak sekian lama, dan berbagai ujian yang lebih dahsyat lagi. Bersyukurlah, ujian ini tidaklah berat mana, hari ini aku dan dia masih bisa hidup bersama dalam keadaan kesihatan yang semakin baik, insya Allah. Dan ujian itu, mungkin untuk ingatkan kami agar memperbaiki lagi hubungan ini.


Bila Allah menguji diri dengan kesakitan, itu satu bab yang lain. Dan bila berdepan dengan pasangan yang diuji dengan kesakitan, itu pula satu bab yang lain. Keduanya sukar. Namun sudah tentu, Allah tak menguji lebih dari kemampuan hambaNya.


Ujian yang seperti ini menyedarkan diri bahawa pasangan adalah pinjaman dari Allah buat kita. Sedalam mana cinta dan sayang, tetap dia milikNya. Bukan kuasa kita untuk ‘pegang’ dia, untuk selamanya bersama kita. Suatu saat Allah ambil, jika bukan dia, mungkin kita yang pergi dulu. Mengingatkan tentang itu, hati masih berat untuk menerima. Ampunkan hamba ya Allah, hati masih kuat rasa ‘memiliki’, sedang kenyataannya semua adalah pinjaman, termasuk suami dan anak-anak yang sangat aku cintai ini. 


Tak tahu masih berbaki berapa lama. Moga dapat dimanfaatkan masa yang ada bersama ini dengan sebaiknya. Cukuplah ujian itu membuka hati, agar lebih menghargai pasangan. Biar tiap detik bersama menjadi detik berharga dan menjadi kenangan yang manis, dan bukan yang sebaliknya.


Ya Allah, pimpinlah hamba.





Moga Allah masih memberi izinNya untuk meneruskan kehidupan ini bersama yang tercinta.





0 comments:

Post a Comment