Wednesday 13 March 2019 By: Naemah

WEEKEND: BALIK KAMPUNG

9/3/19-11/3/19 


Balik kampung kali ke2 untuk tahun ini. Alhamdulillah. Balik weekend saja, 3 hari 2 malam termasuk perjalanan. Singkat saja masanya. Tapi ini sajalah kesempatan yang ada. Sejak Anas masuk darjah satu, perlu terima hakikat tak boleh ‘bebas’ bercuti dan berjalan ke sana ke mari lagi. Sudah terikat dengan masa dan waktu.


Tapi kenapa cepat sangat nak balik, sedangkan cuti sekolah lagi 2 minggu je lagi? Sebabnya sepanjang minggu cuti sekolah suamiku mungkin terpaksa bekerja, nak hantar aku dan anak-anak balik pun entah kan sempat entahlah tidak. Itu sebab lah dia ambil keputusan untuk balik dulu, walau sekejap saja. Ada rezeki nanti, insya Allah balik lagi cuti sekolah. 


Agak penat dan tergesa-gesa juga, terutamanya suamiku yang pada malamnya sampai ke rumah, dari Labuan, esok jam 12 pm memandu balik Kelantan. Dari rumah ibuku, esoknya pula ke rumah ibu mertuaku, dan lusanya pula memandu balik Semenyih. Begitulah..


Risau juga bila dia mengadu lenguh tangan, sudah beberapa hari tak hilang lenguhnya. Hanya ku mampu berdoa, moga akan kembali sihat dan kuat tangannya, kerana hari ini sudah perlu kembali bekerja.


Balik kampung tempohari, walau sekejap tetap bermakna. Dapat menjenguk orang tua kami yang sudah uzur benar. Ibuku dengan sakit lututnya sejak sekian lama, makin lemah langkahnya. Ibu mertuaku yang kadang-kadang kelihatan baik, dan kadang-kadang pula lemah dan ada waktunya diserang lelah, agak merisaukan juga. Lagipun dia memang ada masalah jantung. Kedua ibu kami tinggal sendirian di rumah, bila anak-anak bekerja. Semoga Allah sentiasa menjaga dan merahmati ibu kami. Yang hanya mereka berdua saja yang kami ada hari ini.


Untuk anak-anakku pula, puas hati mereka dapat jumpa ‘best friend’ merangkap sepupu paling rapat dengan mereka; Umar, Uwais dan Urwah buat pertama kalinya pada tahun ini. Balik hari tu tak sempat jumpa :) apa lagi, main sakan dari petang sampai ke malam. Kalau ikutkan tak puas lagi bermain. Tapi apa boleh buat, masa tetap mencemburui :)


Dan hari ini sudah pun kembali ke rumah dan menjalani rutin seperti biasa. Anas dan Mussaab ke sekolah, abi kembali bertugas, dan ummi bertemankan Miqdad di rumah. Petang hari berkumpul dan bersama, dan untuk beberapa hari menjalani rutin tanpa abi, dan Insya Allah akan kembali bertemu lagi dengan abi. Bertemu dan berpisah, itu sudah kebiasaannya. Insya Allah segalanya akan baik-baik. 



Masjid Gua Musang-tempat persinggahan yang paling digemari anak-anak.

Di sini lah baru mandi dan menukar pakaian




Anas, Umar dan Uwais- dah besar dah sahabat baik ni



Mussaab, Miqdad dan Urwah- serbu reban ayam nenek



Perjalanan balik 

Yang seorang tu releks je tak berbaju kan :D


0 comments:

Post a Comment