Sunday 23 February 2020 By: Naemah

WEEKEND: AKTIVITI DI RUMAH DAN KENDURI KAWIN




February 2020 

Masuk weekend ke-3, berturut-turut abi tiada di rumah. Abi yang balik sehari dua, then pergi lagi. Jadual abi yang padat, membuatkan abi dan anak-anak ‘jauh’ dalam tempoh 3 minggu ni.


Weekend kali ini hanya habiskan masa di rumah juga. Alhamdulillah mek datang pada hari sabtu dan stay di sini sehingga minggu depan, insya Allah. Hari Sabtu Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri hanya spend masa di rumah sahaja. Menonton video, dan buat aktiviti simple-simple. Petangnya menerima kunjungan tetamu-Pok Long dan kak jah satu family yang datang hantar mek. Meriah rumah untuk seketika.


Esoknya pula, juga buat aktiviti dan main sesama sendiri. Dan hari ni juga, berkesempatan ke majlis kenduri jiran yang jaraknya tak jauh dari rumah. First time ummi bertandang ke majlis, hanya dengan anak-anak, tanpa abi. Agak mencabar juga :) kat kampung pernah juga tanpa abi, tapi ada ahli keluarga lain bersama. Tak de lah ummi sorang-sorang nak handle anak-anak kat majlis.


Semalam menghadiri majlis jam 12 tengahari. Tengah orang ramai berpusu datang. Beratur panjang nak ambil makanan, dan perlu ‘berebut’ tempat duduk. Anas tolong pegangkan Suri time ummi beratur ambil nasi. Ummi seorang, dapat ambil 2 pinggan je lah. Satu untuk Anas, satu lagi ummi makan sambil suapkan Mussaab dan Miqdad. Sambil memangku Suri juga ,:) Alhamdulillah kenyang la semua. Suri pun berpeluh-peluh duduk di bawah khemah. Cuaca pun agak panas. Sempat juga ambil keropok lekor dan ais krim malaysia untuk Mussaab dan Miqdad. Alhamdulillah, makan pun sedap. Cuma ‘susah’ sikit je la dengan anak-anak yang ramai ni.


Alhamdulillah tak lama di situ. Just datang untuk makan dan jumpa tuan rumah. Alhamdulillah tak ada kejadian yang tak diingini. Anak-anak mendengar kata, dan kenyang makan semua. Suri pun dah dekat nak balik baru ‘bunyi’. Panas sangat dan tak selesa agaknya :)


Dah selesai semua, bersedia meninggalkan majlis. Balik rumah, buat aktiviti dan main macam biasa. Petang sampai ke malam. Dah tamat 2 hari cuti sekolah. Esok akan kembali bersekolah seperti biasa. Semoga tetap bersyukur dan jalani kehidupan dengan baik, positif dan bersemangat anakku.


Insya Allah, dah tak lama. Kita akan jumpa abi. Abi akan ada ‘lebih’ masa untuk kita lepas ni. Insya Allah :)



Weekend yang telah lepas;















0 comments:

Post a Comment